خودرو شما یک سدان ساب‌کامپکت سگمنت B است که رقیب سرسخت و البته باکیفیت هموطن آن یعنی رنو تندر 90 (لوگان) یا همان تندرپلاس، همکلاس این خودرو است.

خودرو پژو 206 SD وی 9 اتوماتیک دارم که در 6 ماه اخیر با مشکلاتی مواجه شده است. یکی از دوستانم پیشنهاد داد برای ایجاد خرابی‌های کمتر در خودرو، از موتور و گیربکس رنو تندر پلاس استفاده کنم. درصورت نصب چنین پیشرانه‌ای چه‌بخش‌هایی از خودرو باید تغییر کند و آیا امکان نصب چنین موتوری روی خودرویم وجود دارد؟

به گزارش «اخبار خودرو»،در بسیاری از شماره‌های روزنامه «دنیای‌خودرو» بیان کرده‌ایم که نصب پیشرانه‌های غیرمرتبط با خودروها روی آن‌ها، کار بسیار نادرستی است. بنابراین بار دیگر بر این امر تاکید می‌کنیم. خودرو شما یک سدان ساب‌کامپکت سگمنت B است که رقیب سرسخت و البته باکیفیت هموطن آن یعنی رنو تندر 90 (لوگان) یا همان تندرپلاس، همکلاس این خودرو است. هر دو خودرو دارای یک پیشرانه 4 سیلندر، با حجم یکسانی هستند. اما خودرو شما که پژو 206 صندوقدار اتوماتیک است، دارای موتور معروف 4 سیلندر 1587 سی‌سی پژو موسوم به تی‌یو 5 است. پیشرانه معروف تی‌یو 5 دارای 16 عدد سوپاپ در سرسیلندر و دو میل‌سوپاپ‌رو DOHC است که از سیستم مدیریت جرقه‌زنی کویل یکپارچه مستقیم برخوردار است. این موتور با کمک سیستم پاشش سوخت ‌‎انژکتوری MPI چندنقطه‌ای و سیستم جرقه‌زنی کویل یکپارچه می‌تواند حداکثر 105 اسب‌بخار قدرت را در 5800 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 142 نیوتون‌متر گشتاور را در 4 هزار آرپی‌ام به‌ارمغان آورد. این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس 4 سرعته معروف AL4 به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. بنابراین با احتساب وزن 1152 کیلوگرمی (بدون احتساب وزن سرنشینان و با مخزن سوخت پر) این خودرو می‌توان گفت قدرت 105 اسب‌بخاری و گشتاور 142 نیوتون‌متری برای آن مناسب است. بر این اساس می‌توان گفت نیازی به‌تعویض پیشرانه وجود ندارد. البته ناگفته نماند که تغییر پیشرانه امری قانونی نیست و درصورت انجام شدن، غیرقانونی محسوب می‌شود. از سوی دیگر رنو تندر پلاس دارای یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس‌طبیعی 16 سوپاپ با مکانیزم دو میل‌سوپاپ‌رو DOHC و مجهز به‌سیستم جرقه‌زنی کویل مستقیم مدادی است. این پیشرانه با حجم 1600 سی‌سی، 16 سوپاپ در سرسیلندر و کویل مستقیم مدادی، می‌تواند حداکثر 105 اسب‌بخار قدرت را در 5750 آرپی‌ام و حداکثر 140 نیوتون‌متر گشتاور را در 3750 آرپی‌ام تولید کند. بنابراین این موتور به‌لحاظ توان یکسان اما از نظر گشتاور 2 نیوتون‌متر پایین‌تر است. اگرچه پیشرانه تی‌یو 5 نسبت به‌پیشرانه K4M رنو تندر پلاس درسطح پایین‌تری قرار دارد، اما هر دو پیشرانه کم‌استهلاک هستند. هر دو پیشرانه تی‌یو 5 و K4M با شرایط سوختی و جوی کشورمان سازگار هستند؛ با این تفاوت که K4M با توجه به‌تبادل دمایی بهتر، دمای موتور استانداردی در فصل گرم سال داشته و از تنش حرارتی پایین‌تری برخوردار است. همین مساله سبب برتری پیشرانه K4M نسبت به تی‌یو 5 است. در نظر داشته باشید که پیشرانه K4M با در نظر گرفتن برخورداری از سیستم کویل مستقیم مدادی، در این بخش از استهلاک بیشتری برخوردار است و این موضوع سبب شده است هزینه ‌نگهداری پیشرانه K4M نسبت تی‌یو 5 بیشتر باشد. از نظر کیفیت K4M در شرایط مناسب و استاندارد، حداکثر تا 150 هزار کیلومتر کارکرد پیشرانه مناسب و کم‌استهلاکی است. اما پیشرانه تی‌یو 5 به‌دلیل شرایط کاری گرم‌تر موتور، حداکثر تا 100 هزار کیلومتر پیشرانه کم‌استهلاکی به‌نظر می‌رسد.
درنهایت تعویض پیشرانه تی‌یو 5 با K4M چندان تفاوتی برای شما نداشته و با تعویض این پیشرانه هم احتمالا شاهد ایجاد خرابی‌های بیشتری در خودرویتان خواهید بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =