بازار خودرو

در حالی که در سال‌های گذشته قیمت خودروها با تاخیر یک تا چند  هفته‌ نسبت به نوسانات نرخ ارز تغییر می‌کرد اما مدتی است این تغییرات به طور روزانه انجام می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،در حالی که در سال‌های گذشته قیمت خودروها با تاخیر یک تا چند هفته‌ نسبت به نوسانات نرخ ارز تغییر می‌کرد اما مدتی است این تغییرات به طور روزانه انجام می‌شود. پیش از این اگر نرخ ارز بالا می‌رفت پس از مدتی قیمت خودرو و چند هفته بعد از آن قیمت مسکن خود را با این نوسانات تطبیق می‌داد اما حال شاهد هستیم که با کوچک‌ترین تغییری در نرخ بازار آزاد ارز قیمت خودروها نیز هماهنگ می‌شود. می‌ گویند این‌گونه محاسبات سریع در بازار خودرو از سال گذشته رواج پیدا کرده و سرعت تغییر قیمت خودروها با نوسانات نرخ ارز به کمترین زمان ممکن رسیده است. به گزارش خبرنگار ما، بازار آزاد خودروهای داخلی نیز در روز گذشته دوباره با کاهش بهای ارز، شکل نزولی به‌خود گرفت. این کاهش قیمت درخودروهای داخلی نشان می‌دهد همچنان بازار خودرو بیش از هر زمان دیگری وابسته به‌نرخ ارز است.
اتفاقی که سبب می‌شود بازار خودرو درکشور (مخصوصا بازار خودروهای داخلی) به‌ثبات نرسد و با نوسان نرخ ارز، خودروها نیز به‌سرعت در بازار آزاد تغییر قیمت می‌دهند. اما از دیگر دلایل اصلی این فراز و نشیب در قیمت خودروها، دلالانی هستند که به‌واسطه نوسان بهای ارز، قیمت خودروهای خود را سریع تغییر می‌دهند. از طرفی به‌گفته کارشناسان حوزه خودرو، شاید بتوان از جمله دلایل چشمگیر افزایش قیمت خودرو در بازار را تزریق قطره‌چکانی خودرو به‌بازار دانست. این مساله را متقاضیان خودرو که ماه‌هاست در فرآیند خرید از خودروسازان شرکت کرده و در انتظار هستند، اما موفق به‌خرید نمی‌شوند، بیشتر حس می‌کنند. به‌همین دلیل می‌توان گفت عرضه قطره‌چکانی خودرو به‌بازار نیز از دلایل افزایش قیمت خودروهای داخلی است. این درحالی است که به‌گفته تعدادی از متقاضیان خرید خودرو، درطرح ثبت‌نام قبلی خودروسازان، سایت مربوط به‌آن‌ها با اختلال‌های زیادی برای ثبت‌نام مواجه بوده است.
خودروهای داخلی در بازار آزاد روز گذشته افت بهای یک تا 7 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو 206 سقف شیشه‌ای با 7 میلیون‌تومان کاهش 492 میلیون‌تومان، دنا پلاس با 6 میلیون‌تومان کاهش 660 میلیون‌تومان و رانا پلاس با 6 میلیون‌تومـــان کاهش 442 میلیون‌تومان تعیـــین قیمت شدند. همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای 10 تا 30 میلیون‌تومانی و کاهش قیمت 10 و 20 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش اس‌دبلیوام G01F با 30 میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و 580 میلیون‌تومان رسید و هایما S5 جدید نیز با 20 میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و 210 میلیون‌تومان رسید.
از طرفی دیگنیتی با 20 میلیون‌تومان کاهش ‌یک‌میلیارد و 800 میلیون‌تومان و فیدلیتی 5 نفره با 10 میلیون‌تومان کاهش ‌یک‌میلیارد و 650 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.
همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد رشد بهای 10 تا 50 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که تویوتا CH-R فول با 50 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 350 میلیون‌تومان، رنو کولئوس با 50 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیــارد و 750 میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با 50 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 300 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس نیز با رشد بهای 50 تا 500 میلیون‌تومانی مواجه بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با 500 میلیون‌تومان افزایش به 14 میلیارد و 800 میلیون‌تومان و ولوو XC90 با 450 میلیون‌تومان افزایش به 15 میلیاردتومان رسید.
روز گذشته نوسان نرخ ارز سبب تغییر قیمت اغلب خودروهای بازار آزاد شد. قیمت دلار در بازار روز شنبه با 44 هزار و 500 تومان کار خود را آغاز کرد و پس از آن‌که در یک روند نزولی بهای آن به 44 هزارتومان رسید، در پایان روز با قیمت 43 هزار و 950 تومان به‌کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =