کیا سول 2013

کیا یا هیوندای معمولا هر مدلی را که به‌بازار ایران می‌فرستادند، مورد استقبال قرار می‌گرفت و در کلاس خود جزو خوش‌فروش‌ها بود. البته در این میان بودند مدل‌هایی که با کمترین استقبال مواجه می‌شدند و با ناکامی بازار را ترک می‌گفتند.

به گزارش «اخبار خودرو»، برندهای کیا و هیوندای که هر دو تحت‌مالکیت گروه خودروسازی کره‌ای هیوندای‌موتور قرار دارند، سال‌ها بازار خودروهای وارداتی کشورمان را قبضه کردند و توانستند به‌محبوب‌ترین برندهای بازار بدل شوند. کیا یا هیوندای معمولا هر مدلی را که به‌بازار ایران می‌فرستادند، مورد استقبال قرار می‌گرفت و در کلاس خود جزو خوش‌فروش‌ها بود. البته در این میان بودند مدل‌هایی که با کمترین استقبال مواجه می‌شدند و با ناکامی بازار را ترک می‌گفتند. البته در اکثر مواقع دلیل عدم‌استقبال از برخی مدل‌های هیوندای و کیا، کلاس خودرویی‌شان بود که با مزاج ایرانی‌ها سازگار نبود. به‌عنوان مثال هیوندای i40SW یکی از ناکام‌ترین مدل‌های هیوندای در ایران بود و علت اصلی آن را باید قرار گرفتن در کلاس استیشن‌ها دانست. امروز قصد داریم یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های این دو برند کره‌ای را در برابر یکی از مدل‌های نا موفق آن‌ها قرار دهیم و ارزش خریدشان را در بازه قیمتی مشترک بررسی کنیم. کیا سول 2013 به‌عنوان یکی از مدل‌های ناکام که این روزها به‌یک خودرو نایاب در بازار دست‌دوم‌ها بدل شده در برابر مدل پرفروش هیوندای توسان 2011 قرار می‌گیرد که این روزها می‌توان هر دوی آن‌ها را در محدوده بالای یک‌میلیاردتومان خریداری کرد. به‌نظر شما ارزش خرید کدام‌یک بیشتر است؟

محصولاتی برای قرن 21
اوایل قرن 21 با افزایش محبوبیت کراس‌اوورها یا همان شاسی‌بلندهای شهری در جهان، هیوندای در سال 2004 خودرو جدید خود را در کلاس کراس‌اوورهای سایز کامپکت معرفی کرد. این کراس‌اوور توسان نام داشت و البته با نام JM و بعدها با نام iX35 نیز شناخته شد. توسان بعد از تجربه 18 سال تولید بی‌وقفه اکنون به‌یکی از مهم‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات هیوندای بدل شده است. نسل دوم از این کراس‌اوور در سال 2009 با چهره‌ای جدید معرفی شد که توسان مورد نظر ما در این نوشتار نیز از همین نسل است.
6 سال بعد که تولید نسل دوم توسان متوقف شد، هم‌زمان شاهد آغاز عرضه نسل سوم بودیم که از نظر موتور و گیربکس به‌مراتب متنوع‌تر از گذشته ظاهر شده بود. 2 سال پیش، جدیدترین نسل توسان هم به‌عنوان نسل چهارم با اضافه شدن مدل‌های هیبرید و پلاگین-هیبرید از راه رسید. در طول 2 دهه گذشته شاهد حضور نسل‌های اول تا سوم هیوندای توسان در بازار خودرو کشورمان بودیم. این کراس‌اوور همیشه پای ثابت بازار ایران بود؛ اما به‌دلیل بسته شدن واردات خودرو در سال 2018 عرضه آن نیز همچون دیگر خودروهای وارداتی متوقف شد. ماجرای حضور کیا سول در ایران کاملا متفاوت با توسان است.
سول برای نخستین‌بار در سال 2008 به‌ویترین کیا اضافه شد. با وجود این‌که سول در کلاس کراس‌اوورهای سایز کوچک دسته‌بندی می‌شود اما بسیاری معتقدند که این خودرو تلفیقی از کراس‌اوورها و خودروهای چندمنظوره یا همان MPV است. عرضه نسل اول سول تا سال 2013 ادامه داشت و در آخرین سال عرضه‌اش هم وارد بازار کشور شد که با بی‌مهری ایرانی‌ها مواجه شد. پس از آن نسل دوم روی کار آمد و از سال 2013 تا 2019 در بازار جهانی حضور داشت. سال 2015 سول برای دومین‌بار و به‌عنوان نسل جدید به‌بازار ایران بازگشت و این بار نیز با یک شکست سنگین مواجه و یک سال بعد عرضه‌اش در کشور متوقف شد. از سال 2019 تاکنون جدیدترین نسل سول در بازار جهانی عرضه می‌شود و کیا از سال 2014 تاکنون نسخه الکتریکی سول را با پسوند EV براساس نسل‌های دوم و سوم تولید و به‌فروش می‌رساند.

مقایسه کیا سول با هیوندای توسان کارکرده در محدوده یک‌میلیارد و 100 میلیون‌تومان

مقایسه کیا سول با هیوندای توسان کارکرده در محدوده یک‌میلیارد و 100 میلیون‌تومان

عامه‌پسند یا عجیب و غریب؟
دوست دارید متفاوت به‌نظر برسید یا هم‌رنگ جماعت بشوید؟ اگر به‌دنبال این هستید که همیشه متمایز با بقیه به‌نظر برسید پیشنهاد بی‌چون و چرای ما برای شما کیا سول است. البته این به‌معنی جذاب و زیبا بودن سول نیست و صرفا متفاوت با خودروهای رایج در بازار است. طراحی مکعبی‌شکل این کراس‌اوور سبب شده است بیشتر شبیه به‌یک جعبه متحرک شود. البته این به‌تنهایی بد نیست؛ چراکه مرسدس‌بنز G کلاس با برچسب قیمت بالای 100 هزار دلار هم طراحی مکعبی دارد.
اما طراحی کیا سول میان خطوط شکسته و منحنی بلاتکیف مانده و همین امر سبب شده است ظاهر عجیب و غریبش چندان جذاب و زیبا به‌نظر نرسد. در بخش کابین هم همه‌چیز به‌ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شده است. برخلاف نمای بیرون در بخش کابین بیشتر با اشکال گرد سر و کار داریم و البته باید به این نکته مثبت هم اشاره کنیم که طراحی مکعبی‌شکل سول سبب شده است فضای بار و سرنشینان به‌خصوص در قسمت سر بسیار بیشتر از دیگر خودروها باشد. در مقابل توسان طراحی معقول‌تری داشته و به‌اصطلاح عامه‌پسند است و در بخش کابین هم طراحی بهتری را به‌نمایش می‌گذارد؛ اما درنهایت باید اعتراف کرد سن و سالی از توسان مورد نظر گذشته و دیگر جذابیت‌های روز نخست خود را ندارد.

مقایسه کیا سول با هیوندای توسان کارکرده در محدوده یک‌میلیارد و 100 میلیون‌تومان

امکانات

تفاوت زیادی میان امکانات توسان و سول وجود ندارد. سطح امکانات هر دو کراس‌اوور متوسط بوده و سول کمی امکانات جدیدتری را از خود به‌نمایش می‌گذارد. این کراس‌اوور عجیب و غریب کیا دارای امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، حالت رانندگی اکو، مدیریت پایداری خودرو، سنسورهای جلو و عقب، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، دی‌لایت، اتولایت، چراغ مه‌شکن جلو، چراغ‌جلو هالوژن، نورپردازی اسپیکرهای جلو، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی با تنظیم موقعیت چهار حالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی با 7 اسپیکر و هندزفری، دوربین عقب، قابلیت پشتیبانی از USB، CD، MP3، iPod و AUX، بلوتوث، نمایشگر دنده‌عقب در آینه، مجموع ایربگ‌ها 6 عدد، پشت‌سری فعال، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی‌ راننده 6 حالته دستی، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه، روکش‌صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف، شیشه‌دودی عقب، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ و ... است. هیوندای توسان هم با آپشن‌هایی مانند کروزکنترل، حالت رانندگی اکو، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ جلو هالوژن، تنظیم برقی ارتفاع نور، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی با تنظیم موقعیت 4 حالته، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی با 7 اسپیکر 360 واتی و آمپلی‌فایر، دوربین عقب، قابلیت پشتیبانی از USB، CD، MP3، iPod و AUX، نمایشگر دنده‌عقب در آینه، نمایشگر صفحه‌کیلومتر، مجموع ایربگ‌ها 2 عدد، پشت‌سری فعال، سیستم تهویه‌دستی صندلی‌ راننده و سرنشین جلو با تنظیم دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، شیشه‌دودی عقب، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ راننده و ... در کشورمان عرضه شده است.

مقایسه کیا سول با هیوندای توسان کارکرده در محدوده یک‌میلیارد و 100 میلیون‌تومان

دیفرانسیل‌جلو یا چهارچرخ‌محرک
نخستین و مهم‌ترین اختلافی که در ابتدای کار توجه مشتریان را به‌خود جلب می‌کند نحوه انتقال قدرت به‌چرخ‌هاست. کیا سول یک کراس‌اوور دیفرانسیل‌جلو بوده؛ اما توسان به‌سیستم چهارچرخ‌محرک مجهز است که یک برتری اساسی در برابر حریف هموطنش به‌حساب می‌آید. از سوی دیگر توسان برای تامین نیروی لازم برای به‌حرکت در آوردن ابعاد بزرگ‌تر خود، از موتور بزرگ‌تر هم سود می‌برد که حدود 0.8 لیتر حجیم‌تر از موتور کوچک سول است.
در بخش گیربکس نیز توسان 2 دنده بیشتر از سول برای انتقال نیرو در اختیار دارد. توسان با 54 اسب‌بخار قدرت و 76 نیوتون‌متر گشتاور بیشتر عملکرد بهتری نسبت به‌سول داشته و از شتاب و سرعت بیشتری هم بهره می‌برد؛ اما درحالت کلی هر دو کراس‌اوور را باید جزو خودروهای کند با شتاب دو رقمی (بالای 10 ثانیه) قرار داد.
در بخش مصرف سوخت اختلاف قابل توجه بوده و سول حدود 28 درصد سوخت کمتری می‌سوزاند. درنهایت تصمیم با شماست که کراس‌اووری با طراحی عجیب و غریب، مصرف سوخت پایین، با کمی امکانات بیشتر و 2 سال جوان‌تر را خریداری کنید یا کراس‌اوور چهارچرخ‌محرکی را که بزرگ‌تر، قوی‌تر و رایج‌تر است.

مقایسه کیا سول با هیوندای توسان کارکرده در محدوده یک‌میلیارد و 100 میلیون‌تومان

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    کیا سول من دارم عالیه عالی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =