ابتدا باید گفت هنگام روشن کردن کولر خودرو به‌دلیل بالا رفتن پاشش سوخت برای جبران افت گشتاور موتور دمای موتور به‌شدت افزایش می‌یابد و هنگام روشن کردن کولر به‌رغم این‌که هر دو فن موتور برای خنک‌کاری کندانسور و رادیاتور روشن هستند امکان جوش آمدن موتور وجود دارد.

خودرو پارس مدل 93 دارم و مدتی پیش در ترافیک کولر خودرو را روشن کردم و به‌دنبال آن دمای موتور خیلی سریع افزایش یافت و به‌مرز جوش آوردن رسید. دراین حال کولر به‌شکل اتوماتیک قطع شد؛ آیا موتور خودرو مشکلی پیدا کرده است؟

به گزارش «اخبار خودرو»،خیر؛ ابتدا باید گفت هنگام روشن کردن کولر خودرو به‌دلیل بالا رفتن پاشش سوخت برای جبران افت گشتاور موتور دمای موتور به‌شدت افزایش می‌یابد و هنگام روشن کردن کولر به‌رغم این‌که هر دو فن موتور برای خنک‌کاری کندانسور و رادیاتور روشن هستند امکان جوش آمدن موتور وجود دارد. درخودروهای جدیدتر برای جلوگیری از جوش آمدن موتور و کاهش افت توان یک سنسور قطع‌کن برای کولر در نظر گرفته شده است که به‌محض رسیدن دمای موتور به‌حالت بحرانی یا نزدیک دمای بحرانی کولر خودرو را قطع می‌کند تا با کاهش فشار سبب کاهش دمای موتور هم بشود. خودرو شما سالم است و این حالت برایش پیش آمده و موتور مجبور به‌قطع اتومات کولر شده است. این مساله در تمام خودروهای جدید صادق است. لازم به‌ذکر است در ترافیک‌های طولانی به‌خصوص هنگام حرکت در سربالایی‌ها یا زمانی که به‌قدرت بیشتری نیاز است بهتر است از کولر استفاده نشود. زیراکه حرکت با دنده سنگین و ترافیک طولانی و کلاچ گرفتن‌های پی‌درپی سبب می‌شود دمای موتور به‌صورت چشمگیری افزایش یابد. این عامل علاوه‌بر ایجاد استهلاک فراوان سبب آسیب دیدن قطعات داخلی موتور نیز می‌شود. بهتر است حتی‌الامکان در روزهایی که دمای هوا به‌شدت بالاست از تردد در مسیرهای پرترافیک پرهیز کنید. از طرفی نیاز است که قطعه ترموستات تعویض شود؛ زیرا ترموستات در کاهش دمای کاری موتور بسیار موثر است. بر این اساس باید این قطعه که متعلق به‌سیستم خنک‌کننده است، به‌صورت کامل تعویض شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =