اخذ الکترونیکی عوارض جاده ‌ای

حذف باجه‌های پرداخت فیزیکی عوارضی‌ و جایگزینی باجه‌های الکترونیکی،  باعث شده است بسیاری فکر کنند در آزادراه‌ها عوارض دریافت نمی‌شود! این تصور اشتباه باعث صدور جریمه ۴۰هزار تومانی برای شما می‌شود که معمولا هم از صدور آن بی‌خبر هستید.

به گزارش «اخبار خودرو»،مدت نه‌چندان کوتاهی است که پرداخت عوارض آزادراه‌ها الکترونیکی شده اما برخی کاربران از آن اطلاع ندارند؛ از این رو به دلیل عدم پرداخت عوارض آزادراهی جریمه می‌شوند. جریمه‌ای که وقتی در لیست خلافی شما قرار می‌گیرد،کمی شوکه خواهید شد! زیرا حذف باجه‌های پرداخت فیزیکی عوارضی‌ و جایگزینی باجه‌های الکترونیکی، باعث شده است بسیاری فکر کنند در آزادراه‌ها عوارض دریافت نمی‌شود! این تصور اشتباه باعث صدور جریمه ۴۰هزار تومانی برای شما می‌شود که معمولا هم از صدور آن بی‌خبر هستید.

چگونگی پرداخت عوارض آزادراهی
شیوه‌های قدیمی پرداخت عوارض آزادراه و اتوبان دیگر چندان طرفدار ندارد زیرا هم وقت‌گیر است و هم مبادله اسکناس و کشیدن کارت، چالش‌های فراوانی دارد. ازسوی‌دیگر استعلام و شارژ عوارض الکترونیکی (همان پرداخت عوارض اتوبان و آزادراه‌) برای بسیاری از رانندگان همچنان گنگ است. تقریبا از ۲سال پیش امکان پرداخت غیرنقدی یا الکترونیکی در برخی از مهم‌ترین آزادراه‌های کشور فراهم و موازی با پرداخت نقدی عوارض، یک یا دو لاین هم به این شیوه مدرن و سریع اختصاص داده شد؛ بدون صف و معطلی، با سرعت بالا و رضایت‌بخش! این طرح به سرعت موردتوجه عموم مردم و به‌ویژه رانندگانی قرار گرفت که در آزادراه‌ها به صورت مداوم درحال تردد هستند. با این شیوه پرداخت عوارض دیگر نیازی به ماندن در صف‌های طولانی و طاقت‌فرسای عوارضی وجود ندارد. اما اگر خودرویی بدون پرداخت الکتریکی از این خطوط عبور کند، پس از تردد به مالک خودرو دوبار پیامک یادآوری توسط پلیس ارسال می‌شود اما در صورت عدم پرداخت عوارض تا ۴۸ ساعت پس از پیامک دوم، پیامک سوم از طرف پلیس ارسال خواهد شد. درصورتی‌که مالک نسبت به پرداخت اقدام نکند، مراحل اعمال قانون اجرا می‌شود. در این‌حالت مبلغ ۴۰هزار تومان جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی به مبلغ عوارضی اضافه خواهد شد که البته در صورت عدم پرداخت، دوبرابر نمی‌شود. پس برای پرداخت مبلغ عوارض آزادراهی می‌توانید از اپلیکیشن‌های معتبر استفاده کنید. برای پرداخت عوارض به صورت الکترونیک، کافی است پلاک خودرویتان را در یکی از اپلیکیشن‌های پرداخت معتبر ثبت کنید تا لیست ترددها و عوارضی که باید بپردازید، نمایش داده شود. پس از آن می‌توانید نسبت‌به پرداخت صورت‌حساب به‌صورت یک‌جا اقدام کنید. در این باره چندی قبل مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از افزایش 28 تا 30درصدی عوارض آزادراه‌های کشور خبرداد و گفت: «افزایش نرخ عوارض آزادراهی طبق قانون باید هر سال اعمال شود اما سال گذشته اجرا نشد.» البته مدتی بعد مشاور وزیر و رئیس شورای اطلاع‌رسانی وزارت راه‌وشهرسازی نیز اعلام کرد نرخ‌های جدید عوارض آزادراه‌های کشور به منظور بررسی بیشتر در این خصوص تعلیق و تردد در آزادراه‌های کشور با نرخ‌های گذشته خواهد بود.

افزایش نرخ عوارض سبب استفاده بیشتر مردم از جاده‌های قدیمی می‌شود
در این زمینه چندی قبل علیرضا اسماعیلی، فرمانده پیشین پلیس راه کشور و کارشناس ارشد ایمنی راه و ترافیک درباره احتمال افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها گفت: «هر مکان بابت خدماتی که ارائه می‌دهد، عوارض می‌گیرد. این اتفاق در تمام کشورهای دنیا و در همه واحدهای خدماتی رخ می‌دهد. وقتی به پارک هم می‌روید در ازای خدماتی که در آن دریافت می‌کنید، عوارض می‌دهید. بنابراین در راه‌ها و محورهای مواصلاتی نیز باید همین اتفاق بیفتد و رانندگان در ازای سریع‌تر رسیدن به مقصد، استهلاک و مصرف سوخت کمتر خودرو، ایمنی مسیر و استفاده از خدماتی نظیر پمپ‌بنزین، سرویس‌های بهداشتی، رستوران‌ها و مراکز رفاهی و ... باید عوارض پرداخت ‌کنند.» وی ادامه داد: «درواقع وقتی خدمات ارائه شود، رانندگان برای پرداخت عوارض ترغیب خواهند شد. این ارتباط دوطرفه سبب می‌شود رانندگان تمایل بیشتری برای تردد در راه‌هایی داشته باشند که عوارض بالاتری دارند. اما این سوال مطرح می‌شود ‌آیا در محورهای مواصلاتی کشور مانند جاده تهران-شمال و به‌خصوص فاز یک و چهار آن چنین خدماتی به مردم عرضه می‌شود؟ در فاز یک این جاده که از انتهای اتوبان شهید همت آغاز شده، کدام ویژگی و خدماتی ارائه می‌شود؟» این مدرس دانشگاه اضافه کرد: «در این مسیر حتی مزیت صرفه‌جویی در زمان نیز برای رانندگان وجود ندارد. وقتی راننده می‌بیند قرار است یک تا دو ساعت در این مسیر معطل شود، محور قدیمی چالوس را انتخاب می‌کند. همه شهروندان حق و تکلیفی دارند. تکلیف شهروندان؛ پرداخت عوارض، نریختن زباله، نگرفتن سبقت غیرمجاز و در واقع رعایت قوانین است ولی درعین‌حال شهروندان باید بتوانند با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت که در یک محور تعیین شده است، حرکت کنند. در طول مسیر نیز شهروندان محق دریافت خدمات هستند.» اسماعیلی درباره افزایش منطقی نرخ عوارض در برخی محورها افزود: «البته در جاده‌هایی مانند آزادراه کاشان و ساوه، از ابتدا تا انتهای مسیر می‌توان با راحتی و اطمینان رانندگی کرد و به مقصد رسید. اما در اتوبانی مانند آزادراه تهران-شمال پس از طی مسافتی مشخص، مسیر وارد بخش‌های قدیمی می‌شود و ترافیک آزاردهنده آن راننده را خسته می‌کند. در فاز یک، رانندگان واقعا اذیت می‌شوند و این شرایط می‌تواند ریسک حادثه را تا حد قابل‌توجهی بالا ببرد.» وی درباره راهکار پیشنهادی درزمینه پرداخت عوارض بزرگراهی گفت: «پیشنهاد من این است که در محورهایی که ترافیک سنگین دارند، عوارض دریافت نشود.» اسماعیلی افزایش نرخ عوارض در آزادراه‌ها را زمینه‌ساز تمایل مردم به استفاده از جاده‌های قدیمی با ایمنی کمتر دانست و اظهارکرد: «قطعا افزایش نرخ عوارض سبب استفاده بیشتر مردم از جاده‌های قدیمی می‌شود. ممکن است برخی از این جاده‌های قدیمی ایمنی کمتری داشته باشند. به‌عنوان مثال در مسیر پردیس-بومهن دو جاده موازی یکدیگر قرار دارند که یکی از آن‌ها اتوبان و دیگری جاده قدیم است. در آزادراه پردیس، هم در مسیر رفت و هم در مسیر برگشت رانندگان ساعت‌ها در صف عوارضی معطل می‌شوند. ازسوی‌دیگر به محض خروج از تهران هم با ترافیک سنگینی روبه‌رو هستند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =