این پیشرانه نسبت به‌وزن خودرو مناسب بوده و جوابگوی نیاز مشتریان است. اما کمپانی هیوندای برای بازار برخی مناطق نسخه چهارسیلندر 1.6 لیتری 16 سوپاپ را نیز در نظر گرفته که می‌تواند قدرت و گشتاور بالاتری ارائه دهد. در این نسخه حداکثر قدرت به 106 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور به 144 نیوتون‌متر می‌رسد. 

با صرف هزینه 280 میلیون‌تومان قصد خرید هیوندای ورنا مدل 1388 با کارکرد 250 هزار کیلومتر را دارم. با توجه به‌این‌که تولید این خودرو متوقف شده، آیا قطعات آن در بازار موجود است و اگر پس از مدتی بخواهم آن را بفروشم، مشکلی برای فروش ندارد؟ درنهایت می‌خواهم بدانم هیوندای ورنا از نظر فنی چگونه خودرویی است؟

به گزارش «اخبار خودرو»،هیوندای ورنا به‌عنوان سدان کامپکت خودروساز کره‌ای از اوایل دهه 80 شمسی روی خط تولید کرمان‌موتور قرار گرفت و تولید آن تا اوایل دهه90 شمسی ادامه داشت. این خودرو سدان کامپکت از نظر طراحی نسبت به‌خودروهای هم‌دهه خود استایل ساده‌تر و درعین حال جوان‌پسندی دارد. هیوندای ورنا که با نام اکسنت نیز شناخته می‌شود، یکی از سدان‌های معروف و موفق خودروساز کره‌ای است و تمام مدل‌های حاضر در بازار کارکرده خودرویی کشورمان مجهز به‌دو پیشرانه چهارسیلندر 1.5 لیتری و 1.6 لیتری تنفس‌طبیعی هستند. با توجه به‌این‌که هیوندای ورنا همواره در زمینه کیفیت و کم‌استهلاک بودن زبان‌زد بوده است، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که عمر مفید هر خودرویی حداکثر تا 180 هزار کیلومتر یا 8 سال است. چراکه پس از این مدت، قطعات مکانیکی خودرو به‌شدت فرسوده می‌شوند و نیاز به‌اورهال اساسی دارند.
تعمیر یا تعویض قطعات برای هر مدل از خودرویی امکان‌پذیر است، اما این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از قطعات و بخش‌های خودرو را نمی‌توان تعمیر یا تعویض کرد. بنابراین باید در زمان خرید خودرو، گزینه‌هایی را مدنظر قرار داد که از نظر عمرمفید و کارکرد در بازه استانداردی قرار داشته باشند. هیوندای ورنا در نسخه چهارسیلندر 1500 سی‌سی که دارای 16 سوپاپ در سرسیلندر است، حداکثر می‌تواند 102 اسب‌بخار قدرت و 133 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.
این پیشرانه نسبت به‌وزن خودرو مناسب بوده و جوابگوی نیاز مشتریان است. اما کمپانی هیوندای برای بازار برخی مناطق نسخه چهارسیلندر 1.6 لیتری 16 سوپاپ را نیز در نظر گرفته که می‌تواند قدرت و گشتاور بالاتری ارائه دهد. در این نسخه حداکثر قدرت به 106 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور به 144 نیوتون‌متر می‌رسد.
هر دو پیشرانه کم‌مصرف و کم‌استهلاک هستند و برخلاف دو پیشرانه همکلاس خود یعنی TU5 و K4M که هر دو فرانسوی هستند، هیچ‌گونه حساسیتی نسبت به‌کیفیت روغن‌موتور و شرایط سوختی کشور (اکتان پایین سوخت) ندارد.
بنابراین هر دو پیشرانه 1.5 و 1.6 لیتری هیوندای ورنا درصورت نگهداری صحیح و توجه به‌نکات نگهداری اصولی از سوی کمپانی سازنده، حداکثر تا 180 هزار کیلومتر پیشرانه‌های کم‌دردسر و باکیفیتی هستند. اما به‌رغم ‌توقف تولید هیوندای ورنا، قطعات این سدان باکیفیت در بازار لوازم‌یدکی کشور موجود است و چالشی در زمینه تامین قطعات وجود ندارد.
از سوی دیگر به‌دلیل این‌که ورنا جزو محصولات کمپانی هیوندای است و مدتی شریک ایرانی این خودروساز کره‌ای یعنی کرمان‌موتور این خودرو را مونتاژ و روانه بازار می‌کرده، جایگاه نسبتا خوبی در بازار خودروهای کارکرده دارد. اما این نکته را فراموش نکنید که در بازه قیمتی 280 میلیون‌تومان خرید خودرویی که 250 هزار کیلومتر کار کرده اصلا منطقی نیست. زیرا میزان خرابی و هزینه نگهداری از این خودرو درسطح بسیار بالایی قرار دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود در این بازه قیمتی خودرو دیگری را پیدا کنید. درنهایت باتوجه به‌تامین قطعات، خدمات پس از فروش و استهلاک پایین و کم‌دردسر بودن در این بازه قیمتی دو مدل خودرو رانا و رنو تندر90 را پیشنهاد می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =