ایستگاه‌های هوشمند اتوبوس

ایستگاه هوشمند اتوبوس با هدف کاهش ترافیک‌های شهری و سفرهای درون‌شهری در ایستگاه اتوبوس‌های تندروی خط میدان تجریش- میدان راه‌آهن نصب شده است.  با راه‌اندازی مانیتورها  ارائه خدمات به مسافران آغاز می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،در حرکت به سمت ایجاد شهر هوشمند، تفاوت دیدگاه وجود دارد. هر کسی شهر را از منظر متفاوتی می‌بیند. در بخش خصوصی مهندسان و شرکت‌های فناوری شهر را به عنوان یک سیستم پیچیده با چند لایه در نظر می‌گیرند. سازمان‌های غیردولتی هم شهر را به صورت مجموعه‌ای از مردم و یک جامعه شهری با نیازهای متفاوت می‌بینند. اما صرف نظر از دیدگاه‌های مختلف، اکثر صاحب‌نظران در یک موضوع با هم اشتراک دارند و آن هم این است که باید شهرها را هوشمندتر و پایدارتر کنیم. ایستگاه اتوبوس هوشمند، بخش مهمی از یک حمل‌ونقل عمومی و البته پیچیده است. در این زمینه چندی قبل معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه‌یک از نصب ایستگاه هوشمند در میدان تجریش برای اولین‌بار در کشور خبر داد. در ادامه به بررسی جزییات بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

ارائه خدمات منفاوت در ایستگاه هوشمند
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه یک در این باره گفت: «ایستگاه هوشمند اتوبوس با هدف کاهش ترافیک‌های شهری و سفرهای درون‌شهری در ایستگاه اتوبوس‌های تندروی خط میدان تجریش- میدان راه‌آهن نصب شده است. با راه‌اندازی مانیتورها ارائه خدمات به مسافران آغاز می‌شود.» علیرضا اسفراینی‌نژاد درباره اجرای این طرح در میدان تجریش به جزییات بیشتری اشاره کرد و افزود:‌ «طرح این ایستگاه هوشمند برای اولین‌بار در کشور به صورت آزمایشی در حال اجراست و قرار است به زودی نمونه همین ایستگاه در میدان ونک هم ساخته شود.» او ادامه داد:‌ «این ایستگاه مسقف دارای دو مانیتور در دو طرف است و مسافران می‌توانند با مراجعه به این ایستگاه، از خدمات دیگری هم بهره‌مند شوند.» اسفراینی‌نژاد با تاکید بر اینکه میدان تجریش از نقاط شلوغ و پرتردد در منطقه‌یک است، توضیح داد:‌ «مسافران یا شهروندان می‌توانند در این ایستگاه، خدمات متفاوتی را از مانیتورها دریافت کنند. مانیتورها صفحه لمسی دارند، ضدگردوخاک هستند که با نور محیط هم سازگار می‌شوند. هر شهروند با لمس آن می‌تواند از خدمات شهری و بانکی استفاده کند. این خدمات شامل شارژ بلیت اتوبوس و مترو، مطلع شدن از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه، امکان جابه‌جایی وجه بانکی، جست‌وجوی اماکن توریستی و زیارتی شمیران، موقعیت فعلی شهروند و وضعیت آب و هواست.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه‌یک در ادامه درباره شکل هندسی و ایمن بودن این ایستگاه گفت:‌ «مسافران در این ایستگاه به دلیل شکل هندسی خاصی که دارد، ایمنی کاملی خواهند داشت. طول این ایستگاه هوشمند 12متر است و یک اتوبوس بی‌آرتی را پوشش می‌دهد. اندازه مانیتورها 90سانتی‌متر در یک‌متر و 70 سانتی‌متر است و درون ایستگاه 4 نیمکت 5/2 متری برای نشستن مسافران قرار دارد.»

استفاده متفاوت کره‌ای ها از ایستگاه‌های هوشمند
پس از شیوع ویروس کرونا در جهان، کره‌جنوبی اولین کشوری بود که به استقبال ایستگاه‌های هوشمند اتوبوس رفت. ایستگاه‌هایی که ورودی آنها دمای بدن مسافران را می‌سنجید و مجهز به لامپ‌های ضدعفونی‌کننده ماورای بنفش بود. وقتی مسافران در برابر این ایستگاه‌ها می‌ایستند، دوربین‌های خودکار و حسگرها، دمای بدن فرد را می‌سنجند، در صورتی درِ ایستگاه باز می‌شود که دمای بدن مسافر کمتر از ۳۷.۵‌درجه سانتیگراد باشد. دوربین‌ها و حسگرها البته فقط برای بزرگسالان نیستند، برای کودکان هم در ارتفاع کمتری دوربین نصب شده است. هرکدام از این ایستگاه‌های هوشمند، حدود ۱۰۰هزار دلار قیمت دارند و هم‌زمان با اینکه لامپ‌های ضدعفونی‌کننده ویروس‌ها را از بین می‌برند، مجهز به سسیتم‌های تهویه هوا، خنک‌کننده و البته وای‌فای رایگان هستند. در این ایستگاه‌ها، مایع شست‌وشوی دست نیز تعبیه شده و از مسافران درخواست می‌شود تا قبل از ورود به داخل ایستگاه‌ها، ماسک بر چهره داشته باشند و فاصله یک‌متری از یکدیگر را نیز رعایت کنند. تاکنون حدود 10 عدد از این ایستگاه‌های پیشرفته در منطقه شمال‌شرق سئول نصب و راه‌اندازی شده است که نه‌تنها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بلکه برای محافظت از مسافران در گرمای تابستان و بارش‌ باران نیز مناسب هستند. کیم هوانگ-یون، یکی از مقامات شرکت سازنده این ایستگاه‌های اتوبوس می‌گوید آنها این ایستگاه‌ها را به تمام امکانات ضدویروس مجهز کرده‌اند. همچنین برای اینکه مسافران، اتوبوس خود را از دست ندهند، یک صفحه نمایش نیز در هر ایستگاه‌ گذاشته شده است که زمان رسیدن اتوبوس‌ها را نمایش می‌دهد. در ایستگاه‌های اتوبوس هوشمند، سیستم نظارت ویدیویی «شهر امن» هم نصب شده است که به اداره پلیس متصل است و نظارت مستقیم بر نظم را ممکن می‌کند. مواردی به ثبت رسیده است که سارقان وسایل مسافران منتظر در ایستگاه را ربوده‌اند اما به کمک سیستم جدید، گرفتار شدند! همچنین مسئولان شهرداری کشور فرانسه برای رفاه شهروندان نابینا از دستگاهی برای راهنمایی این افراد برای اطلاع از زمان و مقصد حرکت اتوبوس در ایستگاه‌های هوشمند اتوبوس استفاده کرده‌اند که این امر به این افراد برای مسیریابی کمک می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =