کد خبر: 242230
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
رنگ تایر

تایرهای خارجی که زمانی با سختگیری‌های فراوان توسط نماینده انحصاری آن شرکت وارد کشور می‌شدند و مشمول خدمات پس از فروش نیز بودند این روزها با یک کارت بازرگانی و شرکت ثبتی می‌توانند سرازیر بازار شوند و مشتری را در فضای چندنرخی بازار و خدمات پس از فروش نابسامان سردرگم کنند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،یک خانه و چند مستاجر؛ حکایت این روزهای بازار تایرهای وارداتی است. تایرهای خارجی که زمانی با سختگیری‌های فراوان توسط نماینده انحصاری آن شرکت وارد کشور می‌شدند و مشمول خدمات پس از فروش نیز بودند این روزها با یک کارت بازرگانی و شرکت ثبتی می‌توانند سرازیر بازار شوند و مشتری را در فضای چندنرخی بازار و خدمات پس از فروش نابسامان سردرگم کنند.
تا همین چند سال پیش واردات کالاهای خارجی ازجمله تایر تنها به شرطی انجام می‌شد که شرکت یا مجموعه‌ای می‌توانست نمایندگی شرکت‌های خارجی را بگیرد و برای کالاهایی که وارد کشور کرده است، خدمات پس از فروش استاندارد ارائه دهد. آن زمان همه‌چیز تحت نظم خاصی پیش می‌رفت؛‌ از استانداردهای روز اروپا تا شیوه‌های مناسب حمل کالا و انبارداری.
اما پس از ایجاد کمبود در بازار تایرهای سنگین در دولت قبل که منجر به آزاد شدن واردات تایرهای سنگین توسط شرکت‌های غیرنماینده شد، ‌الزام داشتن نمایندگی توسط واردکنندگان برداشته شد و از آن زمان تا امروز این خلأ همچنان پا برجاست. موضوعی که به هر دلیلی توسط انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو نیز پیگیری نشده است تا روند واردات تایر به‌روال گذشته برگردد. در شرایط فعلی برندهای معتبر خارجی،‌ چند واردکننده دارند و هر یک کالای خود را با قیمتی متفاوت نسبت‌به دیگران عرضه می‌کنند.
واردکنندگان متفرقه تعهدی نسبت‌به ارائه خدمات پس‌از فروش برای کالای عرضه‌شده در بازار ندارند و این نماینده اصلی شرکت است که باید جور ارائه خدمات پس از فروش به تایرهایی را بکِشد که خود اقدام به وارداتشان نکرده است. در شرایط فعلی که دولت در گام‌های مختلف اقدام به ساماندهی بازارهای مختلف کرده است، ‌موضوع تایرهای خارجی در سایزهای خاص و گران،‌گویی از زیر ذره‌بین دولتی‌ها به‌راحتی عبور کرده و توجهی را به خود جلب نکرده است. اتفاقی که حتی باعث افزایش ورود کالای قاچاق به‌واسطه عدم تمایل واردکنندگان رسمی به ادامه فعالیت شده است زیرا هم پای تایرهای تاریخ گذشته را به بازار باز و هم دولت را از دریافت عواید گمرکی محروم کرده است. به‌نظر می‌رسد توجه به مقوله تایرهای خارجی در بازار باید بیش‌از پیش موردتوجه وزارت صمت قرار بگیرد تا این بازار نیز مانند تایرهای داخلی به‌سامان برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =