خلافی خودرو

استعلام خلافی خودرو ازجمله دغدغه‌های رانندگان است. جرایم رانندگی انواع مختلفی دارند. ۴ نوع جریمه خودرو وجود دارد که عبارتنداز تسلیمی، الصاقی، دوربینی و دوبرگی. اگر برای اولین‌بار قصد گرفتن خلافی خودرویتان را دارید احتمالا این سوالات به‌ ذهتان می‌رسند؛ چگونه می‌توان از مبلغ خلافی خودرو مطلع شد؟

به گزارش «اخبار خودرو»،یکی از مهم ترین مواردی که افراد هنگام خرید و فروش وسایل‌نقلیه، با آن سروکار دارند، پرداخت خلافی خودرو است. گاهی اوقات پیش می‌آید افراد از میزان خلافی خودرو خود مطلع نیستند و به همین خاطر اقدام به پرداخت خلافی نمی‌کنند اما درنهایت مجبور می‌شوند مبلغ هنگفتی را به‌عنوان خلافی خودرویشان بپردازند.

اهمیت آگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی

هیچ یک از ما به‌طور معمول قوانین را نقض نمی‌کنیم. با این‌حال تخلفات رانندگی بسیار رایج است. اشتباه حین رانندگی می‌تواند حتی از افراد بسیار قانونمند نیز سر بزند.

بعضی تخلفات رانندگی نسبت‌به سایر خطاها جدی‌تر هستند و پلیس برای آن‌ها جرایم سنگینی در نظر گرفته است. این جرایم رانندگی می‌توانند حتی به روانه شدن فرد متخلف به زندان منجر شوند. بنابراین آگاهی از قوانین رانندگی و جرایم مربوط به نقض آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.پس قبل از دانستن پاسخ این پرسش که «چگونه خلافی خودرو را بگیریم؟» بهتر است بدانیم تخلفات رانندگی شامل چه مواردی می‌شوند.

خلافی خودرو شامل تخلفات و نقض قوانین رانندگی است که شما با وسیله‌نقلیه خود مرتکب می‌شوید. این موارد، در پرونده خودرو شما نزد نیروی انتظامی ثبت می‌شود. بعضی خطاهای رانندگی شامل جریمه هستند. البته با پیشرفت تکنولوژی پلیس نیز در ثبت جرایم رانندگی دقیق‌تر عمل می‌کند. گواه این موضوع نصب دوربین‌های کنترل سرعت است.هر راننده‌ای هنگام رانندگی باید مراقب باشد تا از سرعت مجاز تخلف نکند.

تخلفات رانندگی در سیستم‌های راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شوند که البته روش‌ها و اپلیکیشن‌های متعددی برای بررسی آنان وجود دارد. قبلا که استفاده از اینترنت چندان رایج نبود، دریافت اطلاعات درباره خلافی خودرو یک راه بیشتر نداشت و آن مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ بود. صاحب خودرو با پرداخت مبلغ مشخص، صورت یا ریز خلافی وسیله‌نقلیه خود را دریافت می‌کرد.

اگر می‌دانید میزان جریمه خودرویتان بیش‌از یک‌میلیون تومان است مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ چیزی جز ماندن در صف‌های طولانی و معطل شدن برای‌تان ندارد. امروزه می‌توانید به صورت غیرحضوری استعلام خلافی خودرویتان را در زمان کوتاه انجام دهید.

نحوه استعلام خلافی خودرو چگونه است؟

استعلام خلافی خودرو ازجمله دغدغه‌های رانندگان است. جرایم رانندگی انواع مختلفی دارند. ۴ نوع جریمه خودرو وجود دارد که عبارتنداز تسلیمی، الصاقی، دوربینی و دوبرگی.

اگر برای اولین‌بار قصد گرفتن خلافی خودرویتان را دارید احتمالا این سوالات به‌ ذهتان می‌رسند؛ چگونه می‌توان از مبلغ خلافی خودرو مطلع شد؟ چه راهکارهایی برای کم کردن آن وجود دارد؟ آیا برای استعلام خلافی خودرو، نرم‌افزار خاصی وجود دارد؟

در این زمینه رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور فراجا در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «مالکان وسایل‌نقلیه می‌توانند جرایم ثبت‌شده در سامانه راهور را از طریق درگاه‌های الکترونیکی بانک‌های مجاز و با وارد کردن شناسه قبض و شناسه، پرداخت کنند.»

سرهنگ ابراهیم‌پور دررابطه‌با روش‌های استعلام خلافی خودرو افزود: « مراجعه به سایت راهور ۱۲۰ به آدرس اینترنتی «www.rahavar۱۲۰.ir»، مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و دریافت صورت وضعیت تخلفات، مراجعه به مراکز اجراییات پلیس راهور در سراسر کشور، ارسال کد ۱۷رقمی (vin)مندرج در کارت یا سند خودرو به سامانه پیامکی «۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰» (با افزودن ستاره به انتهای این شماره شناسه قبض و پرداخت نیز اعلام می‌شود و مالک می‌تواند نسبت به پرداخت تخلفات رانندگی مربوطه اقدام کند.) همچنین از طریق مراجعه به درگاه‌های اینترنتی اپلیکیشن‌های مجاز از قبیل «پلیس‌من»، «آپ» و «تاپ» هم می‌توان جرایم رانندگی را پرداخت کرد.

در انتها باید گفت در صورت دریافت صورت وضعیت تخلفات، می‌توانید از طریق دستگاه‌های ATM بانک‌ها نیز جرایم رانندگی خود را بپردازید.»

نکاتی درباره خلافی خودرو!

بعضی جرایم خطرآفرین رانندگی علاوه‌بر جریمه نقدی، نمره منفی نیز دارند و در صورت رسیدن نمره منفی به حد نصاب، امکان جلب گواهینامه فرد خاطی وجود دارد.

مالکان خودرو ۶۰روز برای پرداخت جریمه‌های تسلیمی‌ فرصت دارند و در صورت عدم‌ پرداخت طی این مدت، مبلغ جریمه دوبرابر می‌شود. ضمن این‌که اگر مبلغ کل جریمه به بیش‌از سه‌میلیون تومان برسد، دستور توقف خودرو صادر می‌شود؛ بنابراین استعلام میزان جریمه‌های خودرو و پرداخت آن اهمیت بسیار بالایی دارد.

جریمه خودرو به صورت تسلیمی‌ را جدی بگیرید تا بعدا دچار پشیمانی نشوید! هنگام نقل و انتقال سند خودرو یا فروش آن، خلافی خودرو باید صفر شود. بنابراین استعلام و پرداخت خلافی خودرو بسیار مهم است. پ

یشنهاد می‌شود خلافی خودرو خود را هر دو هفته یک‌بار کنترل کنید زیرا که مهلت پرداخت جرایم رانندگی ۶۰ روز است و درصورت پرداخت نکردن در بازه زمانی مشخص، شامل دیرکرد و جریمه دو برابری می‌شود.

همچنین جریمه‌ها در سامانه پلیس راهور ثبت می‌شوند و بعد از پرداخت بلافاصله پاک نمی‌شوند، معمولا بین ۷ تا ۱۴ روز کاری زمان لازم است تا خلافی پرداخت‌شده خودرو از سامانه راهور پاک شود.

برای استعلام خلافی خودرو حتما به بارکد پستی یا کد VIN نیاز است بنابراین راهی برای استعلام خلافی با شماره پلاک یا کدملی وجود ندارد.

درصورتی که قصد تعویض پلاک خودرویتان را دارید یا به هر دلیلی خودرو شما توقیف شده باشد، پیش از هر اقدام و مراجعه به مراکز مربوطه لازم است خلافی خودرویتان را صفر کنید.

چنانچه مبلغ خلافی بالای ۳میلیون تومان باشد باید تعدادی از خلافی‌ها را پرداخت کنید تا مبلغ خلافی به زیر ۳میلیون تومان برسد و وسیله‌نقیله توسط پلیس راهور توقیف نشود. چنانچه در مراحل استعلام یا پرداخت خلافی وسیله‌نقلیه خود به مشکل برخوردید، می‌توانید به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    پلیس به کسانی که به مدت ۵ سال هیچ تصادفی با خودروهایشان نکرده اند و قانون مند هستند یه جایزه بزرگ بدهد اینجوری رانندگان بیشتر تشویق میشن که قوانین رانندگی رو رعایت کنند و آمار تصادفات هم میاد پائین.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =