سمند سورن پلاس

رینگ‌های دورنگ، ایزوفیکس، کروزکنترل، تهویه‌ مطبوع اتوماتیک، پاورویندوز و آنتی‌ترپ، بلوتوث، آینه‌های جانبی مجهز به راهنما و تنظیم و تاشو برقی، چراغ روز، سیستم روشنایی ترک خودرو، شیشه دودی طرفین و عقب، کلیدهای کنترلی روی فرمان و... ازجمله امکانات این خودرو هستند

در نیمه تیرماه امسال مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از ورود محصول سورن‌پلاس دوگانه‌سوز به ناوگان تاکسیرانی کشور خبر داد. این خبر به‌منزله مهر تایید بر گمانه‌زنی‌هایی بود که درخصوص افزایش تیراژ و جایگزینی سورن‌پلاس با دو محصول سمند و ۴۰۵ وجود داشت. از ابتدا هم گفته می‌شد، جانشین اصلی این دو خودرو، مدلی خواهد بود که به‌صورت رسمی به‌عنوان خودرو جایگزین به ناوگان تاکسیرانی معرفی و ارائه شود.

مهدی خطیبی در این خصوص اظهار کرد: «با دریافت مجوز و تاییدیه‌های لازم از سازمان استاندارد و تعیین قیمت، محصول سورن پلاس دوگانه‌سوز وارد ناوگان تاکسیرانی کشور می‌شود.»

توقف تولید ۴۰۵ و سمند براساس فرامین هشت‌گانه

خطیبی با بیان این‌که پس از واگذاری تعهدات باقیمانده از تاکسی سمند و دریافت مجوزهای لازم برای سورن‌پلاس، این محصول جایگزین سمند و ۴۰۵ خواهد شد، تاکید کرد: «براساس فرامین هشت‌گانه رئیس‌جمهور، امسال خط‌تولید محصولات ۴۰۵ و سمند متوقف خواهد شد.»

وی افزود: «درحال‌حاضر کمتر از ۱۶۰۰ تعهد تاکسی سمند EF۷ باقی مانده که این تعداد به تولید رسیده و آماده واگذاری به تاکسی‌داران محترم است و تعهد به‌جامانده‌ای برای تاکسی پژو ۴۰۵ وجود ندارد.»

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو تصریح کرد: «با رفع مشکل شماره‌گذاری و دریافت مجوز، خودروها واگذار و دیگر خودرو سمند از خط تولید برای همیشه حذف خواهد شد.»

وی با بیان این‌که با عرضه سورن‌پلاس دوگانه‌سوز و افزایش سطح ایمنی و تجهیزات در اختیار راننده و مسافران، رضایت‌مندی بیشتری حاصل خواهد شد، گفت: «شبکه خدمات پس از فروش نیز برنامه‌های حمایتی از رانندگان تاکسی در نظر گرفته است.»

خطیبی افزود: «این خودرو با ترکیب سوخت بنزین و گاز قادر به پیمایش حدود یک‌هزار کیلومتر مسافت است، ضمن این‌که موتور تعبیه‌شده در آن از نوع EF۷ پایه گازسوز بوده و علاوه بر تغییراتی در ظاهر، برخی آپشن‌ها و امکانات نیز به آن اضافه شده است.»

وی همچنین از اجرای طرح نوسازی تاکسی‌ها خبر داد و گفت: «طبق قرارداد درحال تنظیم با اتحادیه تاکسیرانی، مقرر شده است در سال جاری، ۱۰هزار تاکسی با سورن‌پلاس جایگزین شود.» به‌گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، اجرای این طرح در مردادماه آغاز خواهد شد.

«سورن‌ پلاس» جانشین «سمند» و «۴۰۵» می‌ شود

بازارگشایی یک سدان خانوادگی با قوای محرکه قوی

اگر خانواده خودروهای دنا اعم از نسخه پایه، دناپلاس، دناپلاس توربو و دناپلاس توربواتومات را تافته‌های جدابافته‌ای از خاندان سمند بدانیم، باید اذعان داشت پرچمدار این خاندان، خودرو سورن بوده که از سال ۸۷ به بازار آمد و از سال ۹۹ نسخه ارتقایافته آن نیز با نام «سورن‌پلاس» در خیابان‌ها و جاده‌های کشور دیده می‌شود.

سورن‌پلاس از موتور EF۷ با حجم ۱.۷ لیتر بهره می‌برد. این موتور می‌تواند ۱۱۵اسب‌بخار نیرو را در ۶هزار هزار دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار دهد. همچنین قدرت گشتاور ۱۶۰نیوتون‌متری این موتور هم در دور ۴۵۰۰ به دست می‌آید.

این اعداد و ارقام برای یک سدان سایزمتوسط خانوادگی، خوب است. موتور ۱۶سوپاپ این خودرو می‌تواند استانداردهای آلایندگی یورو۵ را پاس کند و این مهم با سوخت بنزین معمولی حاصل شده است که نشان از تلاش‌های بخش مهندسی در شرکت سازنده دارد، زیرا رساندن استاندارد یک موتور به یورو۵ با بنزین معمولی که شاخص اکتان پایین دارد، یک پروژه پرزحمت است.

مصرف سوخت این خودرو نیز معادل ۷.۴۹ لیتر در سیکل ترکیبی است؛ یعنی ۱۰۰سی‌سی کمتر از ۷.۵لیتر. درمجموع ترکیب موتور و گیربکس در این خودرو ترکیبی آشناست و باتوجه به تعدد قطعات و شبکه خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در کشور تقریبا در این دو بخش نگرانی وجود ندارد.

از رینگ‌های دورنگ تا ایزوفیکس و کروزکنترل

وقتی در مورد خانواده خودروهای سمند صحبت می‌کنیم در واقع منظور یکی از جادارترین خودروهای تولیدشده در داخل است که از نظر فضای کابین خانواده‌ها را راضی می‌کند. سورن‌پلاس هم از این قاعده مستثنا نیست و طول، عرض و ارتفاعی به اندازه ۴۵۳۴، ۱۷۲۰ و ۱۴۶۰ میلی‌متر دارد.

سورن‌پلاس می‌تواند صندوق عقبی به اندازه ۵۰۰ لیتر را در اختیار شما بگذارد که تقریبا با خودرو خوش‌نام تندر۹۰ برابری می‌کند.

در بخش ایمنی نیز این خودرو به ترمزهای ABS+EBA مجهز شده است. هر چهارچرخ سورن‌پلاس از رینگ‌های دورنگ که برای اولین‌بار در ایران تولید شده است، برخوردارند. برای ایمنی کودکان در صندلی عقب نیز ایران‌خودرو در این قسمت سورن‌پلاس را مجهز به ایزوفیکس کرده است. همچنین کروزکنترل نیز از دیگر امکانات رفاهی است که می‌توانید درون کابین این خودرو پیدا کنید.

امکانات متعدد برای یک خودرو اکونومی

سیستم تهویه‌ مطبوع سورن‌پلاس از نوع اتوماتیک است و تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، پاورویندوز و آنتی‌ترپ، شیشه عقب با گرمکن، سیستم رادیوپخش، پورت USB، بلوتوث، بلندگوها همراه با تیوتر روی درهای جلو و تاقچه عقب از دیگر مشخصات و امکانات این خودرو هستند. تریم داخلی و روکش‌ها نیز پارچه‌ای و به رنگ مشکی هستند. اما طرح پارچه‌های به‌کاررفته نسبت به محصولات دیگر جدیدتر است.

«سورن‌ پلاس» جانشین «سمند» و «۴۰۵» می‌ شود

صندلی‌های این خودرو از راحت‌ترین‌ها در میان تولیدات داخلی هستند؛ صندلی راننده و سرنشین شش‌حرکته است که به‌صورت دقیق می‌تواند ۲ حرکت برقی و ۴ حرکت دستی داشته باشد. فرمان این خودرو هیدرولیکی است و آینه‌های جانبی نیز مجهز به راهنما و تنظیم و تاشو برقی است.

چراغ‌های LED جلو، چراغ روز، سیستم روشنایی ترک خودرو، شیشه دودی طرفین و عقب، کلیدهای کنترل صوتی روی فرمان و... ازجمله امکاناتی هستند که سورن‌پلاس را بدل به یک انتخاب مناسب اکونومی خانوادگی می‌کند. قیمت عرضه سورن‌پلاس از سوی کارخانه ۲۴۳میلیون و ۳۱۰هزار تومان است که در بازار آزاد تا ۳۴۴میلیون و ۵۰۰هزارتومان نیز قیمت خورده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کورش IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    4 1
    با توجه به اینکه سمند اولین خودروی ملی کشورمان است، بهتر است که از خودروی جانشین آن نیز با نام سمند یاد کنند که این نام ماندگار باشد. سمند سورن بهتراست تا سورن خالی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =