خودروسازی ایران

خودروسازان بزرگ ایرانی با وجود تحریم‌های آمریکا، طی ماه‌های گذشته شاهد رشد فروش بوده‌اند. ایران‌خودرو، گروه خودروسازی سایپا و پارس‌خودرو، سه خودروساز بزرگ ایرانی در نیمه نخست سال جاری که از ۲۰ مارس «ابتدای فروردین» آغاز شده است، حدود ۵۳۶ هزار دستگاه از محصولات مختلف را به‌فروش رسانده‌اند

اگر تصور می‌کنید که اخبار و اتفاقات صنعت و بازار خودرو کشورمان از دید رسانه‌های چینی پوشیده است، سخت در اشتباه هستید. حذف سامانه قرعه‌کشی از نیمه دوم سال جاری را می‌توان نشانه مثبتی از امکان ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا دانست.

همچنین شاهد موجی از برنامه‌های خودروسازان برای عرضه محصولات جدید به‌بازار کشور هستیم. جالب این‌جاست که این اتفاقات از نگاه رسانه‌های خارجی پنهان نمانده است.

شین‌هوآ به‌عنوان خبرگزاری عمدتا مسیر اقدامات دولتی را اعلام و تا حدی پیش‌بینی می‌کند. انتشار محتوای تحلیلی درباره صنعت‌خودرو ایران از دیدگاه چنین رسانه‌ای با توجه به‌ارتباط تنگاتنگ صنعتگران ما با این کشور می‌تواند سبب افزایش اعتماد فی‌مابین و بالا رفتن سطح همکاری‌ها شود. مطالعه این مطلب نیز می‌تواند سبب اشراف بهتری به‌وضعیت بازار و صنعت ایران شود.

در ابتدای این تحلیل می‌خوانیم: «خودروسازان بزرگ ایرانی با وجود تحریم‌های ایالات‌متحده طی ماه‌های گذشته شاهد رشد فروشی بوده‌اند که رسانه‌های محلی آن را یک شاخص «مثبت» ارزیابی کرده و این نشان‌دهنده بهبود وضعیت تولید و افزایش موجودی تولیدکنندگان است.»

نکته جالب دراین‌باره این‌که تمرکز تصاویر این خبرگزاری روی نمایشگاه بین‌المللی خودرو شهر آفتاب در سال ۲۰۱۷ است؛ جایی که برای خودروسازان چینی فرصتی دست داد تا در کنار رقبای فرانسوی خود، آینده‌ای را که برای بازار خودرو ایران متصور شده بودند به‌نمایش بگذارند. در ادامه متن می‌خوانیم:

«خودروسازان بزرگ ایرانی با وجود تحریم‌های آمریکا، طی ماه‌های گذشته شاهد رشد فروش قابل توجهی بوده‌اند. ایران‌خودرو، گروه خودروسازی سایپا و پارس‌خودرو، سه‌خودروساز بزرگ ایرانی، در نیمه اول سال جاری که از ۲۰ مارس «ابتدای فروردین» آغاز شده است، حدود ۵۳۶ هزار دستگاه از محصولات مختلف را به‌فروش رسانده‌اند. فروش این خودروسازان نسبت به‌مدت مشابه سال قبل حدود ۲۶ درصد افزایش یافته و این رشد یک شاخص «مثبت» به‌شمار می‌رود؛ زیرا نشان‌دهنده بهبود وضعیت تولید و افزایش موجودی تولیدکنندگان است. خودروسازان ایرانی برای غلبه بر عواقب تحریم‌های آمریکا موفق شدند خطوط تولید جدیدی را راه‌اندازی کنند و وارد بازار کشورهای دیگر از جمله ونزوئلا شوند که در دهه‌های گذشته روابط خوبی با ایران داشته است.»

براساس اعلام ایران‌خودرو، در جریان نمایشگاه اخیر در شهر کاراکاس به‌عنوان پایتخت ونزوئلا، مصرف‌کنندگان محلی قصد دارند درمجموع ۳۰ هزار و ۲۰۰ دستگاه از محصولات خودرویی ایران را خریداری کنند. نمایشگاهی که ماه گذشته برگزار شد و بیش از ۱۵۰ شرکت ایرانی از جمله شرکت‌های فعال در صنعت‌خودرو را گرد هم آورد تا تجارت و فناوری خود را به‌نمایش بگذارند. همچنین ایران‌خودرو برای پاسخگویی به‌حداکثر خواسته‌های طرف ونزوئلایی از جمله خدمات پس از فروش مناسب و پرسنل آموزشی اعلام آمادگی کرد.

سخنان وزیر صمت در رسانه دولتی چین

شین‌هوآ صرفا به‌اقدامات خودروسازان ایران بسنده نکرده و به‌تحلیل سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز پرداخته؛ آن‌جا که رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «روند صنعت‌خودرو در بخش‌های مختلف رو به‌رشد بوده و محصولات قطعه‌سازان و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز رو به‌بهبود است.»

فاطمی‌امین در روز ۲۳ مردادماه نیز گفته بود: «شرکت‌های خودروسازی مذاکرات خود را با خودروسازان خارجی آغاز کرده‌اند و ما بدون توجه به‌تحریم‌ها برنامه‌های خود را پیش می‌بریم.»

وی افزود: «برخی محصولات جدید از جمله خودروهای اقتصادی در صنعت‌خودرو کشور به‌زودی وارد بازار می‌شود.»

هفته گذشته ایران‌خودرو از مدل جدید TF۲۱ رونمایی کرد که مجهز به‌موتور ۱۶ سوپاپ TU۵P با قدرت ۱۱۰ اسب‌بخار است.

به‌گفته مهدی خطیبی، مدیرعامل این خودروساز، این هاچ‌بک دو در با گیربکس ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک عرضه خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: «این برند قصد دارد ۱۰۰ هزار دستگاه TF۲۱ را در نخستین سال تولید خود از شهریور ۲۰۲۳ جایگزین محصولات قبلی سمند و پژو ۴۰۵ کند.»

به‌گزارش روزنامه انگلیسی «فایننشال تریبون» گروه خودروسازی سایپا نیز در رویداد دوم خودروهای آینده که ۲۸ مهرماه در تهران برگزار شد، از مدل اینترنت‌محور خودرو شاهین مجهز به‌جدیدترین فناوری‌های خودرویی رونمایی کرد. سایپا در مردادماه نیز در نمایشگاه تحول صنعت‌خودرو که در تهران برگزار شد، از خودرو برقی هاچ‌بک ساینا اس رونمایی کرده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =