تارا

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو از عرضه نسخه جدید تارا اتوماتیک در تیپ V4 با تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتر و همچنین تغییراتی در طراحی ظاهری در آبان‌ماه خبر داد.

به گزارش «اخبار خودرو»،معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو از عرضه نسخه جدید تارا اتوماتیک در تیپ V4 با تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتر و همچنین تغییراتی در طراحی ظاهری در آبان‌ماه خبر داد. محسن رضایی‌منش درخصوص هدف ایران‌خودرو برای عرضه تارا اتوماتیک جدید گفت: «ایران‌خودرو با عرضه تارا سعی کرد محصولی مطابق با استانداردهای جهانی، تجهیزات روز و طراحی جذاب را به مشتریان خود ارایه دهد.» وی با بیان این‌که تارا اتوماتیک درحال‌حاضر هم لوکس‌ترین، مدرن‌ترین و ایمن‌ترین سدان تولیدشده در کشور محسوب می‌شود، گفت: «ایران‌خودرو تصمیم گرفته است برای مشتریان لوکس‌پسند نسخه لوکس‌تر سدان تارا اتوماتیک فعلی را به بازار ایران عرضه کند که تغییراتی در زمینه تجهیزات رفاهی و ایمنی و همچنین در زمینه طراحی ظاهری در آن اعمال شده است.»

مشخصات فنی تارا اتوماتیک جدید
رضایی‌منش درخصوص مشخصات فنی تارا اتوماتیک جدید گفت: «نسخه جدید تارا اتوماتیک از موتور بهینه‌شده TU5P بهره می‌برد که قادر به تولید ۱۱۳اسب‌بخار قدرت و ۱۴۴‌نیوتون‌متر گشتاور است و نیروی تولیدی این موتور توسط گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به‌صورت تیپ‌ترونیک (دستی) به چرخ‌های جلو منتقل می شود و برای این گیربکس مد رانندگی اسپرت و برفی نیز تعریف شده است.» در سیستم تیپ‌ترونیک؛ بسته به انتخاب حالت و وضعیت گیربکس، هم امکان تعویض دنده به‌صورت اتوماتیک وجود دارد و هم دستی، اما اگر در حالت دستی، تعویض دنده توسط راننده به‌موقع انجام نشود و به محدوده قرمز برسد، برای این‌که به موتور آسیب نرسد، به‌صورت اتوماتیک دنده سبک می‌شود. گیربکس تیپ‌ترونیک عملکردی شبیه به نسخه معمولی گیربکس اتوماتیک دارد، با این تفاوت که به شما اجازه می‌دهد هنگام رانندگی به خواست خود، زودتر از سیستم اتوماتیک اقدام به تعویض دنده‌ها کنید. یعنی اگر راننده تشخیص دهد تعویض دنده اتوماتیک در زمان بیشتر از حد انتظار او به طول می‌انجامد، به‌راحتی می‌تواند ضمن کنترل دنده‌ها در فراز و نشیب جاده یا هنگام سبقت گرفتن، با دخالت در نحوه تعویض دنده‌ها بر شتاب خودرو بیفزاید و همزمان وضعیت تعویض دنده را روی صفحه کیلومتر دیجیتالی خود مشاهده کند. همین گیربکس‌های تیپ‌ترونیک امکان شرکت در مسابقات اتومبیلرانی را برای رانندگان خودروهای دنده‌اتومات فراهم آوردند. استفاده از گیربکس‌های تیپ‌ترونیک همچنین موجب راحتی بیشتر در ترافیک‌های شهری و کمک به مصرف بهینه سوخت است. امروزه این گیربکس‌ها با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری خودرو به‌صورت دقیق و هماهنگ با دیگر تجهیزات و سیستم‌های داخلی خودرو عمل می‌کنند که همین عامل سبب شده است به هنگام تعویض دنده توسط راننده هیچ‌گونه فشاری به موتور خودرو وارد نشود.

تغییرات نسخه جدید تارا اتوماتیک نسبت به نمونه فعلی
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو درخصوص تغییرات تارا اتوماتیک V4 نسبت به نسخه پایه از منظر امکانات اظهار کرد: «ازجمله آپشن‌های اضافه‌شده به تارا اتوماتیک V4 می‌توان به Kick Sensor یا سنسور پا در زیر سپر عقب برای باز شدن در صندوق عقب، گرم‌کن صندلی‌های راننده و سرنشین جلو و امکان برقراری تماس اضطراری SOS اشاره کرد.» وی افزود: «به دلیل اضافه‌شدن قابلیت تماس اضطراری SOS، طراحی کنسول سقفی (پنل سانروف) تارا اتوماتیک V4 نسبت‌به نسخه قبلی تغییر کرده و همچنین کلیدهای شیشه بالابر روی قاب رودری‌های تارا اتوماتیک V4 قرار گرفته‌اند و بدین‌ترتیب آن طراحی کنسول جلو تارا اتوماتیک تیپ V4 نیز تغییر کرده و در این قسمت یک موبایل باکس اضافه شده است.» گفتنی است؛ قابلیت تماس SOS در شرایط اضطراری، مهم و خطیر که به هر دلیل امکان دسترسی یا استفاده از تلفن همراه در خودرو وجود ندارد، به راننده کمک می‌کند تا دیگران را از وضعیت خود از طریق ردیاب خودرو آگاه کند. این سیستم معمولا به‌وسیله اطلاع‌رسانی از طریق ارسال پیامک، ردیاب خودرو و تماس با شماره‌های اضطراری ثبت‌شده عمل می‌کند. یکی دیگر از تغییرات نسخه جدید تارا اتوماتیک نسبت به نمونه فعلی، طراحی صندلی عقب آن است. رضایی‌منش در این خصوص گفت: «در صندلی ردیف دوم تارا اتوماتیک تیپ V4 یک زیرآرنجی (تکیه‌گاه دست) در قسمت میانی برای سرنشینان عقب به این خودرو اضافه شده است.» وی افزود: «ایران‌خودرو قصد دارد برای نسخه اتوماتیک تیپ V4 تارا چراغ‌های عقب با گرافیکی جدید را نصب کند تا استایل بیرونی این سدان پرطرفدار را هم به‌روزرسانی کرده باشد.»

لوکس‌ترین سدان تولیدی کشور
تارا اتوماتیک تیپ V4 با دارا بودن تجهیزاتی مانند سنسور پا صندوق عقب، سانروف برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، امکان تماس اضطراری SOS و گرم‌کن صندلی‌های جلو، چراغ آفتاب‌گیر راننده، چراغ خوشامدگویی در زیر رودری و چراغ داشبورد به همراه امکانات نسخه‌های قبلی مانند ترمز عقب دیسکی، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)، مالتی‌مدیا، میرورلینک، دی‌لایت، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار، شیشه راننده مجهز به آنتی‌ترپ، ایزوفیکس، سیستم قطع خودکار سوخت، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، کروزکنترل، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI) و... لوکس‌ترین سدان تولیدی داخل کشور محسوب می‌شود و به‌خوبی قادر به رقابت با خودروهای هم‌کلاس روز دنیاست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =