تمام تولیدکنندگان موتورسیکلت در جهان و همچنین تولیدکنندگان داخلی از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری در محصولاتشان استفاده می‌کنند.

حدود سه سال است موتورسیکلت آپاچی RTR150 مدل 1394 دارم. یکی از دوستانم موتورسیکلت هوندا کلیک 150 دارد و می‌گوید سیستم سوخت‌رسانی آن انژکتوری است. آیا از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری در موتورسیکلت‌ها استفاده می‌شود و آیا در مدل‌های انژکتوری از کاربراتور پیشرفته استفاده می‌شود و به‌نام انژکتوری به‌فروش می‌رسد؟

به گزارش «اخبار خودرو»،درپاسخ به‌بخش نخست سوال شما باید گفت بله؛ تمام تولیدکنندگان موتورسیکلت در جهان و همچنین تولیدکنندگان داخلی از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری در محصولاتشان استفاده می‌کنند. اما درپاسخ به‌بخش دوم سوال شما باید گفت خیر؛ زیرا از سال 1395 به‌بعد و با تصویب قانون ممنوعیت پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری، تولیدکنندگان موتورسیکلت نیز به‌سمت کاهش تولید نسخه‌های کاربراتوری و جایگزینی آن‌ها با نسخه‌های انژکتوری حرکت کردند. به‌بیان دیگر حدود 6 سال است که دیگر خبری از تولید نسخه‌های کاربراتوری نیست و نسخه‌های انژکتوری جایگزین این سیستم سوخت‌رسانی مکانیکی شده‌اند. بنابراین واحد سوخت‌رسانی کاربراتوری به‌صورت کامل حذف شده؛ اما یک انژکتور پاشش سوخت روی دریچه‌گاز جایگزین شده تا با افزایش دور موتور و البته دستور ECU، سوخت به‌داخل محفظه هوای ورودی پاشیده شود تا درنهایت، مخلوط سوخت و هوا به‌سیلندر وارد شوند.
در موتورسیکلت‌های انژکتوری تمام ساختار یک سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری از جمله سنسورها، عملگرها و واحد پردازشگر مرکزی ECU تعبیه شده تا به‌بهبود عملکرد موتور کمک کنند. بنابراین تمام نسخه‌های انژکتوری موجود در بازار به‌ویژه نسخه‌های اسپرت، به‌سیستم سوخت‌رسانی EFI یا همان پاشش سوخت چند نقطه‌ای مجهز هستند که این یک سیستم سوخت‌رسانی الکترومکانیکی هوشمند است. این‌که عده‌ای گمان می‌کنند کاربراتور همچنان در سیستم سوخت‌رسانی این موتورسیکلت‌ها وجود دارد، تصور اشتباهی است. مثلا برخی از تعمیرکاران سنتی بر این باورند که واحد کاربراتور همچنان در این موتورسیکلت‌ها وجود دارد و تنها یک بخش الکترونیکی به‌آن اضافه شده است که البته این موضوع صحت ندارد و سیستم‌های الکترونیکی در نسخه‌های انژکتوری وجود دارند. البته در نظر داشته باشید که برخی از تولیدکنندگان، با استفاده از کاربراتورهای الکترونیکی، نسخه‌هایی به‌نام انژکتوری را به‌بازار عرضه می‌کنند؛ اما درحقیقت سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری در موتورسیکلت‌ها باید از سیستم سوخت‌رسانی EFI تبعیت کند. همچنین به‌دلیل راندمان بالاتر و خرابی‌های کمتر، این روزها تمام تولیدکنندگان از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری در محصولات خود استفاده می‌کنند. از طرفی استفاده از این سیستم به‌عنوان یک استاندارد شناخته می‌شود. موتورسیکلت‌های انژکتوری نیز مانند موتورسیکلت‌های برقی در دیدگاه خریداران چندان جایگاه ویژه‌ای ندارند. این موضوع به‌دلیل عدم‌وجود فرهنگ‌سازی صحیح برای خرید این دسته از موتورسیکلت‌‎هاست.
اما باید بدانید که 10 دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری به‌اندازه یک دستگاه موتورسیکلت انژکتوری آلودگی تولید می‌کنند. به‌عبارت دیگر موتورسیکلت‌های انژکتوری با آلودگی کمتر و مصرف سوخت پایین‌تر نسبت به‌نسخه‌های کاربراتوری برتری دارند. بر این اساس تمام موتورسیکلت‌های تولیدی از سال 1395 به‌بعد به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری مجهز شده‌اند و این عامل سبب شده است در کلانشهرها آلودگی کمتری نسبت به‌نمونه‌های کاربراتوری ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =