روغن‌موتور

روغن‌موتورهای حاوی افزودنی‌های نانومتری جزو فناوری‌های جدید برای محافظت و افزایش طول عمر روغن و موتور خودرو هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،روغن‌موتورهای حاوی افزودنی‌های نانومتری جزو فناوری‌های جدید برای محافظت و افزایش طول عمر روغن و موتور خودرو هستند. به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مستهلک شدن موتور خودروها در اثر افزایش دما و اصطکاک از مشکلات اساسی حوزه خودرو به شمار می‌روند و بهبود کیفیت روغن‌موتورها در این راستا همواره دغدغه متخصصان بوده؛ یکی از راهکارهای متخصصان برای افزایش کیفیت این روغن‌ها، استفاده از افزودنی‌های نانومتری است.
این فناوری توسط یک شرکت دانش‌بنیان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بومی‌سازی و با کمک این فناوری و محصول جدید، محافظت و افزایش طول عمر روغن و موتور خودرو میسر شده است.
نانوذرات سوسپانسیون شده در روغن‌موتور به طور کامل در روغن پراکنده می‌شوند و منافذ سطوح فلزی را پر می‌کنند. این امر باعث می‌شود یک لایه روغن ضخیم‌تر روی سطوح ایجاد شده که این امر به روغن‌کاری بهتر قطعات می‌انجامد.
نانوذرات الماس بین سطوح فلزی به عقب و جلو می‌غلطند و اصطکاک لغزشی راکه معمولا بین سطوح فلزی اتفاق می‌افتد، به اصطکاک غلتشی تبدیل می‌کند. این امر در طول فرآیند شروع به‌کار و خاموش شدن خودرو هنگامی‌که لایه روغن بسیار نازک بوده و به اصطکاک لغزشی زیاد بین بخش‌های فلزی منجرمی‌شود، بسیار مهم است. این مزیت به روشن شدن سریع‌تر خودرو و تولید حرارت کمتر منجر شده و درنهایت به افزایش طول عمر روغن و مصرف کمتر سوخت کمک می‌کند.
چند سالی است استفاده از تقویت‌کننده‌های روانکاری که به کمک فناوری نانو بهبود پیدا کرده‌اند در بازار جهانی رایج شده است، برخی نمونه‌های این روانکارها نیز به صورت محدود در بازار قابل‌خرید هستند. اما تا امروز تلاش جدی برای به‌کارگیری این علم در محصولات داخلی انجام نشده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =