کد خبر: 241541
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
واردات خودرو

مقرر شده با واردات خودرو ازیک‌سو بازار تنظیم شود و ازسوی‌دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود؛ برای تحقق این اهداف در مرحله نخست واردات خودروهایی در دستور کار قرار گرفت که نیازهای مذکور را تامین کند البته خودروهای گران‌تر نیز وارد می‌شوند اما برای شروع، کار را از جایی آغاز می‌کنیم که بیشترین مساله را دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،معاون صنایع حمل‌ونقل درباره آیین‌نامه واردات خودرو گفت: «پیش از این تنها خودروهایی وارد کشور می‌شدند که افراد متمول می‌توانستند از آن استفاده کنند اما با برنامه‌ریزی و بررسی بازار، خلأهای موجود در این حوزه را احصا کردیم. مقرر شده با واردات خودرو ازیک‌سو بازار تنظیم شود و ازسوی‌دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود؛ برای تحقق این اهداف در مرحله نخست واردات خودروهایی در دستور کار قرار گرفت که نیازهای مذکور را تامین کند البته خودروهای گران‌تر نیز وارد می‌شوند اما برای شروع، کار را از جایی آغاز می‌کنیم که بیشترین مساله را دارد.»
منوچهر منطقی در پاسخ به این پرسش که آیا سازوکاری برای موضوع کاهش تعرفه واردات خودروهای اقتصادی پیش بینی شده است، توضیح داد: «بله؛ زمانی که قرار است خودرو با قیمت مشخص و برای طیف خاصی وارد شود، مهندسی معکوس صورت می‌گیرد به این معنا که هزینه حمل‌ونقل، تعرفه گمرکی، اسقاط (برای واردات هر خودرو 2خودرو باید اسقاط شود) و... محاسبه و سپس مشوق‌هایی برای کاهش مولفه‌های مذکور پیش‌بینی می‌شود تا قیمت هدف برای خودروهای اقتصادی به‌دست آید. مشوق‌هایی برای واردات خودروهای اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ به‌عنوان‌مثال تعرفه واردات تا 20 درصد کاهش می‌یابد، از اسقاط معاف می‌شوند و... .»
منطقی در ادامه درباره خودروهای جایگزین سمند و تیبا، اضافه کرد: «در مقوله واردات اینکه چه کمکی می‌توان به تامین خودروهای موردنیاز خانواده‌های کم‌درآمد کرد نیز در نظر گرفته شده است. اگر به دنبال رشد تیراژ تولید هستیم، تولید باید با قدرت خریدهای متفاوت متناسب باشد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =