در علم خودرو چندین پارامتر در مقوله شتاب تاثیرگذار هستند. در ادامه مشخصات فنی هیوندای سانتافه نسل سوم (موسوم به DM) را که به‌عنوان به‌روزترین نسخه این کراس‌اوور میان‌سایز کره‌ای در کشورمان شناخته می‌شود، بررسی می‌کنیم.

چندی پیش در یکی از پیج‌های اینستاگرامی، ویدئویی را مشاهده کردم که در آن هیوندای سانتافه 2016 از چری تیگو 8 پرو در مسافت نسبتا کوتاهی عقب ماند. با توجه به‌حجم موتور بیشتر هیوندای سانتافه چرا چری تیگو 8 پرو توانست آن را مغلوب کند؟

به گزارش «اخبار خودرو»،در علم خودرو چندین پارامتر در مقوله شتاب تاثیرگذار هستند. در ادامه مشخصات فنی هیوندای سانتافه نسل سوم (موسوم به DM) را که به‌عنوان به‌روزترین نسخه این کراس‌اوور میان‌سایز کره‌ای در کشورمان شناخته می‌شود، بررسی می‌کنیم. در مدل‌های جهانی این خودرو پیشرانه‌های 4 سیلندر دولیتری توربوشارژ و 6 سیلندر تنفس‌طبیعی 3.3 لیتری نیز به‌چشم می‌خورد. اما تمام سانتافه‌های موجود در بازار کشورمان از پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر تنفس‌طبیعی برخوردارند. باتوجه به‌این موضوع، هیوندای سانتافه زیر کاپوت خود یک موتور 4 سیلندر تنفس‌طبیعی 2.4 لیتری 16 سوپاپ را جا داده است. این موتور موسوم به تتا 2 است که قدرت و گشتاور نسبتا بالایی دارد. لازم به‌ذکر است تمام نسخه‌های هیوندای سانتافه‌ واردشده به‌کشورمان دارای پیشرانه تتا 2 MPI هستند. این مدل با وجود موتور 2.4 لیتری مزین به‌سیستم تایمینگ متغیر پیوسته CVVT و نسبت تراکم 10.5 به‌یک و پاشش مستقیم داخل سیلندر می‌تواند حداکثر 188 اسب‌بخار قدرت را در 6300 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 245 نیوتون‌متر گشتاور را در 4250 آرپی‌ام (دور در دقیقه) تولید کند. این قدرت و گشتاور به‌واسطه گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به‌چهار چرخ منتقل می‌شود. البته این خودرو با توجه به‌وزن 1568 کیلوگرمی می‌تواند ظرف 10.5 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد.
اما در مقابل چری تیگو 8 پرو که طی یک سال اخیر با نام فونیکس تیگو 8 پرو در بازار کشورمان شناخته می‌شود، یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری مجهز به‌توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم دارد.
این موتور با کد Acteco F4J16 معرفی می‌شود که با در نظر گرفتن سیستم پرخوران توربوشارژ و سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها CVVT و تزریق مستقیم سوخت داخل سیلندر می‌تواند حداکثر 197 اسب‌بخار قدرت را در 5500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 290 نیوتون‌متر گشتاور را در 2000 آرپی‌ام (دور در دقیقه) تولید ‌کند.
این قدرت و گشتاور با کمک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و ظرف 8.9 ثانیه می‌تواند از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد.
از نظر اعداد و ارقام، برتری با چری تیگو 8 پرو است و این خودرو با توجه به‌پیشرانه توربوشارژ با سیستم سوخت‌رسانی تزریق مستقیم در داخل سیلندر و گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به‌راحتی هیوندای سانتافه را مغلوب می‌کند. 27 کیلوگرم وزن بیشتر هیوندای سانتافه سبب شده است در کلاس خود از خودروهای دیگر مانند تویوتا راوفور، میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس‌تریل نیز تنبل‌تر باشد. ناگفته نماند که تنها حجم موتور در بحث شتاب موثر نبوده، بلکه سیستم انتقال قدرت و وزن خودرو نیز در این مقوله تاثیرگذار هستند. هیوندای سانتافه به‌عنوان یک کراس‌اوور دو دیفرانسیل در بازار حضور دارد؛ این درحالی است که چری تیگو 8 پرو از دیفرانسیل جلو برخوردار است. این مساله چندان برای خریدارانی که به‌دنبال کراس‌اوور دو دیفرانسیل هستند، خوشایند نیست. اما هزینه نگهداری پایین‌تر، خدمات پس ‌از فروش بهتر، تامین قطعات آسان‌تر و امکانات رفاهی و ایمنی بالاتر سبب شده است چری تیگو 8 پرو یکی از یکه‌تازان در میان بلندقامتان بازار کشورمان باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =