فردا موتورز

در کنار مدل‌های قبلی شرکت فردا موتورز که شامل سدان 511 و کراس‌اوورهای SX5 و T5 می‌شود، شاهد رونمایی از خودرو جدید فردا با نام M4 هم هستیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها شاهد برگزاری بیست و دومین نمایشگاه خودرو مشهد هستیم. نمایشگاهی که بعد از وقفه چندساله، اکنون با حضور پرشور شرکت‌های خودرویی در حال برگزاری است. نمایشگاه خودرو امسال مشهد از نهم تا دوازدهم شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی این شهر از ساعت 16 تا 22 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود. یکی از شلوغ‌ترین غرفه‌های نمایشگاه خودرو مشهد، غرفه شرکت خودروسازی فردا است که با محصولات جدید خود توجه بازدیدکنندگان زیادی را ‌جلب کرده است. یکی از نکات قابل توجه غرفه فردا موتورز حضور تمام مدل‌های برند FMC یا همان فردا موتورز کمپانی است. اتفاقی که سبب می‌شود بازدیدکنندگان با تمام مدل‌های فردا موتورز از نزدیک آشنا شوند. در کنار مدل‌های قبلی شرکت فردا موتورز که شامل سدان 511 و کراس‌اوورهای SX5 و T5 می‌شود، شاهد رونمایی از خودرو جدید فردا با نام M4 هم هستیم. خودرویی که پیش از این در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد و این بار شاهد رونمایی از آن با یک رنگ کاملا جدید و متفاوت هستیم. از دیگر جذابیت‌های غرفه فردا موتورز تنوع رنگ بالای محصولات به‌نمایش درآمده است که شامل رنگ‌های جدید محصولات این شرکت می‌شود. در این گزارش قصد داریم به‌طور کامل به‌خودروهای موجود در غرفه فردا موتورز و محصولات جدید این شرکت بپردازیم.

گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» از غرفه شرکت خودروسازی فردا موتورز در نمایشگاه مشهد

جلب‌توجه M4 با رنگ جدید
قبل از این چشم‌مان به‌جمال خاص و متفاوت M4 در نمایشگاه خودرو تهران روشن شده بود. در میان انبوهی از کراس‌اوورها، فردا موتورز با رونمایی از M4، پرده از چهره خودرو متمایزی برداشت که بازار یکنواخت ایران به‌آن نیاز داشت. حال M4 به‌مشهد رسیده؛ اما با یک تغییر اساسی که آن را جذاب‌تر از قبل کرده است. استفاده از رنگ جدید برای نمونه به‌نمایش در آمده M4 در شهر مشهد زیبایی و جذابیت این خودرو خانوادگی چندمنظوره را دوچندان کرده است. رنگ M4 مورد نظر بسیار خاص و متمایز با رنگ‌های عادی رایج موجود در بازار بوده که امید است با ورودش به‌خیابان‌ها، حال و هوای شهرها را کمی عوض کند.
این خودرو چندمنظوره جدید که به‌اختصار MPV نامیده می‌شود (از واژه مینی‌ون نیز برای آن استفاده می‌شود) فهرست بلندبالایی از امکانات رفاهی دارد و باید آن را یک خودرو چندمنظوره پرمیوم و یا حتی لوکس بدانیم. گفته می‌شود رقیب اصلی M4 در بازار ایران، مینی‌ون جدید ایران‌خودرو یعنی هایما 7X بوده که هم‌زمان با آن رونمایی شده؛ اما باید اعتراف کرد از نظر امکانات رفاهی، کمتر خودرو هم‌رده‌ای را می‌توان با M4 مقایسه کرد.
از آپشن‌های مهم FMC M4 می‌توان به‌تنظیمات برقی صندلی‌های ردیف اول و دوم، تهویه اتوماتیک، 8 کیسه‌هوای 12 نقطه‌ای، سردکن و گرمکن صندلی‌های ردیف‌های اول و دوم، سیستم پاک‌سازی هوا، ماساژور تطبیقی صندلی راننده، تهویه مستقل سرنشینان عقب، سقف پانورامیک، قابلیت تنظیم عرضی صندلی‌های ردیف دوم، نوربالای خودکار، رادار نقطه‌کور، هشدار برخورد از جلو، سنسور باران، ورود بدون کلید، دوربین 360 درجه، کروزکنترل تطبیقی، اتوهلد، رادار خطی، سیستم اتوپارک، ترمز پارک برقی، استارت دکمه‌ای، سیستم کنترل پایداری، دوربین ثبت وقایع در زمان رانندگی، سنسور نور، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، رانندگی خودکار بین خطوط و ... اشاره کرد. فهرست امکاناتی که مشابه آن به‌سختی در دیگر خودروهای در حال تولید در کشورمان یافت می‌شود. از فهرست امکانات بلندبالای این خودرو خانوادگی 7 نفره که بگذریم به‌زیر کاپوت آن می‌رسیم. جایی که یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو جا خوش کرده و 195 اسب‌بخار قدرت و 285 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند تا به‌کمک گیربکس 7 سرعته DCT خودرو را به‌حرکت درآورد. شاید در نگاه نخست حجم 1.5 لیتری موتور کم به‌نظر برسد؛ اما توجه داشته باشید که این موتور مجهز به‌پرخوران توربوشارژ بوده که قدرت تولیدی آن را نزدیک به 200 اسب‌بخار افزایش می‌دهد. برای درک صحیح بازده موتور M4 باید گفت این خودرو چندمنظوره 7 اسب‌بخار قدرت و 44 نیوتون‌متر گشتاور بیشتر نسبت به‌کراس‌اوور معروفی همچون کیا سورنتو 2018 تولید می‌کند و این درحالی است که اختلاف وزن این دو خودرو ناچیز بوده و فقط 15 کیلوگرم است. گفته می‌شود یک تا دو ماه آینده M4 با شرایط فروش مناسب به‌مشتریان عرضه خواهد شد؛ اما هنوز قیمت دقیق این MPV اعلام نشده است. با شرایط امروز بازار خودرو ایران شرکت فردا موتورز امیدوار است با ارائه سبک متفاوتی از این نوع خودروها، نظر خریداران ایرانی نسبت به‌خودروهای چندمنظوره را تغییر دهد.

گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» از غرفه شرکت خودروسازی فردا موتورز در نمایشگاه مشهد

T5؛ جدیدترین کراس‌اوور فردا در بازار
پس از تماشای FMC M4 به‌عنوان جدیدترین محصول شرکت فرداموتورز برای بازار ایران، به‌دو کراس‌اوور فعلی این برند می‌رسیم. کراس‌اوورهای SX5 و T5 که چند دستگاه از آن‌ها در رنگ‌های جدید در غرفه خودروسازی فردا در نمایشگاه خودرو مشهد به‌نمایش در آمده‌اند. شرکت فردا موتورز تولید این دو کراس‌اوور را از سال 1400 آغاز و ابتدا مدل SX5 و سپس T5 را به‌بازار ایران عرضه کرد. از آنجا که هنوز فروش M4 آغاز نشده و این خودرو خانوادگی 7 نفره پا به‌خیابان‌های کشور نگذاشته است، در حال حاضر T5 را باید جدیدترین FMC موجود در بازار بدانیم. T5 به‌سبک کاملا مدرن و امروزی طراحی شده و چراغ یکپارچه در نمای عقب این کراس‌اوور، مهر تاییدی است بر این ادعا. این کراس‌اوور جدید به‌گیربکس 6 سرعته مجهز به‌درایو مود و موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو میتسوبیشی مجهز بوده که توانایی تولید 156 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. مصرف سوخت ترکیبی FMC T5 در هر صد کیلومتر 7.4 لیتر اعلام شده و با توجه به‌مخزن سوخت 55 لیتری آن می‌توان گفت قابلیت پیمایش حدود 740 کیلومتر مسافت را با هر بار سوخت‌گیری، در شرایط ایده‌آل دارد. از جمله امکانات این کراس‌اوور می‌توان به‌کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور جلو، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه‌کور، رادار تغییر لاین، رادار تصادف جلو، رادار تابلوخوان، توزیع‌کننده نیروی ترمز، ترمز ضدقفل، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌جلو هالوژن، چراغ بدرقه، نورپردازی داخل کابین، فرمان با نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت دو حالته فرمان، روکش چرم فرمان، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، فرمان حساس به‌سرعت، فرمان دی‌کات، سیستم صوتی با 6 اسپیکر، مانیتور 12 اینچی، نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث، دوربین ثبت وقایع، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، صفحه‌کیلومتر دیجیتالی، ایربگ راننده، ایربگ سرنشین جلو، ایربگ پرده‌ای، ایربگ جانبی جلو، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک 2 گانه، صندلی راننده 8 حالته برقی، صندلی سرنشین جلو 6 حالته دستی، صندلی عقب تاشو 2 تکه، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، صندوق برقی با جک، آینه‌جانبی تاشو برقی، تنظیم برقی آینه جانبی، گرمکن آینه جانبی، سقف پانوراما، سانروف و ... اشاره کرد. به‌تازگی T5 با تنوع رنگ‌های جدید و جذابی در نمایشگاه حضور یافته و باید منتظر تردد این T5 های خوش‌رنگ در خیابان‌ها باشیم.

گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» از غرفه شرکت خودروسازی فردا موتورز در نمایشگاه مشهد

SX5 پرفروش‌ترین خودرو فردا
همان‌طور که گفتیم SX5 هم مانند T5 در سال 1400 وارد خط‌تولید شرکت خودروسازی فردا شد؛ با این تفاوت که تولید SX5 چندماه زودتر آغاز شد. حضور SX5 در کلاس محبوب و پرطرفدار کراس‌اوورها و همچنین عرضه زودتر آن نسبت به T5 سبب شده است در حال حاضر آن را پرفروش‌ترین محصول فرداموتورز بدانیم.
فرداموتورز چند دستگاه از کراس‌اوور SX5 را با رنگ‌های متنوع در نمایشگاه مشهد به‌نمایش گذاشته که نشان از اهمیت این مدل در کنار T5 دارد. SX5 هم به‌موتور میتسوبیشی مجهز بوده؛ با این تفاوت که موتور این خودرو از نوع 4 سیلندر 1.6 لیتری است. موتوری که به‌صورت تنفس‌طبیعی 123 اسب‌بخار قدرت و 151 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس FMC SX5 از نوع CVT بوده که نیروی موتور را به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» از غرفه شرکت خودروسازی فردا موتورز در نمایشگاه مشهد

تنها سدان حال حاضر فردا
در نهایت می‌رسیم به‌آخرین تکه از پازل محصولات فرداموتورز در نمایشگاه خودرو مشهد. در گوشه‌ای از غرفه فردا موتورز در این نمایشگاه که به‌نمایش تمام محصولات فعلی و همچنین خودروهای آینده برند FMC پرداخته شده بود، شاهد حضور سدان 511 هم بودیم. 511 تنها سدان حال حاضر برند فرداموتورز است و این مدل هم از سال گذشته در سبد محصولات شرکت خودروسازی فردا حضور دارد.
با وجود این‌که چندوقتی است خبری از برنامه فروش جدید برای 511 نیست و بسیاری از مشتریان فکر می‌کنند قرار نیست دیگر این مدل به‌بازار عرضه شود، اما فردا موتورز در نمایشگاه خودرو مشهد از این سدان به‌عنوان یکی از محصولات فعلی‌اش یاد کرد. 511 مجهز به‌موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس‌طبیعی بوده و توانایی تولید 106 اسب‌بخار قدرت و 135 نیوتون‌متر گشتاور را دارد.
گیربکس 5 سرعته اتوماتیک از نوع DCT در این خودرو وظیفه انتقال نیرو به‌چرخ‌های جلو را برعهده دارد و FMC 511 با مصرف سوخت ترکیبی 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر، کم‌مصرف‌ترین خودرو فعلی فردا موتورز در بازار خودرویی کشور به‌حساب می‌آید.

گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» از غرفه شرکت خودروسازی فردا موتورز در نمایشگاه مشهد

گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» از غرفه شرکت خودروسازی فردا موتورز در نمایشگاه مشهد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =