طرح ترافیک تهران

هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک در سال ۱۴۰۱ نسبت‌به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته، این در حالی است که سال قبل نسبت‌به همه ادوار گذشته، نرخ جریمه و عوارض ورود به طرح ترافیک افزایش کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،چندسالی است طرح ترافیک در تهران با هدف بهبود و کنترل وضعیت ترافیک خیابان‌ها و تشویق مردم به استفاده از وسایل‌نقلیه عمومی و درنهایت جلوگیری از افزایش آلودگی هوا، اجرا می‌شود. هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک در سال ۱۴۰۱ نسبت‌به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته، این در حالی است که سال قبل نسبت‌به همه ادوار گذشته، نرخ جریمه و عوارض ورود به طرح ترافیک افزایش کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده بود. با این حال امسال نیز مانند سال گذشته تخفیف‌هایی برای دارندگان خودروهایی با معاینه‌فنی برتر و ساکنان محدوده‌های طرح‌ترافیک در نظر گرفته شده است. در ادامه به بررسی جزییات بیشتری در این باره می‌پردازیم.

درخواستی برای افزایش ساعت اجرای طرح ترافیک وجود ندارد!
در طرح کنترل آلودگی هوا، زوج یا فرد بودن پلاک خودرو ملاک تردد نیست. همچنین هر خودرو با پلاک تهران به شرط ثبت‌نام در سایت تهران‌من، ۲۰روز در هر فصل مجاز به تردد رایگان در محدوده‌ کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) است. این مزیت برای خودروهای پلاک شهرستان تا ۱۵روز در هر فصل در نظر گرفته شده است.
چنانچه خروج از محدوده آلودگی هوا صورت گیرد، از سهمیه فصلی کسر خواهد شد و چنانچه خروج از محدوده طرح ترافیک انجام شود، عوارضی برای آن در نظر گرفته می‌شود که از شارژ حساب شهروندی صاحب پلاک کسر خواهد شد. در این زمینه چندی قبل رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره احتمال تغییر ساعت در اجرای محدوده طرح ترافیک که این روزها خبرهایی درمورد آن به‌گوش می‌رسد، گفت: «هرچند افزایش ساعت اجرای طرح ترافیک از ۱۷ به ۱۹ تا حدودی می‌تواند در کاهش ترافیک موثر باشد، اما از آنجاکه این موضوع شاید باعث بروز مشکلاتی برای مردم شود، هم پلیس راهور و هم شهرداری تهران فعلا درخواستی برای افزایش ساعت اجرای طرح ترافیک ندارند.» او افزود: «با افزایش ساعت طرح‌ترافیک، مردم برای تردد در محدوده مرکزی‌شهر مجبور می‌شوند به مترو و اتوبوس و تاکسی رجوع کنند، در نتیجه شاهد افزایش ناگهانی تعداد مسافران خواهیم بود. این درحالی است که حمل‌ونقل عمومی تهران درحال حاضر ظرفیت و توان پذیرش چنین افزایش ناگهانی را ندارد.» در این خصوص رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران درباره تغییرات طرح ترافیک گفت: «بیش‌از ۳ دهه است که طرح ترافیک به روز نشده، بنابراین لازم است طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۲ اصلاح ‌شود.» سیدجعفر تشکری‌هاشمی افزود: «یکی از اهداف این بازنگری، امکان برخورداری شهروندان از حقوق برابر در زمینه استفاده از مزایا و محدودیت‌های طرح ترافیک است.»
۲۰ تا ۲۵درصد، جریمه دیرکرد عوارض طرح ترافیک سالانه!
رئیس عوارض خودرو شهرداری تهران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره عوارض طرح ترافیک گفت: «قبل از سال ۱۳۹۷ عوارض طرح ترافیک جزو جریمه‌های راهنمایی‌ورانندگی اعمال می‌شد. به‌عنوان‌مثال اگر شخصی ریزجریمه‌های خودرویش را دریافت می‌کرد، بخش‌هایی از آن تخلفات مربوط به ورود به طرح ترافیک بود.» افشین کریمی ادامه داد: «بعد از سال ۱۳۹۷ براساس مصوبه شورای شهر و اعمال نرخ، موظف شد شهرداری دریافت‌کننده عوارض مذکور باشد. درواقع اگر کسی به طرح ترافیک ورود کند و عوارض طرح ترافیک را در زمان خود پرداخت نکرده باشد، وقتی می‌خواهد عوارض سالانه خودرو را پرداخت کند و تسویه‌حساب انجام دهد، بدهی طرح ترافیک باید همراه با عوارض سالانه پرداخت شود و مالک خودرو هر دو را پرداخت کند.» کریمی درباره جریمه دیرکرد عوارض طرح ترافیک افزود: «جریمه دیرکرد عوارض طرح ترافیک باتوجه به بدهی سنوات گذشته، سالانه ۲۰ تا ۲۵درصد اعمال می‌شود.» او در رابطه با ساعات طرح ترافیک افزود: «طرح ترافیک از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶ونیم صبح تا ۱۷ عصر ادامه دارد و پنجشنبه‌ها نیز از سهمیه ورود به محدوده زوج‌وفرد می‌توان استفاده کرد که هر فصل ۲۰روز ظرفیت دارد.»

جریمه ورود به طرح ترافیک چقدر است؟
رئیس عوارض خودرو شهرداری تهران ادامه داد: «تا پایان سال گذشته یک بار ورود و خروج خودروها به طرح ترافیک امکان‌پذیر بود اما از ابتدای سال جدید این طرح ممنوع شد.» وی در ادامه افزود: «اگر ملک شهروندی در محدوده طرح ترافیک باشد، صاحب ملک با مراجعه به دفاتر خدمات الکتریکی شهر تهران و ارائه مدارک لازم می‌تواند در این مورد ثبت‌نام کند. همچنین مالک خودرو باید عوارض سالانه شهرداری خودرویش را تا پایان سال گذشته پرداخت کرده باشد.» افشین کریمی درخصوص کاهش هزینه طرح ترافیک گفت: «هزینه‌های جاری فردی که منزلش در طرح ترافیک است ۵۰درصد نسبت به کسی که در محدوده طرح نیست، کاهش پیدا می‌کند.» او ادامه داد: «نوع معاینه‌فنی در بحث عوارض طرح ترافیک تاثیرگذار است. به‌عنوان‌مثال قیمت طرح ترافیک برای کسانی که از معاینه‌فنی‌ برتر در سطح شهر استفاده می‌کنند، نسبت‌به کسانی که از معاینه‌فنی عادی برخوردار باشند، متفاوت است.» وی افزود: «اما اگر هیچ کدام از این سهمیه ها را لحاظ نکنید، در یک روز عادی باید 98500هزار تومان بابت جریمه طرح ترافیک پرداخت کنید. اگر مالک خودرو معاینه‌فنی برتر داشته باشد اما ساکن محدوده طرح ترافیک نباشد، می‌تواند با ثبت‌نام در سایت تهران‌من اقدام به رزرو طرح‌ترافیک کند. در این صورت به‌جای ۹۸۵۰۰ هزار تومان ۶۸هزارتومان می‌پردازد. البته ساعت تردد نیز اهمیت دارد. اگر فردی در ساعات اوج ترافیک در محدوده تردد نکند، با توجه به حسابرسی سیستمی به جای ۶۸هزار تومان فقط ۳۲هزار تومان از حساب وی کسر می‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =