رئیس پلیس ترافیک شهری

برابر ماده ۱۵قانون تخلفات در بافت‌های مرکزی شهرها و معابر اصلی به ازای هر ۵۰۰متر باید فضای ویژه معلولان و جانبازان توسط شهرداری‌ها احداث شود.

شهرهای بزرگ ما با کمبود پارکینگ مواجه هستند. طبق نظر کارشناسان، شهر تهران درخوش‌بینانه‌ترین حالت ۶۰۰هزار جای پارک کم دارد. اگر هر خودرو به‌طور متوسط در شهری مثل تهران روزانه ۹۰دقیقه در حال تردد در معابر شهری باشد این میزان معادل ۶درصد از زمان روزانه است بنابراین در ۹۴درصد زمان باقیمانده روز خودروها ساکن هستند و به‌همین‌دلیل نیاز به پارکینگ دارند. در این میان کمبود پارکینگ در شهرهای بزرگ مثل تهران شامل همه می‌شود ولی جای پارک خودرو برای معلولان و جانبازان موضوعی است که اگر حل نشود، موجب خانه‌نشینی معلولان و باعث می‌شود آنها از حوزه فعالیت‌های اجتماعی خارج ‌شوند. در ادامه به بررسی جزییات بیشت این موضوع می‌پردازیم.

شرایط دریافت پلاک ویژه معلولان و جانبازان چگونه است؟

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا در گفت‌و ‌گو با «دنیای خودرو» درباره روند دریافت پلاک ویژه معلولان گفت: «کمیسیون اولیه در سازمان بهزیستی تشکیل می‌شود، در واقع بهزیستی متولی تشخیص این افراد است. اینکه چه کسانی می‌توانند پلاک ویژه معلولان دریافت کنند، توسط سازمان بهزیستی تعیین می‌شود.»

سرهنگ علی محمدی افزود: «برای معلولیت‌های شدید، صدور پلاک معلولیت تایید می‌شود.» سرهنگ علی‌محمدی ادامه داد: «سازمان بهزیستی اطلاعات افرادی را که واجد شرایط دریافت پلاک معلولیت هستند، به پلیس اعلام و پلیس نیز به مراکز تعویض پلاک این دستور را ابلاغ می‌کند. افراد معلولی که قبلا دارای پلاک شخصی بوده‌اند نیز می‌توانند از همین طریق برای دریافت پلاک ویژه اقدام کنند.»

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا درباره دریافت پلاک ویژه جانبازان اظهار کرد: «دریافت پلاک جانبازان نیز از طریق بنیاد شهید به پلیس اعلام می‌شود. در این میان اغلب جانبازان بالای ۵۰درصد می‌توانند پلاک ویژه دریافت کنند.»

وی در انتها بیان کرد: «هیچ سقف یا محدودیتی برای دریافت پلاک معلولان و جانبازان در نظر گرفته نشده است.»

پارک خودرو و مشکلاتی که برای معلولان ایجاد می‌شود!

یکی از کارمندان دارای معلولیت که با مشکل عدم دسترسی به جایگاه ویژه پارک‌ خودرو معلولان مواجه است، دراین‌باره گفت: «بارها دیده‌ام که جرثقیل، خودروهای پارک‌شده به‌صورت دوبله را می‌برد، اما با خودروهای پارک‌شده در جایگاه خودرو معلولان کاری ندارند. این نشان می‌دهد احترام به حقوق معلولان گاه حتی برای اعمال‌کنندگان قانون نیز ناشناخته است. یکی از دلایلی که موجب می‌شود شهروندان وسیله‌نقیله خود را در جایگاه پارک خودرو معلولان متوقف کنند، مشخص نبودن محدوده است. مشخص کردن محدوده پارک‌خودرو با رنگ‌های مخصوص می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. همچنین اعمال جریمه‌های سنگین، نصب دوربین‌های راهور در این نقاط و اعلام مبلغ جریمه در تابلوی جایگاه پارک‌خودرو ازجمله اقدامات در زمینه فرهنگ‌سازی و هدایت مردم به سمت احترام به حقوق معلولان است.»

رئیس پلیس ترافیک شهری در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» بیان کرد: «برابر آیین نامه راهنمایی و رانندگی و قانون‌های دیگر مانند بند «ج» ماده ۱۹۳ قانون برنامه سوم توسعه، ماده ۱۲ آیین‌نامه، ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات و همچنین ماده ۲۹ و ۳۰آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی تکالیفی برای دستگاه‌های اجرایی، شهرداری و پلیس‌پیش بینی شده که یکی از بارزترین آنها، اجرایی شدن پارکینگ برای معلولان و جانبازان است.»

سرهنگ محمدباقر سلیمی در ادامه گفت: «در این زمینه تلاش صداوسیما در تولید و پخش برنامه‌های تبلیغی برای ارتقای آگاهی عمومی در زمینه مناسب‌سازی اماکن عمومی برای افراد معلول و جانباز بسیار لازم و حیاتی است.»

به ازای هر ۵۰۰متر، یک فضای ویژه برای معلولان و جانبازان وجود دارد!

رئیس پلیس ترافیک شهری درباره چگونگی تخصیص این توقفگاه‌ها گفت: «‌برابر ماده ۱۵قانون تخلفات در بافت‌های مرکزی شهرها و معابر اصلی به ازای هر ۵۰۰متر باید فضای ویژه معلولان و جانبازان توسط شهرداری‌ها احداث شود.»

وی با اشاره به اینکه این فضا حتما باید با تابلو یا رنگ‌آمیزی سطح سواره‌رو،از سایر نقاط متمایز شود، افزود: « برابر ماده قانونی، آماده‌سازی و مناسب‌سازی معابر عمومی و تقاطع‌ها برای تردد ایمن و عبورومرور معلولان برعهده شهرداری‌هاست.»

وی درباره دریافت هزینه عوارض پارک خودروهای پلاک ویژه معلولان توضیح داد: «خودروهایی دارای پلاک‌ویژه معلولان مجازند بدون محدودیت در این توقف‌ها پارک کنند، شهرداری‌ها از خودروهای ویژه معلولان و جانبازان هزینه عوارض جای پارک نمی‌گیرند.»
او ادامه داد: « تقریبا حدود ۳۶۰۰ فضای پارک خودرو با شرایطی که ذکر شد، در معابر اصلی بخش‌های مرکزی شهرها در کشور موجود است.»

سرهنگ سلیمی درخصوص اشغال جایگاه پارک معلولان و جانبازان توسط شهروندان ذکر کرد: «پلیس وظیفه اعمال قانون وسایل غیرپلاک جانبازان و معلولانی را که در این نقاط توقف دارند، از طریق کد «۲۱۷۰۳» به مبلغ جریمه ۱۰۰هزارتومان جریمه می‌کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =