گواهینامه

رانندگی به افراد حس استقلال می دهد. اما این حس ممکن است برای افراد ناشنوا قوی‌تر هم باشد. رانندگان ناشنوا هنگام رانندگی باید توجه‌شان را متمرکز کنند؛ زیرا نمی‌توانند صدای ترافیک، بوق، صدای عابران‌پیاده ، آژیر خطر و ... را بشنوند و این یعنی یک راننده ناشنوا باید فقط به حس بینایی خود برای آگاهی از خطرات خیابان و جاده تکیه کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،رانندگی به افراد حس استقلال می دهد. اما این حس ممکن است برای افراد ناشنوا قوی‌تر هم باشد. رانندگان ناشنوا هنگام رانندگی باید توجه‌شان را متمرکز کنند؛ زیرا نمی‌توانند صدای ترافیک، بوق، صدای عابران‌پیاده ، آژیر خطر و ... را بشنوند و این یعنی یک راننده ناشنوا باید فقط به حس بینایی خود برای آگاهی از خطرات خیابان و جاده تکیه کند. در این گزارش به جزییات بیشتری در این‌باره می پردازیم.

با علامت شناسایی «راننده‌ناشنوا» آشنا شوید
رانندگانی که قوانین راهنمایی‌ورانندگی را به‌خوبی مطالعه کرده‌اند، حتما می‌دانند تابلویی روی یک خودرو با سه نقطه مشکی‌رنگ در داخل یک دایره زردرنگ یا تصویر یک گوش در پس‌زمینه آبی با خط مورب؛ یعنی آن خودرو توسط یک فرد ناشنوا هدایت می‌شود. طبق قوانین، این علامت باید روی شیشه جلو و عقب خودرو فرد ناشنوا نصب شود تا سایر رانندگان و عابران‌پیاده متوجه این نکته شده و بیشتر احتیاط کنند. فردی که دارای اختلالات شنوایی است، ممکن است نتواند به‌موقع نسبت‌به موقعیت‌های اضطراری واکنش نشان دهد، بنابراین نصب چنین علایمی در قوانین مربوطه پیش‌بینی شده، البته استفاده از سمعک برای راننده کم‌شنوا هنگام رانندگی الزامی است. درحال‌حاضر، در اپلیکیشن تاکسی‌های اینترنتی این امکان فراهم شده است تا مسافر بتواند در قسمت پروفایل خود مشخص کند ناشنوا یا کم‌شنواست و درنتیجه سفیر هنگام قبول درخواست سفر، از این موضوع باخبر شده و مناسب با شرایط عمل خواهد کرد.

شرایط دریافت گواهینامه رانندگی برای افراد ناشنوا چگونه است؟
چندی پیش رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی استان ایلام درباره ضوابط احراز سلامت جسمانی درخواست‌کنندگان انواع گواهینامه رانندگی گفت: «حداکثر افت شنوایی قابل‌قبول بدون اصلاح در هر گوش تا ۴۰‌دسی‌بل برای انواع گواهینامه رانندگی است.» او ادامه داد: «در صورت ناشنوایی کامل یک گوش، حداکثر افت شنوایی قابل‌قبول یا بدون اصلاح در گوش بهتر تا ۴۰ دسی‌بل برای گواهینامه پایه سوم و موتوسیکلت است.» رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی استان ایلام بیان کرد: «ناشنوایی کامل یک گوش و افت شنوایی بیش‌از ۷۵دسی‌بل در گوش دیگر و افت بیش‌از ۷۵دسی‌بل در هر دو گوش، از موارد ممنوعیت مطلق صدور و تمدید انواع گواهینامه رانندگی است.» وی در ادامه گفت: «متقاضیان کم‌شنوا که فاقد سایر محدودیت‌های پزشکی هستند، می‌توانند جهت اخذ گواهینامه مانند اشخاص عادی به یکی از آموزشگاهای رانندگی مراجعه و نام‌نویسی کنند.» وی ادامه داد: «آزمایش تئوری و عملی از متقاضیان ناشنوا و کم‌شنوا به وسیله افسران کارشناس پلیس راهنمایی‌ورانندگی انجام می‌شود.»


لزوم توجه به علامت حضور راننده ناشنوا
همچنین در این باره سرهنگ عین‌اله جهانی به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان، درباره قوانین و مقررات رانندگی افراد ناشنوا، ضمن ارائه راهکار برای سهولت تردد این افراد در معابر درون‌شهری و برون‌شهری اظهار کرد: «مسلم است اغلب افراد ناشنوا به‌نحوی کاربر ترافیک هستند؛ آن‌ها به طریقی از معابر استفاده می‌کنند حالا یا عابرپیاده هستند یا راننده.» وی گفت: «براساس قوانین و مقررات، افراد ناشنوا و کم‌شنوا می‌توانند درخواست گواهینامه داشته باشند. البته فقط می‌توانند برای دریافت گواهینامه سواری‌های شخصی اقدام کرده و با رعایت نکات و یادگیری موارد مربوطه، گواهینامه پایه3 (رانندگی با سواری شخصی) دریافت کنند. با این حال دریافت گواهینامه پایه2 و یک و همچنین موتورسیکلت برای آن‌ها ممنوع است.»
این کارشناس ارشد ترافیک افزود: «ناشنوایان یا کم‌شنوایان، پس از اعلام نظر کمیسیون پزشکی بهداری فراجا و تایید آنها ، اجازه دارند گواهینامه پایه3 دریافت کنند. درکنار این موضوع مهم است که در قسمت محدودیت‌های رانندگی گواهینامه این افراد کد 12 ثبت شده باشد زیرا مشخص می‌کند این افراد صرفا حق رانندگی با سواری شخصی را دارند.» جهانی ادامه داد: «البته افرادی که گواهینامه پایه 3 دارند، نمی‌توانند راننده خودروهای حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی‌ها باشند، این موضوع برای رانندگان ناشنوا و کم‌شنوا امکان‌پذیر نیست.» این کارشناس ارشد حوزه ترافیک اظهار کرد: «در قسمت عقب خودرو افراد ناشنوا باید آرم مشخصی چسبانده شود که بیانگر ناشنوا یا کم‌شنوا بودن فرد است. از این طریق سایر رانندگان از ناشنوا یا کم‌شنوا بودن فرد آگاه می‌شوند و ملاحظات لازم را داشته باشند. سایر رانندگان نیز باید شرایط رانندگان ناشنوا را در نظر بگیرند و برای تردد یا سبقت گرفتن از آنان از چراغ استفاده کنند. رانندگان ناشنوا و کم‌شنوا چه در صبح و چه در شب با دیدن علامت چراغ سایر رانندگان متوجه می‌شوند خودرو دیگری قصد مطلع کردن آن‌ها از شرایط را دارد.» وی با بیان اینکه متاسفانه برخی به علامت ویژه افراد ناشنوا که روی شیشه عقب خودروها نصب می‌شود، توجهی نمی‌کنند، گفت: «مردم باید به این دسته از علایم توجه خاصی داشته باشند و از این طریق درک درستی از شرایط فرد راننده به‌دست آورند. متاسفانه گاهی که یک راننده ناشنوا به بوق‌های ممتد راننده دیگر واکنشی نشان نمی‌دهد و این تصور برای راننده‌های دیگر ایجاد می‌شود که این فرد قصد بی‌توجهی به آنها را دارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =