کریم حبیب

طراح نام‌آشنا و خلاقی که با امضای منحصربه‌فردش سدان‌های زیبایی را برای ب‌ام‌و طراحی کرد و پروژه‌های حرفه‌ای زیادی را برای باواریایی‌ها به‌سرانجام رساند، هم‌اکنون در کیاموتورز مشغول انجام تحولات خاص در طراحی این خودروساز کره‌ای است.

این طراح، کریم حبیب کانادایی تبار ۵۲ ساله است که طراحی داخلی سدان محبوب باواریایی‌ها یعنی سری ۵ E۶۰، طراحی خارجی سری ۷ F۰۱، سری ۶ گرن‌کوپه، کانسپت سری ۴ F۳۲ و سری ۵ G۳۰ را در کارنامه درخشان خود دارد.

کریم حبیب، دانشجوی رشته‌ طراحی وسایل حمل‌ونقل و مهندسی مکانیک دانشگاه مک‌گیل کانادا بود که از سال ۱۹۹۸ در مرکز طراحی ب‌ام‌و فعالیت خود را از آغاز کرد. وی درسال ۲۰۰۳ با طراحی داخلی زیبای سری ۵ E۶۰ توانست جایگاه خود را بالا ببرد.

وی با تمرکز بر اصل نوین ایده‌پردازی، سدان فول‌سایز لاکچری سری ۷ F۰۱ را به‌زیبایی خلق کرد. این طراح خوش‌ذوق در سال ۲۰۰۹ ادامه همکاری خود با باواریایی‌ها را به‌حالت تعلیق در آورد و برای مدت کوتاهی در تیم طراحی پروژه مرسدس F۸۰۰ حضور یافت تا با ارائه این کانسپت جنجالی، کارنامه درخشان خود را وزین‌تر کند. اما طولی نکشید که وی به‌دفتر طراحی ب‌ام‌و بازگشت و ماحصل این بازگشت، کانسپت سری ۴ بود. خلاقیت‌های بی‌پایان کریم حبیب او را به‌مدیریت بخش طراحی ب‌ام‌و رساند تا بار دیگر با طراحی سری ۵ G۳۰ توانایی خود را به‌رخ سایر طراحان بکشاند.

وی در سال ۲۰۱۷ به‌تیم طراحی برند اینفینیتی پیوست و در نهایت در سپتامبر سال ۲۰۱۹ به‌کیاموتورز ملحق شد و به‌عنوان معاون ارشد و رئیس مرکز طراحی کیاموتورز منصوب شد.

کیا اپتیما (K۵)؛ شاهکار جدید کریم حبیب

اپتیما همواره به‌عنوان یک سدان زیبا و جوان‌پسند میان‌سایز خانوادگی کیا شناخته می‌شود. نسل پنجم این سدان محبوب کیاموتورز را باید حاصل خلاقیت کریم حبیب در تیم طراحی این کمپانی دانست. کیم سونگ-ووک طراح اپتیما نسل پنجم در گفت‌وگوی کوتاهی با مجله خودرو درسال ۲۰۲۰ گفته بود که با نظارت مستقیم کریم حبیب اپتیما با استایل خاص‌تری نسبت به‌نسل‌های قبلی تولید شده است.

عقل کل باواریایی‌ ها در تیم کره‌ ای‌ ها!

استفاده از خطوط تیز، تناسبات به‌مراتب پخته‌تر از نسل‌های قبلی و طراحی خلاقانه چراغ‌ها (که مشابه شکل نوار ضربان قلب است) تنها از یک طراح چیره‌دست یعنی کریم حبیب بر می‌آید.

وی این نوع شگرد طراحی نوین را در ب‌ام‌و سری ۵ G۳۰ نیز به‌کار گرفت تا سری ۵ دو سال پی‌درپی بتواند عنوان زیباترین خودرو و خودرو سال اروپا و ایالات‌متحده را از آنِ خود کند. اما آن‌چه اپتیمای جدید را نسبت به قُلِ ناهمسان خود یعنی هیوندای سوناتا متمایز کرده و با استایلی زیباتر روبه‌رو کرد، هماهنگی طراحی جلوی خودرو با سایر اِلِمان‌های زبان جدید طراحی کیاموتورز است.

اگرچه این روزها جلوپنجره خودروها بسیار عریض شده است، اما اپتیمای جدید نسبت به‌همکلاسان خود از استایلی به‌مراتب اسپرت‌تر و جذاب‌تر برخوردار است.

چراغ‌های کشیده که در امتداد آن LED هایی مشابه شکل نوار ضربان قلب طراحی شده، همراه با خطوط تیز روی کاپوت، چهره تهاجمی از این خودرو را با نهایت پختگی به‌نمایش می‌گذارد.

در نمای عقب نیز چراغ‌های یکپارچه به‌فرم گرافیک نوار ضربان قلب با فرم انحنای سقف (که حالت کوپه به‌اپتیما بخشیده) طراحی فوق زیبایی را به‌این سدان میان‌سایز بخشیده است.

کیا K۸؛ نگاهی لوکس، هوشمندانه و نوین

کیا کادنزا یا K۷ نخستین تجربه این کمپانی صاحب‌نام در ساخت سدان‌های لوکس بود. اما کادنزا نمی‌توانست تمام آن‌چه یک سدان فول‌سایز لاکچری دارد، داشته باشد. بنابراین کریم حبیب با نهایت دقت و با ابتکار جدید خود، سدان فول‌سایز لاکچری را خلق کرد که می‌توان آن را برگ برنده کیاموتورز در میان سدان‌های لوکس فول‌سایز عنوان کرد. K۸ درحقیقت جایگزین مناسب کادنزا و K۷ است که امضای منحصربه‌فرد کریم حبیب است.

عقل کل باواریایی‌ ها در تیم کره‌ ای‌ ها!

حبیب هیچ‌چیز برای K۸ کم نگذاشت و با طراحی یک دماغه نسبتا کشیده، حفظ تعادل خطوط، ارائه حجم‌های ارگانیک بدنه، طراحی چراغ‌های کریستالی و جمع‌وجور جلو و جلوپنجره بزرگ پوزه‌ببری کیاموتورز و همچنین چراغ‌های پیوسته عقب، پارامترهای لازم برای به‌وجود آمدن یک استایل موقر و لوکس را فراهم کرد.

این سبک طراحی در K۸ به‌منظور رقابت با بزرگان اروپایی است. کریم حبیب به‌خوبی توانسته در این کارزار با امضای خود کیاموتورز را به‌جایگاه خاصی برساند.

علاوه‌بر نمای زیبا و با پرستیژ عالی، مهندسان کیاموتورز چند پیشرانه ۴ سیلندر و ۶ سیلندر با حجم‌های ۱.۶ لیتری هیبرید، ۲.۵ لیتری تنفس‌طبیعی و ۳.۵ لیتری بنزینی و گازسوز با گاز LPG را نیز برای این خودرو در نظر گرفته‌اند.

کیا سورنتو؛ الماس تراش‌خورده کره‌ای

در بازه زمانی سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ نسل دوم سورنتو از استایل یکنواخت و ساده خود فاصله گرفت و در بازارهای جهانی بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفت.

سورنتو نسل دوم شاهکار دیگری از پیتر شرایر بود که نسل سوم آن نیز تحت سرپرستی این طراح، استایل مدرن و زیبایی به‌خود گرفت. اما نسل چهارم سورنتو تحت‌نظارت مستقیم کریم حبیب با اِلِمان‌های زبان جدید طراحی کیاموتورز شکل گرفت.

عقل کل باواریایی‌ ها در تیم کره‌ ای‌ ها!

درحقیقت سئو جی-‌وون طراح این خودرو با هم‌فکری کریم حبیب و با استفاده از خطوط اتو کشیده، احجام ارگانیک و سایز تایرهای بزرگ‌تر (مشابه خودروسازان آلمانی) استایلی کاملا اسپرت برای سورنتو فراهم کرد.

هرچند که قرار بود در طرح‌های اولیه چراغ‌های جلو سورنتو کشیده باشد و در نمای عقب نیز شاهد چراغ‌های پیوسته باشیم؛ اما با توجه به‌ایده جذاب کریم حبیب، چراغ‌های جلو به‌صورت کریستالی با LED های L شکل در زیر آن و با یک جلوپنجره عریض طراحی شد که چهره سورنتو را بسیار زیبا و جوان‌پسند جلوه می‌دهد.

در نمای عقب نیز وجود چراغ‌های دوگانه عمودی با حجم‌پردازی ویژه نمای جذاب و البته متفاوتی از این کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز کیاموتورز را به‌نمایش می‌گذارد. این سبک از طراحی سورنتو را به‌یک کراس‌اوور خوش‌فرم و یک خودرو قابل قبول برای حضور در بازارهای جهانی و رقیبی برای کراس‌اوورهای ژاپنی بدل کرده است.

کیا کارنز؛ سبک طراحی مدرن

ام‌پی‌وی‌ها از نظر طراحی مشابه کراس‌اوورها هستند که از فضای داخلی راحت‌تری برای سرنشینان برخوردارند. کارنز نسل‌های اول و دوم با ظاهر نسبتا قدیمی و کسل‌کننده چندان در بازار ام‌پی‌وی‌ها موفق نبود؛ اما نسل سوم این خودرو که حدود هفت سال روی خط‌تولید کیاموتورز حضور داشت، یکی از خلاقیت‌های پیتر شرایر بود.

عقل کل باواریایی‌ ها در تیم کره‌ ای‌ ها!

نسل چهارم کارنز از ترند روز طراحی خودرو الگو گرفته و با درایت و نبوغ کریم حبیب، استایل بسیار زیبا و جذابی دارد. استفاده از خطوط تیز و سطوح تخت با مجموعه‌ای از تناسبات پخته، کارنز جدید را با ویژگی‌های اسپرت‌تری مواجه کرده است. استفاده از چراغ‌ LED مجزا از چراغ اصلی و دوگانه بودن چراغ‌های اصلی با LED مشابه اسپورتیج، یکی از اِلِمان‌های زبان جدید طراحی کیاموتورز است.

نمای عقب کارنز نیز همچنان مشابه اسپورتیج بوده که کریم حبیب با ایجاد تغییرات اندک و ایجاد حالت پیوسته و با حجم‌پردازی خاص در این بخش، نمای بسیار زیبایی به‌کارنز بخشیده است. این نخستین‌بار است که ام‌پی‌وی کیاموتورز مشابه یک کراس‌اوور بوده و همین ویژگی سبب شده است کارنز نسبت به‌نسل‌های قبلی با استایل اسپرت‌تر و پویاتری تولید شود.

کیا EV۶؛ طراحی نوین و مبتکرانه

الکتریزه شدن خودروها، کارزاری به‌راه انداخته که برای رقابت در این عرصه، ظاهر زیبا و جذاب بسیار مهم است. طبق گفته‌های کریم حبیب، الکتریزه شدن خودروها دست طراح را برای استفاده از احجام اغراق‌آمیز و پدید آمدن خودرویی خارق‌العاده باز می‌گذارد؛ اما درنهایت این جزئیات بخش فنی، جانمایی باتری‌ها و قرارگیری موتور الکتریکی است که شکل نهایی خودرو را رقم می‌زند. EV۶ دستاورد خلاقیت لی هیو سونگ و چوی هونگ سوک و با نظارت و کنترل مستقیم کریم حبیب است. این خودرو تمام‌الکتریکی کیاموتورز با استایلی جوان‌پسند و دینامیک تولید شده است.

اگرچه خودروهای الکتریکی مانند محصولات تسلاموتورز با استایل ساده و فارغ از حجم‌‎های اغراق‌آمیز تولید می‌شوند، اما تیم طراحی کیاموتورز به‌سرپرستی کریم حبیب این معادله را برهم زد. EV۶ درواقع یک هاچ‌بک کراس‌ تمام‌الکتریکی است که براساس پلت‌فرم هیوندای E-GMP طراحی شده است.

عقل کل باواریایی‌ ها در تیم کره‌ ای‌ ها!

در این خودرو شاهد خطوط منقطع تیز و احجام اغراق‌شده روی گلگیرهای جلو و عقب هستیم که دماغه آن هم متمایل به‌سمت پایین است. کریم حبیب به‌خوبی از اِلِمان‌های زبان جدید طراحی کیاموتورز استفاده کرده و جلوپنجره افقی همراه با چراغ‌های بزرگ (که LED آن به‌شکل V است) همان شکل پوزه‌ببری این خودروساز کره‌ای را به‌نمایش می‌گذارد.

این نوع طراحی سبب شده است شاهد یک طراحی تهاجمی در این خودرو تمام‌الکتریکی باشیم. شیب ملایم سقف که از کشیده شدن ستون A سرچشمه می‌گیرد، در کنار تناسب عالی تایر با بدنه، کاراکتر سنگینی را از لحاظ بصری برای این خودرو به‌ارمغان آورده است.

کریم حبیب در این خودرو از قلم جادویی خود به‌خوبی کمک گرفته و چراغ یکپارچه‌ای که روی حجم خاص بخش عقب قرار گرفته، در عین زیبایی منحصربه‌فرد اسپرت و مدرن به‌نظر می‌رسد.

کریم حبیب برای بهبود پرفورمنس EV۶ با کمک تیم مهندسان آیرودینامیک یک اسپویلر بسیار جذاب الحاقی با دو ورودی هوا مشابه حرف T طراحی کرده که جریان عبوری هوا روی بدنه را بهبود می‌بخشد.

سال گذشته بود که کریم حبیب در مصاحبه‌ای بسیار کوتاه با مجله خودرو گفت:« EV۶ نمادی از زبان جدید طراحی کیاموتورز در عرصه الکتریکی‌هاست. ما می‌دانیم که حذف موتورهای احتراق‌داخلی دست طراح را برای اجرای یک طرح خارق‌العاده باز می‌گذارد.

تیم طراحی ما به‌خوبی با استفاده از احجام و بازی با سطوح و انحناهای نسبتا زیاد، پیکره بسیار زیبایی را برای EV۶ خلق کرد. ما EV۶ را یک شاهکار طراحی نوین در عرصه الکتریکی می‌دانیم که به‌خوبی آینده این مسیر را به‌تصویر می‌کشد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =