آموزش کامل انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید در سال 1401

انتقال بیمه شخص ثالث جزو آن دسته از قوانینی است که برای راننده‌های بی خطر و پایبند به قوانین طراحی و اجرا شده است. همچنین در برخی از مواقع راننده‌هایی هم وجود دارند که به علت تصادف‌های جزئی خسارت‌های ایجاد شده را به صورت نقدی پرداخت می‌کنند و باز هم مشمول تخفیفات شرکت بیمه و شرایط انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث خواهند بود. سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان شرایط انتقال بیمه نامه ثالث را فراهم کرد و شرایط انتقال برای چه خودرو یا افرادی امکان پذیر است؟

نکته مهمی‌ که باید بدانید این است، در قانون جدید بیمه، شرایط انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث وجود دارد، اما چگونه می‌توان تخفیفات را بین دو خودرو انتقال داد؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای متن همراه ما باشید. این روزها بیش از قبل شاهد تغییر عادت‌ها و رفتار خرید مردم به ویژه در کلان‌شهرها هستیم.
اغلب خریدهایی که تا چندسال قبل به صورت آفلاین و حضوری انجام میشد امروزه به واسطه پلتفرم‌های آنلاین به‌راحتی تنها با فشردن چند دکمه امکان‌پذیر است.خرید بیمه به عنوان یکی از نیازهای مهم در زندگی شهروندی نیز در سال‌های اخیر به دنیای آنلاین کوچ کرده است. در ایران بازیگران مهم سامانه های خرید آنلاین بیمه نظیر بیمه دات کام در عرصه ایجاد پلتفرمی امن و جامع در خرید آنلاین بیمه همواره پیشتاز بوده‌اند تا مخاطبین وسیع بیمه‌ها بتوانند همچون سایر خدمات از خانه یا محل کار، در راحت‌ترین شکل ممکن خرید خود را انجام دهند.

قانون جدید انتقال تخفیف بیمه ثالث ۱۴۰۱

پیرو تبصره های قبلی قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵، بیمه مرکزی در هشتم دی ماه ۱۳۹۹ طی بخشنامه شماره ۹۹/۴۰۱/۱۳۰۱۰۷ ، بخشنامه انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث، نحوه تعلق سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث را به شرح زیر تصویب نمود:

  • سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث به شخص انتقال دهنده تعلق دارد. به هیچ وجه امکان انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه ثالث به مالک جدید خودرو(شخص انتقال گیرنده) وجود ندارد.
  • واحدهای صدور بیمه و سامانه‌های آنلاین خرید بیمه موظف هستند که در هنگام صدور بیمه‌نامه مدارک احراز مالکیت خودرو را رویت نمایند. این مدارک احراز هویت خودرو شامل کارت خودرو و برگه سبز هستند.
  • در صورت تغییر پلاک خودرو، باید تخفیفات بیمه‌نامه شخص ثالث برای انتقال گیرنده حذف شود.
  • هنگام تمدید بیمه شخص ثالث استعلام بیمه از سنهاب و درج اطلاعات براساس آن ضروری است. این امر در زمان انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث اول به بیمه نامه دوم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدارک مورد نیاز برای انتقال بیمه شخص ثالث عبارتند از:

  • اصل مدارک خودروی قبلی
  • سند قطعی خودروی جدید
  • الحاقیه فسخ بیمه‌ نامه خودروی اسقاطی
  • گواهی اسقاطی بودن خودروی قبلی
  • اصل بیمه شخص ثالث
  • مدارک شناسایی بیمه‌گزار

علت اصلی ارائه مدارک گفته شده به این دلیل است که باید بیمه نامه برای خودروی قبلی باطل شده و به خودروی جدید منتقل شود. همچنین ارائه این مدارک دلایل از رده خارج شدن خودرو را مشخص می‌کند. فقط دقت داشته باشید، در صورتی می‌توان انتقال بیمه نامه را فراهم کرد که هر دو خودرو به نام یک فرد باشد.

همچنین برای انتقال بیمه نامه خودروی صفر باید مهلت دو ساله بیمه نامه گذشته باشد. به این علت که هر خودروی صفری که از درب کارخانه تحویل گرفته می‌شود، دارای بیمه شخص ثالث بوده و برای انتقال آن باید از سر رسید سال دوم گذشته باشد.

آموزش کامل انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید در سال 1401

شرایط انتقال تخفیف بیمه

انتقال بیمه شخص ثالث به خودرو جدید

هنگام انتقال بیمه شخص ثالث دقت کنید که تخفیفات را باید در یکی از نمایندگی‌های صدور بیمه نامه انجام داد. همچنین مدارکی مورد نیاز است که کارشناس بیمه با بررسی آن‌ها شرایط انتقال تخفیفات بیمه نامه را فراهم می‌کند. این مدارک عبارتند از:

  1. بیمه ‌نامه خودروی جدید
  2. تصویر کارت خودروی قدیم
  3. اصل کارت خودروی خودروی جدید
  4. تصویر بیمه شخص ثالث خودروی قدیم
  5. کپی کارت خودروی جدید

نکته: انتقال بیمه نامه برای خودروهای اسقاطی، نیاز به اصل و کپی مدارک اسقاط شده خودرو هم دارد که باید در کنار سایر مدارک به کارشناس بیمه تحویل داده شود.

همچنین در شرایط انتقال بیمه نامه، یک الحاقیه صادر شده و تمام تخفیفات بیمه ثالث قبلی به بیمه نامه ثالث جدید منتقل می‌شود. در حقیقت مبلغ مابه التفاوت بیمه نامه دریافت خواهد شد و الحاقیه تخفیفات به صورت مهر شده در اختیار بیمه‌گزار خواهد بود. بعد از این تصمیم، بیمه‌گزار باید به شرکت بیمه خودروی جدید خود مراجعه خواهد کرد و تخفیفات را به بیمه نامه شخص ثالث جدید منتقل می‌کند.

اهمیت بیمه شخص ثالث

به طور حتم همه افرادی که وسیله نقلیه دارند، می‌دانند خرید بیمه شخص ثالث به عنوان یک بیمه نامه اجباری، جزو قانون است و در صورت عدم تهیه آن با جریمه و توقیف خودرو مواجه خواهید شد. بیمه شخص ثالث دو پوشش جانی و مالی را برای بیمه نامه در نظر می‌گیرد و مهم‌ترین مزیت استفاده از این بیمه نامه، سقف پوشش‌های آن خواهد بود.

برای اینکه بدانید بیمه شخص ثالث چه میزان پوششی دارد، باید به میزان دیه اعلام شده در ابتدای سال 1401 توجه داشته باشید. طبق قانون و دستورات قوه قضاییه، مبلغ دیه در سال 1401 معادل 800 میلیون تومان برای ماه‌های عادی سال و مبلغ 600 میلیون تومان برای ماه‌های عادی سال است.

این مبلغ برای پوشش‌های جانی و مالی بیمه شخص ثالث در نظر گرفته شده است، بدین صورت که بالاترین جبران خسارت جانی مبلغ 800 میلیون تومان است و حداقل مبلغ پوشش مالی معادل 20 میلیون تومان خواهد بود. البته که می‌توان سقف تعهدات پوشش مالی را با پرداخت حق بیمه بیشتر افزایش داد.

آموزش کامل انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید در سال 1401

انتقال تخفیف با کاهش هزینه زیاد بیمه خواهد شد

همچنین پوشش بیمه شخص ثالث موارد زیر را جبران خسارت می‌کند:

  • خسارت جانی و بدنی: این پوشش به جبران هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی که برای افراد آسیب دیده در حادثه رخ می‌دهد در نظر گرفته می‌شود و خسارت‌هایی مانند: فوت، هزینه‌های درمانی و نقص عضو را تا سقف تعهدات بر عهده می‌گیرد.
  • خسارت مالی: این پوشش خسارت‌های مالی وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه رانندگی را تا سقف تعهدات بر عهده دارد.
  • خسارت راننده مقصر: اگر در حادثه رانندگی، راننده مقصر دچار حادثه جانی شود تا سقف تعهدات بیمه‌گر، جبران خسارت انجام می‌شود. البته این برای مواردی است که راننده گواهینامه معتبر داشته باشد.

چه تبصره‌هایی برای انتقال بیمه شخص ثالث وجود دارد؟

قانون‌گزار هنگام بررسی مفاد و قوانین اجرا شده، یکسری تبصره‌ها را در نظر می‌گیرند تا در صورت وجود استثنائات مشکلات احتمالی رخ ندهد. تبصره‌های انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث عبارتند از:

  • دریافت حق بیمه برای مدت زمان باقی مانده از بیمه شخص ثالث و انتقال آن قانونی نیست.
  • انتقال بیمه نامه ثالث بدون هزینه و پرداخت حق بیمه بیشتر امکان پذیر است.
  • اگر بیمه شخص ثالث به خودروی جدید انتقال پیدا کند، حق بیمه از بیمه‌گزار دریافت نمی‌شود.
  • اگر فردی دو خودرو داشته باشد، شرایط انتقال تخفیفات بیمه نامه بین دو خودرو فراهم نیست.
  • تمام تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث به بیمه نامه خودروی جدید منتقل خواهد شد.
  • در صورتی که فروشنده پلاک خودرو را به نام خود تغییر دهد، تخفیف‌های عدم خسارت بیمه نامه ثالث حذف خواهد شد.
  • سوابق عدم خسارت بیمه نامه ثالث را نمی‌توان به خریداری خودرو منتقل کرد و این خلاف قانون است.
  • صدور الحاقیه انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث قبل از انتقال بیمه خودرو جدید فراهم است.
  • انتقال تخفیف‌های عدم خسارت برای خودروهایی با کاربری یکسان امکان پذیر است.

مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث

اعتبار بیمه‌ شخص ثالث می‌تواند بلندمدت یک ساله یا کوتاه مدت یعنی چند روزه باشد. خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه مقرون به صرفه‌تر است. بااین‌وجود، ممکن است شرایطی پیش بیاید که بخواهید در عرض چند ماه آتی وسیله نقلیه خود را بفروشید. بعضی اوقات هم مشکل در پرداخت نقدی حق بیمه شخص ثالث دارید. در این شرایط بیمه‌نامه کوتاه مدت یا حتی چند روزه شخص ثالث بهترین گزینه برای شما است. مدت بیمه شخص ثالث اگر سالانه باشد را می‌توانید به‌صورت قسطی هم تهیه کنید. شما می‌توانید برای خرید بیمه شخص ثالث یک ساله ، بیمه ثالث کوتاه مدت یا بیمه شخص ثالث اقساطی خودرو به لینک https://bimeh.com/thirdparty مراجعه نمایید.

به طور کلی بیمه شخص ثالث یک بیمه نامه اجباری است که باید همه وسایل نقلیه آن را تهیه کنند، همچنین با توجه به خدمات و تخفیفاتی که در این بیمه نامه ارائه می‌شود، نیاز به استعلام و مقایسه شرکت‌های بیمه و بیمه نامه مطرح می‌شود. از این رو سامانه و کارگزاری آنلاین بیمه دات کام برای اینکه بتوانید از خدمات بیمه‌ای متناسب با شرایط خود بهره‌مند شوید، شرایط استعلام، مقایسه و خرید بیمه نامه را به صورت غیر حضوری مهیا کرده است که کافی است به صفحه اصلی این وب سایت به آدرس bimeh.com مراجعه کرده و بعد از بررسی شرکت‌های بیمه‌ای برای خرید بیمه شخص ثالث اقدامات لازم را انجام دهید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =