پایه خودرو

طبق دستورالعملی که در شورای رقابت مصوب شده است، برای اعلام نهایی قیمت‌ها باید نرخ‌های محاسباتی سازمان حمایت اخذ شود که انجام شده است، همچنین باید قیمت‌های پایه رقابتی را اخذ کنیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،نایب‌رئیس شورای رقابت نحوه تعیین قیمت پایه خودروهای داخلی را اعلام کرد. محمود دودانگه درمورد اعلام قیمت نهایی خودروهای داخلی توضیح داد: «طبق دستورالعملی که در شورای رقابت مصوب شده است، برای اعلام نهایی قیمت‌ها باید نرخ‌های محاسباتی سازمان حمایت اخذ شود که انجام شده است، همچنین باید قیمت‌های پایه رقابتی را اخذ کنیم.»
وی ادامه داد: «طبق مصوبه بنا بر این بود که سه خودرو مشابه خارجی شناسایی شوند و یک نهاد بی‌طرف داخلی یا خارجی بعد از انجام بررسی‌های لازم، به شورای رقابت نرخ پایه رقابتی را اعلام کند تا شورا متناسب با آن بتواند قیمت نهایی را محاسبه کند.»
نایب‌رئیس شورای رقابت از برگزاری جلساتی با دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت خبر داد و افزود: «طبق جلساتی که داشتیم، این دانشکده جمع‌بندی اولیه برای تعیین قیمت پایه رقابتی را ارائه کرد. به محض اینکه قیمت نهایی مشخص شود، شورا می‌تواند قیمت را نهایی و اعلام کند.» دودانگه ادامه داد: «برای تعیین قیمت پایه، برای هر خودرو که در داخل تولید می‌شود باید سه خودرو مشابه خارجی شناسایی و میانگین قیمت سه خودرو خارجی به دلار مشخص شود. سپس قیمت با نرخ ارز مرکز مبادله به ریال تبدیل و با قیمت سازمان حمایت مقایسه شود. این خودروها درجه‌بندی و از A تا F طبقه‌بندی می‌شوند. متناسب با این رتبه‌بندی؛ یا قیمت سازمان حمایت انتخاب می‌شود یا متناسب با شرایطی که قیمت پایه رقابتی مشخص ‌شود، شورای رقابت تصمیم می‌گیرد قیمت دیگری را مبتنا قرار دهد. این فرآیند شامل همه خودروهای داخلی می‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =