اقدامات پس از سرقت پلاک خودرو

تصور کنید که پلاک خودروی شما دزدیده شده است. شاید فکر کنید که موضوعی بی‌اهمیت است؛ اما، باید بدانید که شماره پلاک خودرو، حکم شماره شناسایی مالک خودرو را دارد. در نتیجه، هر جرمی با خودروتان انجام شود، به پای شما نوشته خواهد شد؛ مگر اینکه، اقدامات لازم پس از سرقت پلاک خودرو را انجام دهید. این اقدامات ساده است؛ اما، گاهی پشت‌گوش انداخته می‌شود که عواقب جبران‌ناپذیری دارد. در ادامه، با مراحل پیگیری پلاک سرقت شده آشنا خواهیم شد؛ بنابراین، همراه ما باشید تا از دردسر دور بمانید.

اقدامات لازم پس از سرقت پلاک

تماس با ۱۱۰؛ اولین اقدام پس از سرقت پلاک خودرو

اگر تا به حال با هرگونه سرقت مواجه شده باشید، می‌دانید که اولین اقدام این است که با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید. سرقت پلاک خودرو نیز از این موضوع مستثنی نیست و چه بسا مهم‌تر است. شما باید مفقودی پلاک را به پلیس ۱۱۰ گزارش دهید. در ادامه، مراحل اولین اقدام پس از سرقت پلاک خودرو را به صورت خلاصه شرح داده‌ایم:

  1. با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید.
  2. اعلام سرقت پلاک خودرو را انجام دهید.
  3. درخواست مأمور برای صورت‌جلسه‌ی پلاک سرقت شده کنید.
  4. مطمئن شوید که دو نسخه از صورت‌جلسه تهیه شود؛ سپس، یک نسخه را نزد خود نگهداری کنید.

ضرورت تماس با پلیس ۱۱۰ پس از سرقت پلاک خودرو چیست؟

اگر سرقت پلاک خودرو را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید، مسئولیت جرایم پس از سرقت را از خود سلب کرده‌اید؛ اما، اگر سرقت پلاک خودرو را به پلیس ۱۱۰ اطلاع ندهید، مسئولیت جرایم پس از سرقت را پذیرفته‌اید. تصور کنید که با پلاک شما مرتکب قتل شوند، تنها کسی که قابل شناسایی است مالک پلاک است. اگر سرقت پلاک خود را اطلاع داده باشید، مشکلی پیش نخواهد آمد؛ ولی، اگر سرقت پلاک خود را اطلاع نداده باشید، ... . در نتیجه، ضرورت تماس با پلیس ۱۱۰ برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ی پلاک شماست.

دریافت پلاک جدید در مراکز تعویض پلاک

پرداخت خلافی خودرو؛ دومین اقدام پس از سرقت پلاک خودرو

شما باید بدهی‌های پلاک سرقت شده را تا زمان اعلام سرقت بپردازید؛ بنابراین، پرداخت خلافی خودرو و پرداخت سایر عوارض‌های خودرو برای تعویض پلاک واجب است که دو روش دارد:

  • پرداخت خلافی به صورت آنلاین در اپلیکیشن‌ها مانند قبضینو
  • پرداخت خلافی به صورت حضوری در مراکز تعویض پلاک

پیشنهاد ما استعلام و پرداخت خلافی با قبضینو است؛ چون، معایب متعدد روش حضوری مانند معطلی در صف‌های طولانی را ندارد. کافیست، وارد سامانه‌ی قبضینو شوید، خدمات پرداخت خلافی خودرو را انتخاب کنید؛ سپس، شیوه‌ی استعلام و پرداخت خود را از میان سه شیوه‌ی پرداخت تجمیعی، پرداخت موردی و پرداخت با شناسه قبض انتخاب کنید. شما می‌توانید سایر عوارض‌ خودرو را نیز با قبضینو پرداخت کنید.

تعویض پلاک؛ سومین اقدام پس از سرقت پلاک خودرو

هنگامی که پلاک شما مفقود شده باشد، دو حالت وجود دارد: یک پلاک مفقود شده باشد یا دو پلاک مفقود شده باشد. اقدامات شما در رابطه با تعویض پلاک پس از تماس با پلیس ۱۱۰ وابسته به این موضوع است. شاید بپرسید چرا؟

هنگامی که یک پلاک شما مفقود شده باشد، امکان تردد در شهر را دارید؛ اما، هنگامی که هر دو پلاک شما مفقود شده باشد، امکان تردد در شهر را بدون مجوز پلیس ۱۱۰ ندارید. در نتیجه، مراحل پیشِ روی شما در این دو حالت برای تعویض پلاک تا حدی متفاوت است که در ادامه شرح داده می‌شود:

حالت ۱: مفقودی یا سرقت تک پلاک

اگر تنها یک پلاک شما مفقود یا سرقت شده باشد، پس از تماس با پلیس ۱۱۰، حدود ۴۸ ساعت فرصت دارید که به نزدیک‌ترین مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید؛ سپس، باید مفقودی یا سرقت تک پلاک را به بخش پلیس آگاهی واقع در مرکز تعویض پلاک گزارش دهید که پلاک مفقود یا سرقت شده در لیست سیاه آگاهی ثبت شود. همچنین، مجوز فک پلاک پیشین و نصب پلاک جدید (تعویض پلاک) صادر شود.

حالت ۲: مفقودی یا سرقت دو پلاک

اگر هر دو پلاک شما مفقود یا سرقت شده باشد، پس از تماس با پلیس ۱۱۰، باید بلافاصله با مدارک خودرو به همراه مدارک شناسایی مالک خودرو به نزدیک‌ترین کلانتری محل سرقت پلاک مراجعه کنید؛ سپس، باید مفقودی یا سرقت دو پلاک را به بخش پلیس آگاهی واقع در کلانتری گزارش دهید که پلاک مفقود یا سرقت شده در لیست سیاه آگاهی ثبت شود. همچنین، یک مجوز تردد در شهر برای شما صادر شود که اجازه‌ی مراجعه به مرکز تعویض پلاک برای نصب پلاک جدید را بدهد. شما حدود ۴۸ ساعت فرصت دارید که به نزدیک‌ترین مرکز تعویض پلاک برای نصب پلاک جدید مراجعه کنید.

استعلام خلافی و وضعیت پلاک‌های فعال در سامانه قبضینو

مقایسه‌ی دو حالت سرقت

مقایسه‌ی اقدامات شما پس از تماس با پلیس ۱۱۰ در جدول زیر نمایش داده شده است:

مفقودی یا سرقت تک پلاک

مفقودی یا سرقت دو پلاک

مستقیم به تعویض پلاک می‌روید.

ابتدا به کلانتری سپس به تعویض پلاک می‌روید.

باید به آگاهی واقع در تعویض پلاک مراجعه کنید.

باید به آگاهی واقع در کلانتری مراجعه کنید.

مرحله‌ی فک پلاک و نصب پلاک در مراحل تعویض پلاک دارید.

تنها مرحله‌ی نصب پلاک را خواهید داشت.

نکته: گاهی در برخی از استان‌های کوچک بخش آگاهی در مراکز تعویض پلاک وجود ندارد؛ بنابراین، مراحل برای مفقودی یا سرقت تک پلاک با مراحل برای مفقودی با سرقت دو پلاک تفاوتی نخواهد داشت.

مراحل تعویض پلاک برای پلاک‌های سرقت شده کدامند؟

  1. دریافت نوبت تعویض پلاک به‌همراه آماده‌سازی مدارک خودرو و مدارک شناسایی مالک خودرو
  2. مراجعه به بخش آگاهی تعویض پلاک برای صدور مجوز تعویض پلاک سرقت شده
  3. بازرسی خودرو پس از صدور مجوز تعویض پلاک سرقت شده
  4. تحویل مدارک برای ابطال پیش از فک پلاک پیشین
  5. فک پلاک پیشین (در صورت سرقت یک پلاک)
  6. پرداخت هزینه‌های تعویض پلاک طبق تعرفه
  7. مراجعه به انبار برای دریافت پلاک جدید
  8. نصب پلاک جدید با شماره‌ی جدید

استعلام پلاک فعال؛ چهارمین اقدام پس از سرقت پلاک خودرو

هنگامی که مراحل تعویض پلاک تمام شود، بخش سخت را پشت سر گذاشته‌اید؛ اما، یک مرحله‌ی مهم مانده است که شامل استعلام پلاک‌های فعال به نام شماست که اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید پس از تعویض پلاک نسبت به استعلام پلاک فعال خودرو اقدام کنید تا از حذف پلاک سرقت شده و ثبت پلاک جدید به نام خود اطمینان حاصل کنید. سامانه قبضینو این امکان را نیز در اختیار شما قرار داده‌است تا علاوه بر استعلام خلافی، از وضعیت پلاک خودروی خود نیز مطلع شوید.

در نهایت، هنگامی که پلاک جدید به نام شما ثبت شد، باید منتظر ارسال مدارک جدید خودرو بمانید؛ اما، گاهی این انتظار آزاردهنده خواهد بود. شما می‌توانید استعلام مدارک خودرو را بگیرید که از وضعیت آن مطلع شوید.

شما می‌توانید از اپلیکیشن‌های استعلام و پرداخت مانند قبضینو، پیشخوان۲۴، تاپ و ... برای استعلام پلاک فعال خودرو و استعلام مدارک خودرو استفاده کنید.

نکته: اگر پس از استعلام پلاک فعال متوجه عدم حذف پلاک سرقت شده و عدم ثبت پلاک جدید شدید، حتماً به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید؛ سپس، مراتب را پیگیری کنید.

پس از سرقت یا کنده‌شدن پلاک خودرو چه اقداماتی انجام دهیم؟

اگر پلاک سرقت شده پیدا شود، تکلیف چیست؟

اگر پلاک سرقت شده پیدا شود، خوش‌شانس بوده‌اید؛ اما، فایده‌ای ندارد. شاید بپرسید چرا؟ هنگامی که شما برای اعلام سرقت پلاک خودرو اقدام می‌کنید، شماره پلاک وارد یک لیست سیاه در آگاهی می‌شود که حذف آن ممکن نیست؛ بنابراین، هر جا که شماره پلاک دیده شود به عنوان مجرم شناخته شده و پلاک توقیف می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =