اتوجه به‌این‌که موتورسیکلت شما از سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری برخوردار است و از آنجا که ماهیت این سیستم سوخت‌رسانی مکانیزم‌های مکانیکی است، بنابراین برای رفع مشکل باید موارد بسیاری بررسی شود. اما تاخیر در روشن شدن موتور در اوایل استارت و راه‌اندازی می‌تواند سه‌دلیل عمده داشته باشد.

موتورسیکلت 135 سی‌سی مدل 90 استارتی دارم و بیش از یک ماه است در زمان‌هایی که هوا خنک‌تر است (صبح‌ها) با نگه داشتن دکمه استارت، موتور با تاخیر بسیار روشن می‌شود و موقع حرکت در سربالایی‌ها موتورسیکلتم کم می‌آورد و دچار افت شدید سرعت می‌شود. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،باتوجه به‌این‌که موتورسیکلت شما از سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری برخوردار است و از آنجا که ماهیت این سیستم سوخت‌رسانی مکانیزم‌های مکانیکی است، بنابراین برای رفع مشکل باید موارد بسیاری بررسی شود. اما تاخیر در روشن شدن موتور در اوایل استارت و راه‌اندازی می‌تواند سه‌دلیل عمده داشته باشد.
1- البته شما نحوه استارت زدن و روشن کردن موتور را بیان نکردید؛ اما اگر باتری توان لازم و کافی را برای استارت ایجاد نکند، سبب تاخیر در روشن شدن موتور خواهد شد که در این حالت باید باتری تعویض شود. اما اگر باتری سالم بوده و توان لازم را برای استارت داشته باشد، درچنین حالتی باید استارت را مورد بررسی قرار داد؛ زیرا اگر استارت معیوب شده باشد، توان لازم را برای به‌گردش درآوردن فلایویل و راه‌اندازی موتور ندارد و بنابراین موتور با تاخیر روشن می‌شود.
2- یکی از بخش‌های بسیار مهم در پیشرانه‌های احتراق‌داخلی، سیستم سوخت‌رسانی است. به‌بیان دیگر اگر سیستم سوخت‌رسانی به‌درستی عمل نکند یا از تنظیمات خود خارج شده باشد، سوخت مورد نیاز سیلندر را تامین نکرده و منجر به‌دیر روشن شدن موتور می‌شود. با توجه به‌این‌که سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری برپایه قطعات مکانیکی شکل گرفته و با مکانیزم مکانیکی سوخت را به‌سیلندر ارسال می‌کند، بر این اساس متعلقات این سیستم اگر معیوب شود در روشن شدن موتور و حتی حرکت آن تاثیرگذار خواهد بود. درواقع سوزن ژیگلور کاربراتور موتورسیکلت شما به‌اصطلاح گرفته است که باید شست‌وشو داده شود. همچنین این احتمال وجود دارد که سوزن ژیگلور به‌دلیل کارکرد بیش از حد آن نسبت به‌عمر مفیدش، معیوب شده باشد و نیاز به‌تعویض داشته باشد. در این حالت برای رفع مشکل باید سوزن ژیگلور تعمیر یا تعویض شود.
3- از دیگر سیستم‌های مهم در زمینه راه‌اندازی موتور می‌توان به‌سیستم جرقه‌زنی اشاره کرد و اگر یکی از قطعات این سیستم با اشکال مواجه شده باشد بر راه‌اندازی و استارت موتور تاثیر منفی خواهد داشت. به‌عبارتی اگر پلاتین شمع موتورسیکلت شما معیوب باشد یا دوده و رسوبات بیش از حد روی سطح بالای شمع قرار گرفته باشد، کیفیت جرقه را کاهش داده و سبب افت قدرت این قطعه الکتریکی می‌شود. بنابراین برای رفع مشکل باید شمع را تعویض کنید. اما اگر شمع موتور سالم باشد، باید در مرحله بعد سیستم جرقه‌زنی مانند فاصله میان پیکاپ و فلایویل و همچنین بوبین مربوطه چک شود که درصورت اشکال در هر کدام از این قطعات با تعویض آن اشکال برطرف می‌شود.
همچنین این‌که بسیاری از راکبان موتورسیکلت‌ بر این باورند که نیاز نیست روغن‌موتور موتورسیکلت به‌موقع تعویض شود، عقیده نادرستی است. زیرا تعویض به‌موقع روغن‌موتور و استفاده از روغن‌موتور مناسب می‌تواند در کاهش خرابی و استهلاک موتور تاثیرگذار باشد و از طرفی منجر به‌استارت به‌موقع موتور نیز بشود. بنابراین با توجه به‌این موضوع و با در نظر گرفتن سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری موتورسیکلت شما توصیه می‌شود که روغن‌موتور آن را به‌موقع تعویض کرده و از نوع باکیفیت‌تر استفاده کنید. همچنین تعویض به‌موقع قطعات مصرفی مانند شمع و فیلترهوا و صافی بنزین نیز می‌تواند در بهبود عملکرد موتورسیکلت شما موثر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =