خودرو امدادی

شاید هنوز هم در میان ما افرادی باشند که وقتی صدای آژیر خودرو امدادی را می‌شنوند، می‌گویند این خودرو امدادی برای رهایی ار ترافیک سنگین، آژیر را روشن کرده است! از طرفی تعداد خودروهایی که یا راه را برای خودروهای امدادی باز نمی‌کنند یا با حرکت به دنبال آنها در صدد فرار از ترافیک سنگین هستند نیز کم نیستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،شاید هنوز هم در میان ما افرادی باشند که وقتی صدای آژیر خودرو امدادی را می‌شنوند، می‌گویند این خودرو امدادی برای رهایی ار ترافیک سنگین، آژیر را روشن کرده است! از طرفی تعداد خودروهایی که یا راه را برای خودروهای امدادی باز نمی‌کنند یا با حرکت به دنبال آنها در صدد فرار از ترافیک سنگین هستند نیز کم نیستند. به طور معمول چراغ‌های گردان هشدار، رنگ‌های ویژه‌ای دارند. خودروهای نیروی انتظامی با چراغ‌های گردان قرمز، آبی یا ترکیب هر دو همراه هستند. در خودروهای امداد، رنگ‌های چراغ گردان قرمز، زرد یا ترکیب هر دو رنگ است و خودروهای خدماتی هم فقط با چراغ‌های گردان زرد فعالیت می‌کنند. خودروهای نیروی انتظامی، خودروهای امدادرسانی، خودروهای امداد اضطراری آب، برق و گاز، خودروهای خدمات محسوس مانند خودروهای نظافتی و خودروهای شهرداری و خط‌کشی مسیرها و برف‌روب‌ها، مجاز به استفاده از چراغ‌های گردان هستند. در ادامه به بررسی اهمیت توجه رانندگان خودروها به آژیر خودروهای امدادی می‌پردازیم.

ثانیه‌هایی برای نجات جان انسان‌ها
چندی پیش مرکز اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران درخصوص شنیدن صدای آژیر خودروهای امدادی توصیه‌هایی را به شهروندان ارائه داد. در این اطلاعیه آمده بود: «زمانی ‌که صدای آژیر خودروهای امدادی را می‌شنویم لازم است با احتیاط مسیر را برای آن‌ها باز کنیم. همچنین توجه داشته باشیم موقعی که وسایل نقلیه امدادی به‌خصوص آمبولانس‌ها از کنار ما گذشتند، بلافاصله تغییر مسیر ندهیم و پشت سر آن‌ها با سرعت بالا حرکت نکنیم؛ چراکه باتوجه به این‌که شما در نقطه کور خودرو امدادی قرار می‌گیرید، هر لحظه امکان بروز حادثه برای شما، خودرو امدادی و مصدوم داخل آن وجود دارد و طبیعتا ممکن است در ماموریت امدا رسانی اختلال ایجاد شود. ازسوی‌دیگر، اگر حتی حادثه‌ای رخ ندهد این حرکت طبق آیین‌نامه یک تخلف رانندگی است و مشمول جریمه برای خودرو خاطی می‌شود.» سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز در این رابطه گفت: «هیچ خودرو امدادی در شرایط غیراضطرار اجازه استفاده از آژیر خطر را ندارد، بنابراین باز کردن راه برای عبور خودروهای امدادی از وظایف هر شهروند به‌عنوان یک فرد قانون‌مدار است تا با حداقل زمان ممکن امدادرسانی انجام شود.» سرآتشیار فرهاد کاوه‌آهنگران در ادامه اظهار کرد: «یکی از مواردی که موجب به‌وجود آمدن ترافیک و مسدود شدن مسیر تردد می‌شود، پارک خودروها در نزدیکی و اطراف مدارس است که باید در این مدت زمینه ویژه‌ای به عمل آید تا میزان تجمع به حداقل برسد. همچنین در مناسب‌های مختلف لازم است از پارک نامناسب یا تجمع در مسیرهای تردد خودروها جلوگیری شود تا مزاحمتی برای شهروندان و خودروهای امدادی ایجاد نشود.» سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در پایان گفت: «هر ثانیه دیر رسیدن خودروهای امدادی در نجات جان و مال یک انسان نقش بسزایی دارد و امیدوارم با رعایت و همکاری شهروندان شاهد به حداقل رسیدن حوادث باشیم.»

پلیس با آژیر بی‌دلیل برخورد می‌کند
یکی از مسئولان اورژانس تهران درباره مواردی که آمبولانس‌ها مجاز هستند از آژیر استفاده کنند، گفت رانندگان آمبولانس‌ها مجاز هستند در زمان حضور در ماموریت و بازگشت از ماموریت از آژیر استفاده کنند. وی توضیح داد: «بنابراین مواقعی که رانندگان آمبولانس‌ها در زمان بازگشت از ماموریت نیز از آژیر استفاده می‌کنند، وظیفه ای است که برای آنها تعریف شده و آنها از وظایف خود تخطی نمی‌کنند؛ زیرا آمبولانس‌های اورژانس تهران بعد از بازگشت از ماموریت نیز باید در کمترین زمان ممکن در مقر خود حاضر و برای ماموریت بعدی آماده شوند زیرا به‌دلیل آنکه در بسیاری از مواقع با کمبود خودرو امدادی مواجه هستیم، آمبولانس‌ها موظف هستند آژیر را روشن کنند و خود را به مقر اصلی برسانند، اما آمبولانس‌های بخش خصوصی از این قاعده مستثنا هستند. همچنین تمام خودروهای اورژانس تهران مجهز به جی‌پی‌اس بوده پس اگر در مکانی خارج از محدوده مامویت خود حضور پیدا کنند، تخلف آنها ثبت می‌شود. در ضمن خودروهای اورژانس موظف هستند در ساعات پایانی شب از چراغ‌گردان استفاده کرده و از آژیر زدن خودداری کنند. البته پلیس هم نسبت‌به آژیرهای غیرواقعی آمبولانس‌ها حساس است و این موضوع را پیگیری می‌کند.» یکی از مسئولان پلیس راهور تهران بزرگ نیز چندی پیش در همین رابطه گفت: «بیشترین تخلف در میان خودروهای امدادی مرتبط با آمبولانس‌های بخش خصوصی است. به همین‌دلیل آمبولانس‌هایی که بدون بیمار یا جسد اقدام به آژیر کشیدن می‌کنند، توقیف می‌شوند. خودروهای امدادی نیز مانند خودورهای آتش‌نشانی و پلیس، برای تردد در خطوط ویژه با محدودیت‌هایی مواجه هستند. این خودروها تنها در زمان ماموریت مجاز به تردد در خطوط ویژه بوده و سایر مواقع اجازه آژیر کشیدن و حضور در خطوط ویژه را ندارند. متاسفانه میزان تخلف آمبولانس‌های خصوصی به نسبت سایر آمبولانس ها بیشتر است، گاه شاهد هستیم یک خودرو بدون بیمار یا جسد اقدام به آژیر کشیدن می‌کند. بنابراین اگر چنین موضوعی مشاهده شود، خودرو را توقیف می‌کنیم. براساس قانون، هرگونه استفاده غیردرمانی ازجمله جابه‌جایی مسافر با آمبولانس ممنوع و غیر قانونی بوده و با آن برخورد می‌شود. همچنین خودروهای امدادی که در ماموریت باشند، اجازه عبور از چراغ قرمز را دارند و تردد آنها تخلف محسوب نمی‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =