پلتفرم مشترک ایران خودرو و سایپا

این مدل همکاری که سبب می‌شود قطعه‌سازان به‌صورت کامل در تولید محصول شریک شوند و مطمئن باشند پول شراکت خود را دریافت خواهند کرد، تاکنون سابقه نداشته است

تفاهم‌نامه همکاری برای تولید خودرو اقتصادی بین گروه سایپا و انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان به امضا رسید. در جریان نخستین روز از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، تفاهم‌نامه همکاری برای تولید خودرو اقتصادی بین گروه خودروسازی سایپا و انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید. این تفاهم‌نامه با مدل تجاری همکاری جدید بین زنجیره تامین و خودروساز یعنی پیاده‌سازی رده‌بندی در قطعه‌سازی امضا و مقرر شد؛ تکوین محصول نهایی با رویکرد قیمت هدف توسط کنسرسیومی متشکل از قطعه‌سازان منتخب رده‌یک و تحویل بسته قطعات منفصله و تولید در گروه سایپا با مشارکت در طراحی انجام شود.

این تفاهم‌نامه به امضای عبداله توکلی‌لاهیجانی؛ مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت، محمدعلی تیموری؛ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و آرش محبی‌نژاد و مهدی مطلب‌زاده به نمایندگی از انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است پلت‌فرم خودرو رنو کویید در داخل استفاده شود. این نوع همکاری بین خودروساز و قطعه‌ساز تا به حال سابقه نداشته و ایجاد کنسرسیومی در این خصوص سبب می‌شود قطعه‌سازان به‌صورت کامل در تولید محصول شریک شوند و مطمئن باشند پول شراکت خود را دریافت خواهند کرد. بر این اساس خودرو ارزان با تیراژ سالانه ۲۰۰هزار دستگاه تولید خواهد شد. ضمن این‌که قرار است این پلت‌فرم در اختیار سایر خودروسازان نیز قرار بگیرد تا آن‌ها نیز با طراحی محصولات اختصاصی، خودرویی اقتصادی به بازار عرضه کنند.

به نظر می‌رسد با به نتیجه رسیدن این اقدام شاهد تغییرات مثبت در صنعت و بازار خودرو در سال‌های آینده خواهیم بود.

در همین زمینه، با آرش محبی‌نژاد؛ دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

باتوجه به انعقاد تفاهم‌نامه انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با شرکت خودروسازی سایپا، قرار است شاهد چه اتفاقاتی در این خصوص باشیم؟

این تفاهم‌نامه مربوط به تولید خودرو اقتصادی است که با توجه به خلأ موجود درخصوص خودروهای ارزان‌ اقتصادی و توان خرید پایین مردم، طرح تولید این خودرو آماده شد. به‌خصوص بعد از توقف تولید خودروهایی مثل پراید و تیبا که قیمت فروش کارخانه آن‌ها پایین بود، تولید یک خودرو مدرن اقتصادی جزو برنامه‌های طرح تحول صنعت خودرو وزارت صمت قرار گرفت. در همین راستا، ما هم اعلام آمادگی کرده‌ایم برای اولین‌بار به صورت مشارکت در مدیریت خصوصی بین صنعت خودرو و قطعه‌سازان زنجیره تامین و در قالب یک کنسرسیوم واحد بتوانیم در طرح تکمیل یک دستگاه خودرو شرکت کنیم. بنابراین قرار است هم در طراحی و هم در تامین و همه مسائل پروژه از ابتدا درگیر باشیم. البته باید منافع همه برد-برد دیده شود.

آیا در این تفاهم‌نامه قطعه‌ساز در سود و تولید با خودروساز همراه است؟

طبق این تفاهم‌نامه قطعه‌ساز در طراحی همراه است. فروش را هم خودروساز انجام می‌دهد. اما وجوه حاصل از فروش بدون دخالت خودروساز مستقیما به جیب تامین‌کننده وارد می‌شود. سیستمی تعریف می‌شود که هرچه منابع حاصل از فروش وارد این چرخه ‌شود، قطعه‌ساز بلافاصله و بدون دخالت خودروساز سهم خود را دریافت ‌کند.

آیا این تفاهم‌نامه صرفا بین انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی و گروه خودروسازی سایپا بسته شد؟

بله؛ البته وزارتخانه هم بین انجمن همگن و سایپا ناظر بود و امیدواریم کنسرسیومی ایجاد شود که تمام قطعه‌سازان رده‌یک در این پروژه مهم دخیل شوند و بتوانیم خودرو باکیفیت و ارزان‌ به بازار عرضه کنیم.

این خودرو اقتصادی روی چه پلت‌فرمی است؟

روی پلت‌فرمی که در دنیا فروش چند ده میلیون دستگاهی داشته و در کشورهای مختلفی تولید شده است. البته گفته می‌شود این پلت‌فرم کویید است که رنو طراحی کرده و خودروهای بسیاری روی آن تولید شد.

پلت‌فرم کویید تحولی در طراحی خودرو ارزان‌ بود و کانسپت‌های طراحی به‌گونه‌ای تغییر کرد که هم میزان ضایعات صفر و هم موادبری کم شد و بهره‌وری افزایش پیدا کرد و خودرو ارزان‌ و اقتصادی تولید شد. این خودرو در کشورهای بسیاری تولید شده است و در ایران هم خودرویی بر این پلت‌فرم طراحی و ساخته خواهد شد.

کار براساس این تفاهم‌نامه چه زمانی آغاز خواهد شد؟

طراحی در فاز صفر انجام شده است و با توجه به آن‌که قرار است این پروژه با شیوه قیمت هدف جلو برود، در مرحله سورس‌یابی‌ (یافتن منابع تامین) و پیدا کردن قطعه‌سازان استراتژیک و کلیدی همکار پروژه است.

هدف ساخت داخل این خودرو تا چه اندازه خواهد بود؟

پروژه در ابتدای کار با هر عمق داخلی‌سازی ممکن آغاز می‌شود، اما هدف نهایی آن رسیدن به داخلی‌سازی بالای ۸۵ و ۹۰درصد است.

آیا تیراژ تولید مشخصی برای این خودرو در نظر گرفته شده است؟

برای سایپا تیراژی در حدود ۲۰۰هزار دستگاه در سال برای این خودرو در نظر گرفته شده است. اما مشتری این قطعات تنها سایپا نخواهد بود و در آینده دیگر شرکت‌ هم روی این پلت‌فرم خودروهای دیگری را تولید خواهند کرد و تیراژ قطعات افزایش می‌یابد. تیراژ کلی پیش‌بینی‌شده برای این پلت‌فرم حدود ۳۰۰هزار دستگاه است.

به لحاظ مالی، پروژه در چه شرایطی قرار دارد؟

از آن‌جا که این خودرو قرار است ارزان‌ باشد، به همان نسبت گردش مالی این پروژه هم در تیراژ مساوی پایین‌تر است. این خودرو اما محصولی است که بازار آن موجود است و مشتری به آن نیاز دارد و قطعا از آن استقبال می‌شود.
چرخه مالی این پروژه هم به گونه‌ای تعریف شده تا بر اساس درآمدها و منابع حاصل از فروش یا پیش‌فروش و دیگر منابع مالی پروژه اعم‌از تسهیلات و...، هرکدام از بازیگران دخیل در تکمیل پروژه اعم‌از خودروساز، قطعه‌ساز یا خدمات پس‌ازفروش و... بتوانند طبق آی‌پی‌آی خود دریافتی داشته باشند.
همچنین بدون دخل و تصرف خودروساز و با مشارکت طرفین، یک خودرو مدرن باکیفیت ولی با قیمت مناسب را عرضه کنند تا مردم بتوانند از مواهب آن متناسب با توان خرید خود استفاده کنند.

این پروژه در ادامه سیاست ساخت داخل و میزهای داخلی‌سازی انجام می‌شود یا دو مسیر مختلف طی خواهد شد؟ به‌طور کلی آیا بحث توسعه ساخت داخل در محصولات موجود منتفی شده است و وارد یک فاز جدیدی شده‌ایم؟

نه؛ آن موضوع هم ادامه دارد و خودرو ارزان و اقتصادی هم ادامه دارد. در واقع این دو موضوع، مکمل و موازی است.

در بحث تولید قطعات چالش‌های بسیاری وجود دارد و گفته می‌شود کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل به دلیل کیفیت قطعات است...

بارها اعلام کرده‌ایم؛ کیفیت قطعه براساس درخواست خودروساز تولید می‌شود و هرچه خودروساز بخواهد قطعه‌ساز تولید می‌کند. یعنی با هر استاندارد کیفی که خودروساز تولید می‌کند، تحت نظارت او قطعه‌ساز هم قطعات را تولید می‌کند.

برای خودرو جدید هم خودروساز سطح کیفیت را مشخص می‌کند؟

دستور اصلی را خودروساز می‌دهد و طراحی و توسعه قطعه و روش‌های بهینه دست قطعه‌ساز است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =