شاهین

موتور شاهین از همان ابتدا با وجود تجهیز به توبوشارژ، نسبت به رقبا ۲۰هزار کیلومتر ضمانت قوای محرکه بیشتری داشت

این روزها بحث ارتقای کیفیت و خدمات در صنعت خودرو به‌ویژه در حوزه موتور و گیربکس جدی‌تر از گذشته دنبال می‌شود تا بتوان گارانتی‌های طولانی‌تری از نظر میزان پیمایش و مدت‌زمان استفاده برای قوای محرکه ارائه کرد. این در حالی است که درخصوص محصول جدید سایپا یعنی شاهین؛ از همان ابتدا با وجود تجهیز موتور این خودرو به فناوری توبوشارژ، گارانتی ۶۰هزار کیلومتری در نظر گرفته شد که نسبت به رقبا ۲۰هزار کیلومتر ضمانت قوای محرکه بیشتری داشته و دارد.

این امر نشان‌دهنده آن است که سایپا با نگاهی به آینده در شرایط تحریم و از سوی دیگر با هدف ایجاد اطمینان خاطر برای مشتریانش، گارانتی خودرو جدید خود را نسبت به اکثر محصولات داخلی افزایش داده و سطح پوشش و خدمات جدیدی را برای خریداران شاهین در نظر گرفته است. این در حالی است که رقبای جدید شاهین دنده‌ای با گارانتی پایه وارد بازار شدند و ضمانت فنی کم‌تری را نسبت به محصول جدید سایپا داشته و دارند.

ازسوی‌دیگر، سایپا در راستای ارتقای کیفیت شاهین، کاهش صدای این خودرو را در دستور کار قرار داد و در یک فرآیند ۴۵روزه صدای غیرعادی این محصول حذف شد. بدین‌ترتیب اکنون شاهین نسبت‌به صدا ایزوله شده و حذف صدای غیرعادی اتاق آن مورد تایید واحدهای کیفیت و مهندسی قرار گرفته که باعث رضایت نسبی خریداران بوده است.

این موتور در نسخه مجهز به توربوشارژ، ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند که کشش لازم را برای شاهین دارد. زیرا کشش هر خودرو نه‌فقط به عدد اسب‌بخار بلکه به میزان گشتاور، وزن خالص و عملکرد گیربکس آن برمی‌گردد. این در حالی است که بازه گشتاور بیشتر سدان‌های داخلی به ۱۴۲ تا ۱۵۸ نیوتون‌متر محدود می‌شود

گشتاور بالاتر شاهین در مقایسه با سدان‌های داخلی

طراحی قطعات و سیستم‌های اصلی موتور جدید که بخشی از آن شامل مجموعه بلوک، مجموعه سرسیلندر، مجموعه پیستون و رینگ‌های پیستون، پمپ آب و پمپ روغن، کاتالیست متناسب با سطح استاندارد آلایندگی یورو۵ و مجموعه میل‌لنگ بوده، توسط مگاموتور انجام شده است.

برای تطبیق این موتور با خودرو شاهین، عملیات توسعه احتراقی با هدف دستیابی به حداکثر گشتاور ۱۷۸ نیوتون‌متر از دور ۱۷۵۰ تا ۴۲۵۰ و بیشینه توان ۱۱۰ اسب‌بخار در دور ۵۰۰۰ اجرا شد. این پیشرانه در ادامه برای انجام آزمون‌های عملکردی و تست‌هایی همچون کالیبراسیون، ABS، ‌ایربگ و خنک‌کاری روی نمونه‌های اولیه خودرو شاهین قرار گرفت.

سیستم انتقال قدرتی که برای آن در نظر گرفته شد نیز ۵F۱۸ بود. این جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی که مکانیزم کابلی را با قالبی متفاوت به همراه دارد، از فناوری ساخت بالاتری نسبت‌به سایر رقبای هم‌قیمت خود برخوردار بوده و ساختار تعویض دنده جدید در آن رعایت شده است.

این موتور در نسخه مجهز به توربوشارژ، ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند که کشش لازم را برای شاهین دارد. زیرا کشش هر خودرو نه‌فقط به عدد اسب‌بخار بلکه به میزان گشتاور، وزن خالص و عملکرد گیربکس آن برمی‌گردد. این در حالی است که بازه گشتاور بیشتر سدان‌های داخلی به ۱۴۲ تا ۱۵۸ نیوتون‌متر محدود می‌شود.

راحت، جادار و برخوردار از استانداردهای ایمنی روز

وجود کیلس استارتر (استارت دکمه‌ای)، روکش چرمی صندلی‌ها، سانروف و... از جمله مزایایی است که به‌خود خودی شاهین را از دیگر محصولات برتر داخلی متمایز می‌کند؛ اما گذشته از ‌آپشن‌ها و امکانات شاهین، یکی از ویژگی‌های مثبت کابین این خودرو، فضای مناسب سرنشینان عقب است که به‌شکل بسیار مناسبی، جادار و راحت احساس می‌شود؛ به‌نحوی‌ که سه فرد قدبلند ۱۸۰ سانتی‌متری به‌راحتی در ردیف عقب شاهین جای می‌گیرند.

فضای بار عقب آن هم به‌حدی بزرگ طراحی شده است که تا حد زیادی نیاز مشتری را مرتفع می‌کند. از این رو باید اذعان داشت شاهین از نظر ابعادی و ارگونومی برای این سگمنت بسیار مناسب طراحی شده است. کلاس C که شاهین در آن طراحی شده، یکی از پرفروش‌ترین کلاس‌های بازار است که نیاز تمام اقشار و طیف‌های جامعه مانند جوانان و خانواده‌ها را مرتفع می‌کند. از سوی دیگر، ایمنی آن در مسافرت‌های جاده‌ای نسبت‌ به‌خودروهای کوچک‌تر بیشتر است و مجموع این موارد دلیل طراحی شاهین در کلاس C بوده است که سیستم ایربگ آن براساس استاندارد روز اروپا (ECE) و تست‌های انجام‌شده در اروپا توسعه یافته است. این تست، معیار اصلی صحه‌گذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای‌مارک» و ECE است.

تست دیگری که آن هم در یکی از مراکز ایمنی‌سنجی اروپاییانجام شد، تست R۹۵ از استاندارد ECE بود که شاهین از آن هم سربلند و موفق بیرون آمد.

گواهی موفقیت در این تست، یکی از شش بخش اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست. حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم‌شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A وC، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها پس‌از تصادف، سلامت سازه ضربه‌گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و... باعث شده است شاهین حتی بدون داشتن کیسه‌های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقایافته را به دست آورد و به این ترتیب، در جایگاه ایمن‌ترین خودرو ملی قرار بگیرد.

بدین‌ترتیب، شاهین علاوه بر برخورداری از استاندارد برخورد با عابر پیاده، تأییدیه نهایی استاندارد ECE را به دست آورده و تا امروز ویدئوی دو تست ایمنی آن به‌صورت رسمی منتشر شده است که نشان از آمادگی شاهین برای حداقل ۳ ستاره و نیز قابلیت کسب ۴ ستاره از ۵ ستاره ایمنی یوروان‌کپ را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =