هربرت دایس، مدیرعامل گروه فولکس‌واگن

دایس در مصاحبه خود با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» گفت «ما در نیمه دوم سال شاهد افزایش تولید خواهیم بود و بدین‌ترتیب می‌توانیم زمان تحویل خودروهای برقی را کاهش دهیم»

هربرت دایس، مدیرعامل بزرگ‌ترین گروه خودروسازی در روزهای اخیر در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا تلاش کرد نگرانی‌ها درخصوص فروش خودروهای الکتریکی و تامین ریزتراشه‌های نیمه‌هادی را کاهش دهد و پیش‌بینی کرد که در ادامه سال میلادی جاری زمان تحویل خودروهای برقی کوتاه‌تر خواهد شد.

او درمصاحبه‌ با آنت ویباک گفت: «چشم‌انداز بسیار خوبی پیش روی ‌ماست و در آسیا سفارش‌های بسیار زیادی دریافت کرده‌ایم.»

محدودیت‌های زنجیره‌تامین از جمله محدودیت‌های مربوط به‌ریزتراشه‌ها چالشی اساسی برای خودروسازان در مدت اخیر بوده است و دایس دراین‌باره گفت: «ما در تلاشیم زمان تحویل را کاهش دهیم؛ اما تا اینجای کار امسال را بسیار خوب اداره کرده‌ایم و درنتیجه درحال بالا بردن میزان تولید هستیم. هم‌اکنون پنج کارخانه مونتاژ ما به‌چرخه تولید بازگشته‌اند.»

سهام فولکس‌واگن در روزهای اخیر با افزایش ۵ درصدی در بازار بورس لندن به‌فروش رسیده و این درحالی است که ارزش سهام این کمپانی آلمانی به‌نسبت آغاز سال تاکنون کاهش ۲۸ درصدی را تجربه کرده است.

دایس درمصاحبه خود با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» افزود: «ما در نیمه دوم سال شاهد افزایش تولید خواهیم بود و بدین‌ترتیب خواهیم توانست زمان تحویل خودروهای برقی را کاهش دهیم.

در اروپا و ایالات‌متحده ما با تقاضای بسیار بالایی مواجهیم.» دایس به‌این اشاره کرد که ریزتراشه‌های نیمه‌هادی هنوز گلوگاهی جدی به‌شمار می‌روند؛ اما به‌گفته او به‌زودی این مشکل برطرف خواهد شد. او دراین‌باره گفت: «ظرف هفته‌های آتی ما شاهد افزایش تولید خواهیم بود.»

این اظهارات دایس با افتتاح یک کارخانه تولید باتری توسط فولکس در آلمان هم‌زمان بود و براساس گزارش‌های منتشرشده نام این شرکت تولید باتری پاورکو است. فولکس‌واگن دربیانیه‌ای اعلام کرد پاورکو مسئول تمام فعالیت‌های مربوط به‌باتری برای گروه خودروسازی فولکس‌واگن درسراسر جهان خواهد بود.»

در این بیانیه‌ همچنین آمده تا سال ۲۰۳۰ کمپانی پاورکو درکنار شرکای تجاری خود بیش از ۲۰ میلیارد یورو را در زمینه توسعه باتری‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا فروش سالانه‌ای فراتر از ۲۰ میلیارد یورو را تضمین و همچنین بیش از ۲۰ هزار موقعیت شغلی را در اروپا ایجاد کند. فولکس‌واگن گفته که تا سال ۲۰۳۰ دست‌کم ۷۰ درصد از عایدی‌اش در اروپا از خودروهای برقی تامین خواهد شد.

هدف این کمپانی آلمانی این است که درچین و آمریکای‌شمالی دست‌کم ۵۰ درصد از عایدی‌اش از خودروهای الکتریکی تامین شود.

در ابتدای سال میلادی جاری فولکس‌واگن اعلام کرد که برنامه‌هایی را برای احیا و عرضه دوباره برند اسکات به‌عنوان برندی ویژه مدل‌های پیکاپ‌ و شاسی‌بلند برقی دنبال می‌کند و نمونه‌های اولیه محصولات این برند هم قرار است تا سال ۲۰۲۳ به‌نمایش درآیند و تولید آن‌ها هم از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.

این کمپانی همچنین در حال تمرکز روی توسعه محصولاتی همچون آی‌دی باز است که با الهام از ون قدیمی مشهور فولکس یعنی T۱ میکروباس طراحی شده است.

تمرکز فولکس‌واگن روی خودروهای برقی راهبردی موفق و تاثیرگذار برای زدودن اثر منفی رسوایی دیزلی این شرکت است که در سال ۲۰۱۵ حیثیت و اعتبار این گروه آلمانی را لکه‌دار کرد.

امروز برنامه‌های الکتریکی‌سازی فولکس‌واگن این شرکت را همتراز با خودروسازان پرسابقه‌ای همچون فورد و جنرال موتورز و تازه‌واردانی همچون تسلا کرده است. در سال‌های اخیر هربرت دایس همواره از رقابت تنگاتنگ و کنار زدن تسلا صحبت کرده است.

او پیش از این کارگران آلمانی را تشویق کرده بود خود را برای پیش افتادن و تغییرات اساسی آماده کنند تا بتوانند زمانی که تسلا تولید محصولاتش را درنخستین کارخانه اروپایی خود آغاز می‌کند، با این رقیب جدی آمریکایی رقابت کنند.

دایس که قرارداد کاری‌اش تا سال ۲۰۲۵ تمدید شده، هم‌اکنون مشغول فراهم کردن سرمایه‌ لازم برای برنامه‌های فولکس‌واگن در سال ۲۰۳۰ است و این فرآیندی است که معمولا هرسال سبب بروز کشمکش‌هایی میان سهامداران می‌شود.

این مدیر ۶۳ ساله همواره به‌خاطر شیوه ارتباطی خود مورد انتقاد واقع شده و نمایندگان کارگری معتقدند که او به‌دغدغه‌های ۶۷۵ هزار کارگر و کارمند گروه فولکس‌واگن که درسراسر جهان مشغول به‌فعالیت هستند، علاقه‌ای ندارد. خصوصا زمانی که دایس در ماه سپتامبر به‌هیات نظارت گفت که اگر فولکس‌واگن درخصوص گذار به‌سمت خودروهای الکتریکی دیر بجنبد حدود ۳۰ هزار موقعیت شغلی در این شرکت به‌خطر خواهد افتاد، مورد انتقاد کارگران قرار گرفت.

به‌باور بسیاری از کارشناسان حضور تسلا و سایر خودروسازان فعال در زمینه تولید خودروهای برقی در آلمان و اروپا لزوم شتاب بخشیدن به‌گذار به‌سوی خودروهای برقی را توجیه می‌کند.

بخشی از دلیل مخالفان این است که به‌باور آن‌ها در روند این گذار برخی از موقعیت‌های شغلی از بین خواهد رفت؛ اما مدیران فولکس‌واگن این مساله را به‌شدت تکذیب می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =