گاز مایع

تمایل مردم به خودروهای پایه گازسوز به سبب مزیت‌هایی مانند کاهش هزینه‌های سوخت و همچنین تعویض کمتر روغن ، شمع‌های خودرو و... بیشتر شده است اما از طرفی کمبود جایگاه‌های گاز در کشور و در نتیجه ایجاد صف‌های طویل در این جایگاه‌ها مردم را کلافه و سر در گم کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها که هوای پاک یکی از مزیت‌های اصلی شهرها برای سکونت در نظر گرفته می‌شود، استفاده از سوختی که به هوا و محیط‌زیست لطمه نزند، در برابر عوامل دیگر آلودگی هوا بیشتر خودنمایی می‌کند. از طرفی این روزها مصرف گاز در کشور به غیر از قیمت مناسب آن؛ به سبب در دسترس بودن منابع گازی و حجم ذخیره مناسب آن باعث شده است مسئولان و کارشناسان، استفاده از این محصول را به‌جای بنزین، توصیه و در دستور کار خود قرار بدهند. هرچند تمایل مردم به خودروهای پایه گازسوز به سبب مزیت‌هایی مانند کاهش هزینه‌های سوخت و همچنین تعویض کمتر روغن ، شمع‌های خودرو و... بیشتر شده است اما از طرفی کمبود جایگاه‌های گاز در کشور و در نتیجه ایجاد صف‌های طویل در این جایگاه‌ها مردم را کلافه و سر در گم کرده است. در این گزارش به بررسی جزئیات این موضوع می‌پردازیم.

ساخت یک جایگاه با ۸ نازل، به ۲۰میلیاردتومان سرمایه نیاز دارد!
درحالی دولت بر افزایش سهم CNG در سبد سوختی خودروها تاکید دارد اما با کمبود تعداد جایگاه‌های سوخت در کلانشهرها مواجه هستیم. آن طور که فعالان این صنعت می‌گویند، گرانی زمین در کلانشهرها مانع توسعه پمپ‌های گاز در شهرهایی همچون تهران شده است. البته شرکت پخش و پالایش؛ مقصر اصلی این کمبود را اختصاص نیافتن زمین ازسوی شهرداری‌ها عنوان می‌کند. براساس برآوردها ساخت یک جایگاه با ۸ نازل و با ظرفیت ۲۰۰۰مترمکعب در ساعت، حداقل به ۲۰میلیاردتومان سرمایه نیاز دارد. این در حالی است که سود یک جایگاه با ۱۶ساعت کار در شبانه‌روز سالانه ۲میلیاردتومان خواهد بود. یک بررسی ساده نشان می‌دهد مدت زمان بازگشت سرمایه در این بخش حدود ۱۰سال خواهد بود که زمان زیادی است.
در این زمینه چندی قبل حسین باقری، مجری طرح جایگاه‌های CNG شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این که ما حدود ۲۵۰۰ جایگاه فعال در کشور داریم، گفت: «مقدار CNG مصرفی در کشور حدود ۲۳میلیون مترمکعب است، اما این قابلیت فراهم است این مقدار به ۳۵میلیون‌مترمکعب نیز افزایش پیدا کند.» او همچنین درباره کمبود جایگاه‌های CNG در کشور افزود: «برخی جایگاه‌ها که در جاده‌ها و شهرهای کوچک قرار دارند، مدعی هستند به‌دلیل کمبود تقاضا ادامه فعالیت آنها توجیه اقتصادی ندارد. بیشترین مشکل ما در کلانشهرهایی همچون تهران است.» مجری طرح CNG شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه مشکل اصلی ما در احداث پمپ‌گاز، نبود زمین است، ادامه داد: «ما مشکلی برای افزایش تعداد جایگاه‌های سوخت در پایتخت نداریم به شرط ‌آنکه شهرداری زمین موردنیاز را اختصاص دهد.» او همچنین گفت: «به دلیل کمبود زمین در کلانشهرها به دنبال احداث جایگاه‌های کوچک‌مقیاس هستیم.»

عدم توزیع مناسب جایگاه‌ها در کشور
در این باره علی محمودیان، مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» بیان کرد: «اتحادیه سوخت‌های جایگزین درواقع به‌نوعی مصرف‌کننده خدمات جایگاه‌های سی‌ان‌جی است؛ چراکه مجوز استفاده از گاز طبیعی و برنامه‌ریزی‌ها توسط وزارت نفت صادر می‌شود.» او در رابطه با کمبود جایگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور اظهار کرد: «میزان مصرف روزانه گاز در سطح کشور حدود ۲۳میلیون‌مترمکعب است. درصورتی‌که در شرایط فعلی و براساس آمار و ارقام می‌توان معادل ۴۰میلیون‌مترمکعب گاز طبیعی توزیع کرد. درنتیجه می‌توان گفت معادل ۱۷میلیون‌مترمکعب ظرفیت آزاد عرضه گاز طبیعی در کشور وجود دارد که از آن استفاده نمی‌شود.»
علی محمودیان افزود: «در بعضی مناطق متاسفانه جایگاه گاز طبیعی کم است و بنابراین شاهد ترافیک سنگین در جایگاه‌ها هستیم. متاسفانه هنگام احداث این جایگاه‌ها، نوع جانمایی آنها مناسب نبوده است.» او ادامه داد: «در فاز اول احداث این جایگاه‌ها، دولت تمایل به حمایت بیشتر از توسعه مصرف گاز طبیعی داشت. بنابراین از ظرفیت نهادهای دولتی برای احداث جایگاه‌ها استفاده کرد که البته یک تصمیم منطقی بود. اما به‌همین‌دلیل بعضی جایگاه‌ها در مناطقی احداث شدند که اصلا نیازی به آنها نبود.
بنابراین می‌توان گفت یکی از دلایل کمبود جایگاه‌های سی‌ان‌جی، عدم توزیع مناسب جایگاه‌ها در سطح کشور است.» مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین در پاسخ به اینکه چرا ۶۰درصد ظرفیت جایگاه‌ها به‌طور میانگین خالی است، تصریح کرد: «در کلانشهرها به دلیل گران بودن زمین و نبود امکانات (باتوجه به شرایط استاندارد) جایگاه‌های کمتری احداث شده است.»
وی درخصوص اینکه بعضی جایگاه‌ها مخصوص اقشار یا برخی سازمان‌های دولتی است و ورود به آنها برای عموم آزاد نیست نیز افزود: «این مساله یکی از نقاط ضعف در سیستم مدیریتی دولت است، چراکه اگر این جایگاه‌ها متعلق به بخش خصوصی بودند به مردم نیز خدمات ارائه می‌کردند. اما وقتی یک بخش اقتصادی به یک نهاد دولتی واگذار می‌شود، قطعا مدیریت مجموعه رغبتی برای ارائه خدمات به عموم مردم ندارد.» علی محمودیان در انتها از عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد درباره احداث 700جایگاه سی‌ان‌جی و استفاده از توان داخلی برای اجرایی کردن این طرح با استفاده از صرفه‌جویی حاصل از طرح تبدیل خودروهای گازسوز نیز انتقاد کرد و خواستار توجه دولت به این مصوبه شد زیرا این موضوع می‌تواند سبب تسهیل دسترسی مردم به این سرمایه عظیم ملی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =