ترمز دیجیتالی

سیستم‌های ترمز به‌طور فزاینده‌ای هوشمند می‌شوند تا بتوانند نیازها و الزامات آینده رانندگی خودکار و برقی‌سازی را برآورده کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،سیستم‌های ترمز به‌طور فزاینده‌ای هوشمند می‌شوند تا بتوانند نیازها و الزامات آینده رانندگی خودکار و برقی‌سازی را برآورده کنند. این مساله دروسایل نقلیه جدید با معماری اصلاح‌شده‌ای طراحی شده است. این توسعه کاربردی مستلزم درک عمیق نسبت به‌کارکرد سیستم ترمز است و این درک عمیق به‌منظور دستیابی به‌ترکیب ایمنی و پایداری سازش‌ناپذیر درسیستم‌های ترمز آینده یا همان سیستم‌های ترمز مدولار ضروری است. اما جدای از معماری وسایل نقلیه و سیستم‌های ترمز آینده، ترمزها تنها و مهم‌ترین عنصر ایمنی فعال رانندگی خواهند بود و همواره باید به‌سیستم ترمز اطمینان داشت. این طرز فکر درمیان متخصصان و دانشی که طی دهه‌ها رشد کرده است، در آینده سبب تجهیز ترمزها به‌انواع تکنولوژی‌ها مطابق با الزامات روز و حفظ اعتماد مطلق به‌آن‌ها خواهد شد. خودروها درحال حاضر درحال بازسازی هستند و اَبَرروندهای جهانی این تلاش‌ها را هدایت می‌َکنند. معماری خودرو با برقی شدن پیشرانه و قابلیت‌های رو به‌رشد رانندگی خودکار (AD) در حال تغییر است و دیجیتالی‌سازی و اتصال، دو ویژگی اساسی درمعماری الکتریکی و الکترونیکی خودروها خواهد بود. بر این اساس درآینده نه‌چندان دور وسایل نقلیه به‌طور فزاینده‌ای مبتنی بر نرم‌افزار خواهند بود؛ زیرا این نرم‌افزار است که در آینده، توانایی خودروها را تعریف کرده و تجربه رانندگی با آن‌ها را منحصر به‌فرد می‌کند. دراین میان بیت‌ها جای اسب‌بخار را می‌گیرند و برنامه‌ها و خدمات، خودرو را به‌وسیله‌ای تبدیل می‌کنند که به‌طور پیوسته ایمن‌تر و راحت‌تر می‌شود.
این‌ها سیستم ترمز را با چه‌تغییراتی مواجه می‌کند؟ نگاهی به‌گذشته به‌ما کمک می‌کند دریابیم که سیستم‌های ترمز تا به‌امروز عمدتا مکانیکی بوده و به‌کمک تقویت‌کننده‌های ترمز خلأ و انتقال نیروی هیدرولیک از پدال ترمز به‌ترمز چرخ (شامل تولید فشار، سوپاپ‌ها، خطوط، کالیپرهای ترمز و ترمزهای کاسه‌ای) کار کرده‌اند. سیستم‌های ایمنی الکترونیکی مانند ABS و ESC تضمین می‌کنند که ترمزها به‌طور فعال به‌ایمنی رانندگی درموقعیت‌های حساس حتی بدون دخالت راننده کمک می‌کنند. درعین حال اکنون ترمزها باید ‌کارایی خودرو را تا حد زیادی افزایش دهند. به‌عبارت دیگر ترمزها باید با کاهش ذرات معلق هنگام ترمز اصطکاکی از انتشار CO2 جلوگیری کنند.
با دیجیتالی شدن و اتصال، درایوهای الکتریکی و قابلیت‌های AD، وظایف سیستم‌ ترمز افزایش می‌یابد. به این منظور Continental به‌عنوان یک متخصص قدیمی سیستم ترمز که درسطح جهانی اثبات شده، درحال توسعه فناوری‌های سیستم ترمز آینده است: سیستم‌های ترمز آینده (FBS). سفری به‌آینده ترمزها و نقشه راه نوآوری که تحولی گسترده و گام به‌گام را ترسیم می‌کند. با تکیه بر تجربه طولانی به‌دست آمده با محرک الکترومکانیکی آزمایش‌شده، اکنون می‌توان به‌انتقال سیستم ترمز به‌شکل کامل به‌حالت سیمی اندیشید. به‌این منظور Continental فناوری MK C2 را توسعه داده است؛ یک نسل سیستم مدولارشده و مقیاس‌پذیر. MK C2 را می‌توان هم با یک پدال مکانیکی (حالت برگشتی هیدرولیک) و هم با یک پدال الکترونیکی (بدون حالت بازگشتی به‌عنوان نسخه MK C2 EP) در نظر گرفت. با این حال MK C2 به‌عنوان یک توسعه پیشرفته‌تر، حتی فشرده‌تر، سبک‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر است و به‌لطف Multi-Logic دارای ویژگی‌های عملکردی برتر از MK C1 است. Multi-Logic به‌این معنی است که MK C2 دارای دو برد مدار چاپی و دو پردازنده است که می‌توانند برای حفظ عملکردهای بیشتر در صورت بروز خطا استفاده شوند. این بدان معناست که برای مثال ترمزدستی را می‌توان به‌صورت اضافی فعال کرد که دراین صورت می‌توانید از قفل مکانیکی بسیار گران‌قیمت برای بی‌حرکت کردن وسیله‌نقلیه صرف‌نظر کنید. با توجه به‌مزایای آن، مرحله تکاملی MK C2 مبنایی برای FBS آینده خواهد بود. درنسخه بدون حالت بازگشتی راننده روی یک پدال ترمز شبیه‌سازی‌شده (ویژگی پدال الکترونیکی) فشار وارد می‌کند و سنسورها هدف ترمز را تعیین کرده و یک موتور الکتریکی، وظیفه تولید فشار هیدرولیکی لازم را برعهده دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =