شاهین

شرکت خودروسازی سایپا با محوریت مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا اقدامات ارزنده و مهمی انجام داده‌ که یکی از پروژه‌های جدید این خودروساز، خودرو هیبرید است. البته فعلا شاهین هیبرید در مرحله کانسپت دیزاین است و مشخصات فنی این خودرو مشخص نیست.

به گزارش «اخبار خودرو»،روز چهارشنبه، 20 مهرماه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری میزبان نشست خبری رویداد فناورانه خودروهای آینده 2 بود. در این نشست خبری، دکتر سیدشهریار زینی (مدیر گروه ستاد حمل‌ونقل و خودرویی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری)، محسن یوسف‌پور مدیرکل راه‌کارهای سازمانی شرکت ایرانسل و مهندس حامد سامانی معاونت مهندسی مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا حضور داشتند. در ادامه، بخشی از آن‌چه در این نشست خبری مطرح شده را مرور می‌کنید.
در ابتدای این نشست خبری، دکتر سیدشهریار زینی با طرح این سوال که چرا خودرو متصل باید یک مساله لوکس به‌نظر برسد؟
گفت:«این درحالی است که امروزه خودروسازان جهان بهره گرفتن از این سیستم را روی محصولاتشان ضروری می‌دانند. همچنین لازم است دولت، مجلس‌شورای‌اسلامی و سازمان استاندارد در این زمینه قوانینی را تبیین کنند تا به‌این شکل ما شاهد قرار گرفتن قوانین حمایتی و بازدارنده در کنار هم باشیم و این‌طور نباشد که رعایت قانون تبیین‌شده تنها برای خودروساز الزامی باشد؛ چراکه این مساله به‌ضرر خودروساز خواهد بود. درنتیجه قانون‌گذار باید طوری عمل کند که قوانین وضع‌شده، هم حمایت‌کننده و هم بازدارنده باشد.» وی افزود: «همان‌طور که می‌دانید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به‌تنهایی نمی‌تواند در راستای تحول صنعت‌خودرو با هدف پیشرفت و استفاده از تکنولوژی‌های جدید در آن گام بردارد؛ بلکه برای تحقق این هدف حداقل باید با یک کشور دیگر نیز همکاری کنیم. به‌بیان دیگر استراتژی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه درخصوص گسترش خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت گاز CNG در این بخش نیز می‌تواند تا حدی مفید و پاسخگو باشد.» در ادامه دکتر سیدشهریار زینی به‌سوالات خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» نیز پاسخ داد که شرح آن درادامه می‌آید:

رویداد مهرماه سال جاری در چه بخش‌هایی برگزار شد؟
هدف اصلی ما، اطلاع‌رسانی گسترده توسط اصحاب رسانه از جمله روزنامه‌ «دنیای‌خودرو» است تا بتوانیم از این طریق با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی و اطلاع‌رسانی به‌شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور گسترده در رویداد مهرماه سال جاری قدم موثری برداریم. البته تمهیداتی هم صورت گرفته که خوشبختانه از آن استقبال خوبی شد؛ به‌طوری که تا به‌امروز بیش از 5 هزار درخواست ثبت‌نام داشته‌ایم و با توجه به‌محدودیت فضا، ناگزیر به فیلتر کردن 300 مورد از این درخواست‌ها شدیم. ناگفته نماند که برای سایر متقاضیان این رویداد لینک حضور مجازی قرار دادیم که بتوانند از طریق آن در جلسات حضور داشته باشند. در نشست‌های خبری نیز سعی شد ابعاد مختلف، اهداف و محورهای رویداد و درنهایت نتایج پیش‌بینی‌شده اطلاع‌رسانی شود. مهم‌ترین موضوعاتی که در نشست ‌خبری روز چهارشنبه به‌آن‌ها اشاره شد، محورهای اصلی این رویداد بود. هرچند که تمرکز محور رویدادهای 25 و 26 مهرماه سال جاری بر خودروهای برقی و هیبرید، خودرو متصل (Connected car) و توجه به‌زیرساخت‌های تست و آزمون خودروها و سیستم کمکی رانندگی پیشرفته است. همچنین در کنار این موارد شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه توانمندی خود حضور خواهند داشت تا با آخرین محصولات و دستاوردهای این شرکت‌ها آشنا شویم. از طرفی از دیگر نکات مهم در این رویداد بحث نمایشگاه جمعی است و در این بخش نیز برای رونمایی از خودرو متصل برنامه‌ریزی شده است.

در نشست امروز درباره خودرو شاهین نسخه هیبریدی مطالبی بیان شد؛ این محصول هیبرید سایپا چه‌ویژگی‌هایی دارد و آیا به‌سیستم خودرو متصل مجهز شده است؟
شرکت خودروسازی سایپا با محوریت مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا اقدامات ارزنده و مهمی انجام داده‌ که یکی از پروژه‌های جدید این خودروساز، خودرو هیبرید است. البته فعلا شاهین هیبرید در مرحله کانسپت دیزاین است و مشخصات فنی این خودرو مشخص نیست. به‌نظر بنده کمی باید صبر کرد تا از این محصول جدید گروه خودروسازی سایپا رونمایی شود. از سوی دیگر نقطه‌تمایز خودروسازی سایپا با سایر خودروسازان در مواضع اقتصادی یا به‌اصطلاح ارزان‌قیمت بودن محصولاتش است. این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه قیمت اقتصادی و ارزان خودرو هیبرید درچنین شرایطی بسیار ارزشمند است. درحال حاضر خودروهای هیبرید نمونه‌سازی‌شده بسیاری در کشورمان وجود دارد؛ اما هیچ‌یک از ‌آن‌ها تجاری نشده‌اند. با بررسی این مورد درمی‌یابید که بسیاری از این خودروها به‌دلیل قیمت بسیار بالایشان نسبت به‌خودروهای مشابه، تجاری‌سازی نشدند. بنابراین با توجه به‌این مقوله و با استفاده از یک خودرو اقتصادی ارزان‌قیمت، شانس تجاری شدن آن را بیشتر می‌کنیم.

آیا گروه خودروسازی سایپا برای ‌ دستیابی به‌تکنولوژی‌های جدید تنها از توان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کند یا مهندسان این خودروساز نیز در این زمینه نقش دارند؟
در این زمینه مهندسان و متخصصان گروه خودروسازی سایپا تکنولوژی‌های به‌روز را رصد کرده و آن‌ها را توسعه داده‌اند. اما بخشی از این موضوع توسط شرکت‌های دانش‌بنیان صورت خواهد گرفت. درحقیقت گروه خودروسازی سایپا براساس به‌اصطلاح هسته دانا و شبکه توانا کار می‌کند و مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا درگام نخست طراحی خودرو را انجام می‌دهد تا انسجام اولیه شکل گیرد. پس از آن شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به‌سطح دانش خود گلوگاه‌های فنی را برطرف می‌کنند.

شرکت‌های جدید و دانش‌بنیان در این عرصه تا چه اندازه ورود کرده‌اند و در چه بخش‌هایی حضور دارند ؟
به‌عنوان مثال وقتی درباره خودرو متصل صحبت می‌شود، باید گفت کار زیادی روی آن در کشور صورت نگرفته است. برخلاف این‌که در زمینه طراحی و ساخت خودروهای برقی و تجهیزات آن پیشرفت زیادی داشته‌ایم، اما درحوزه خودرو متصل نسبت به‌آن‌چه در بخش مربوط به‌خودروهای برقی با آن مواجه بوده‌ایم شرکت‌های دانش‌بنیان کمتری حضور داشته و دارند. بر این اساس معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به‌دنبال شناسایی و پس از آن افزایش توانمندی در حوزه‌‎های متعدد خودرویی است.

در خودروهای متصل نیاز به‌دوربین و سنسورهایی است تا این سیستم به خوبی عمل کند. چند درصد از این قطعات های-تک توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ساخته و تامین شده است؟
نکته‌ مهم این است که در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، فناوری‌های جدید را توسعه می‌دهیم تا بتوانیم در صنایع مختلف از آن بهره ببریم. به‌عنوان مثال درصنایع هوایی و دریایی در ارتباط با دوربین یا راداری که در این سیستم به‌کار گرفته شده، به‌فناوری سطح بالایی دست یافته‌ایم. بنابراین می‌توانیم از این فناوری در صنعت‌خودرو نیز بهره ببریم.

حال سوال این است که چگونه می‌توان تولیدکننده رادار یا دوربین را به‌این سمت هدایت کرد؟
اگر بازار مناسبی ایجاد شود و خودروساز برای استفاده از این امکانات برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی داشته باشد، به‌نظر بنده بازار مناسبی ایجاد خواهد شد و این مهم به‌خوبی محقق می‌شود. هدف اصلی ما نیز این است که بتوانیم از ظرفیت‌های ایجادشده استفاده کنیم. از طرفی هیچ گلوگاه‌ تکنولوژی در این بخش وجود ندارد؛ اما باید این موضوع را به‌خوبی با صنعت‌خودرو تطابق داد.

در ادامه خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» باطرح سوالی از محسن یوسف‌پور، مدیرکل راه‌کارهای سازمانی شرکت ایرانسل با این مضمون که با توجه به‌حضور شرکت ایرانسل به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور دیتای ایران درزمینه ساخت خودروهای متصل و شبکه‌های داخلی، به‌لحاظ امنیت شبکه‌ چه‌کمکی از سوی ایرانسل در این بخش صورت گرفته است؟ این پاسخ را دریافت کرد:
درواقع موضوع امنیت شبکه اطلاعات (Cyber Security) موضوع صفر و یکی نیست؛ یعنی اگر یک کمپانی ادعا کند شبکه‌اش‌ صد در صد امن یا قابل هک است، مساله غیراصولی و نادرستی را مطرح کرده؛ چراکه زیرساخت‌های امنی برای امنیت شبکه وجود دارد؛ اما به‌موازات آن راه‌های نفوذ بر آن شبکه نیز همواره وجود دارد. البته راه‌های نفوذ به‌هر شبکه‌ای نیز ممکن است ناشی از ضعف شبکه اطلاعاتی باشد و در این زمینه افرادی که درحوزه امنیت اطلاعات داده فعالیت می‌کنند، از اصطلاح «شبکه‌ کامل امن» نام می‌برند. اما بعد از نزدیک به‌دو دهه تجربه ایرانسل در صنعت ارتباطات اتفاقی که افتاده این است که درحال حاضر مجموعه‌ای از زیرساخت شبکه‌های امن(Private Network) وجود دارد. این شبکه امکان نفوذ بدون مداخله افرادی که به‌آن دسترسی دارند را به‌صفر نزدیک می‌کند. به‌عبارتی خود شبکه روی پروتکل‌های انتقال شبکه‌ رمزگذاری کرده و این قابلیت رمزگذاری به‌ایجاد یک شبکه فوق امن کمک می‌کند. این شبکه کاملا جدا از شبکه عمومی اینترنت بوده و هیچ اتصالی به‌آن ندارد. همچنین برای شرکت مربوطه به‌صورت کاملا اختصاصی تعریف می‌شود. ما در شرکت ایرانسل نیز خودرو متصل را مبتنی بر این نوع شبکه امن توسعه دادیم. بنابراین عملا امکان نفوذ از محل ضعف‌های فنی بسیار ناچیز است.

نظر شما درباره این رویداد چیست و حضور شرکت ایرانسل در بخش نوآوری‌های خودرویی در کشور تا چه‌میزان می‌تواند در پیشرفت این صنعت موثر باشد؟
به‌نظر بنده این رویداد لازم و ضروری است و رفته‌رفته این فضا درحال گسترش در کشور است. بر این اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کرده در قالب یک مجموعه،‌ تمام بازیگران این زیست‌بوم را در کنار هم جمع کند تا هم‌افزایی لازم شکل گیرد. این اتفاق بسیار مبارک و ارزشمند است. زیرا هیچ فرد یا شرکتی به‌تنهایی قادر به‌ایجاد زیست‌بوم نخواهد بود. این موضوع از جنس فعالیت دیجیتال است و با تحقق آن، اتفاقات بسیار مهمی خواهد افتاد. این مقوله می‌تواند مفاهیم شغلی، روش‌های ارائه خدمات به‌رانندگان و حتی تعریفی را که از خودرو داشتیم به‌شکل کامل تغییر دهد. چند سال قبل در یکی از نشریات خواندم مدیرعامل کمپانی دایملر عنوان کرده تا پنج سال آینده خودروساز نخواهیم بود؛ بلکه یک شرکت IT خواهیم بود که خودرو نیز تولید می‌کنیم و بر این اساس اگر بخواهیم به این فضا توجه داشته باشیم، برگزاری چنین رویدادهایی، بسیار مهم و ارزشمند است. یکی از پایه‌های اصلی این بخش، اپراتورهای ارتباطی هستند و شرکت ایرانسل به‌صورت جدی وارد این عرصه شده و امیدواریم بتوانیم در این زمینه نقش مناسبی را ایفا کنیم.

در ادامه خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» با طرح سوال دیگری از مهندس حامد سامانی، معاونت مهندسی مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا با این مضمون که در این رویداد، درباره چه‌موضوعاتی بحث شد و نقش خودروسازی سایپا در رویداد مهرماه سال جاری چه‌خواهد بود؟ این پاسخ را دریافت کرد:
در نشست خبری امروز تا جایی که توانستیم مباحث اصلی رویداد 25 و 26 مهرماه سال‌ جاری در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا را مورد توجه قرار دادیم و مباحثی که در نشست خبری مطرح شد نیز در محوریت همان چهار موضوع رویداد بود. در این رویداد موضوعات مربوط به‌خودروهای برقی و هیبرید، خودروهای متصل Connected car ، سیستم کمکی رانندگی ADAS و زیرساخت‌های تست و آزمون انواع خودرو که در کشور مورد نیاز است، مورد بررسی قرار گرفت. از سوی دیگر در این بخش شرکت‌های دانش‌بنیان و جامعه دانشگاهی ما را همراهی می‌کنند و در کنار آن یک نمایشگاه تدارک دیده شده که بالغ بر 20 غرفه دارد که در آن‌جا محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود. همچنین حدود 20 ارائه تخصصی و جلسات B2B برگزار خواهد شد که در قالب آن نیازمندی‌ها و توانمندی‌ها اعلام و درنهایت تفاهم‌نامه‌هایی برای استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیان درمحصولات جدید خودروسازی سایپا امضا خواهد شد.

این تکنولوژی‌های جدید از چه زمانی وارد محصولات خودروسازی سایپا می‌شوند؟
شرکت خودروسازی سایپا درحال حاضر با شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان دانشگاهی در زمینه توسعه خودرو شاهین (نسخه هیبرید) همکاری داشته که در رویداد 25 و 26 مهرماه سال جاری نیز از این محصول رونمایی خواهد شد. محصول جدید دیگر این خودروساز آریا خواهد بود.
آریا در نسخه بنزینی در سال آینده به‌بازار عرضه شده و نمونه تمام‌برقی آن بر اساس پلت‌فرم SP توسعه داده شده و تولید خواهد شد. همچنین در آینده نزدیک سایر آپشن‌های به‌روز مانند خودرو متصل، سیستم هشدار نقاط کور یا سامانه پیشگیری از برخورد و... نیز در نسخه‌های فعلی محصولاتی مانند خودرو شاهین به‌کار گرفته خواهد شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ماشین‌خوب جاپنی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    0 0
    خدای حالا کاری ندارما ولی شاهین رخش خیلی خوبه خداکنه که بتونن هیبرید بزنن
  • سعید IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    1 0
    خودروی بنجل جدید سایپا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =