کد خبر: 244009
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷

از رانندگی تو ترافیک خسته شدید؟ وقت کلاچ و نیم کلاچ گرفتن پاتون درد میگیره؟ راهش استفاده از ماشین اتومات هست. احتمالاً این مکالمه ای که در برخی مهمانی‌ها بین اقایان که رد و بدل میشه. تا اینجای قضیه شاید خیلی به صنف ما تعمیرکاران ارتباطی نداشته باشه اما احتمالاً ادامه صحبت این مکالمه پای ما رو هم وسط میکشه ......... واقعاً!! چطوریه؟ قیمتش چقدر فرق میکنه؟ خرجش بالاست؟؟ اینجاست که پای تعمیرکار به میون کشیده میشه و یکی از بازارهای شغلی خیلی خوب حرفه مکانیکی مطرح میشه. تعمیرکار گیربکس اتومات. با ما همراه باشید تا در مورد این شغل بیشتر اطلاعات داشته باشید و کسب و کار خوبی برای خودتون ایجاد کنید.

تعمیرکار گیربکس اتومات

سال‌ها قبل، پیش از اینکه بازار گیربکس اتومات در ایران گرم شود، عموماً مکانیک‌ها دست به باز کردن و تعمیر این نوع گیربکس‌ها می‌کردند. اما به‌مرور به دلیل تخصصی‌تر شدن کار شاخه مکانیک‌ها از تعمیرکاران گیربکس اتومات جدا شد. حتی در ادامه خواهید دید به دلیل تنوع در انواع گیربکس‌های اتومات، تعمیرکاران این نوع نیز دسته‌بندی‌شده‌اند تا هر گروه به‌صورت تخصصی کار خود را دنبال کنند. باتوجه‌به گسترگی استفاده خودروهای امروزی از انواع گیربکس‌های اتومات و همین‌طور آینده خودروها باید گفت این شغل از مشاغل مرتبط با خودرو به شمار می‌رود که در خودروهای با موتور احتراقی آینده بسیار روشنی دارد. معمولاً باتوجه‌به اینکه تعمیرکاران تخصصی گیربکس اتومات هنوز به حد اشباع نرسیده‌اند اگر کمی در منطقه خود شناخته شوید به‌راحتی بازار کار خوبی خواهید داشت. حتی برای شما گیربکس ارسال خواهند کرد تا شما تعمیر کنید. یعنی به‌صورت تخصصی روی فقط گیربکس کار می‌کنید؛ بنابراین نیاز به فضای بسیار بزرگ هم ندارید.

عجله نکنید بافکر جلو بروید

اگرچه این شغل و درآمد آن بسیار جذاب است؛ اما توانایی‌های انجام آن نیز خاص است. اگر بدون فکر وارد این بازار شوید، حمایت مشتری را از دست خواهید داد. کافی است چند بار تعمیر را به‌درستی انجام ندهید آنگاه خسارت زیادی به اعتبار شغلی شما وارد خواهد شد و مشتریان شما روزبه‌روز کمتر و در نتیجه درآمد نیز کاهش خواهد یافت. سؤال این است پس چگونه می‌توان وارد این بازار شد. باتوجه‌به اینکه کار بسیار تخصصی است آیا حتماً باید در دوره‌های دانشگاهی کاردانی شرکت کنم؟ تا بتوانم تعمیرکار گیربکس باشم؟ اگرچه پاسخ این سؤال تا حدی مثبت است اما می‌توان گفت برای تعمیرکار تخصصی گیربکس اتومات بودن حتماً لازم نیست 2 سال تمامی دروس کاردانی خودرو را بخوانید. حتماً الان پیش خود می‌گوید ما رو جو به لب کردی بگو راهش چیه؟!! پاسخ در تیتر است.

دوره های تخصصی گیربکس اتومات

مسیر تعمیرکار گیربکس اتومات شدن

هر شایستگی دارای دو بخش یا دو جنبه است. بخش دانشی و مهارتی است. اهمیت هیچ‌یک از این دو بخش را در توانمندی انجام یک کار نمی‌توان نادیده گرفت. بدون دانش نمی‌توان کاری را اصولی انجام داد و دانش محض هم بدون تجربه بی‌فایده است. پس اگر می‌خواهید در هر کاری از جمله مسیر تعمیرکار گیربکس اتومات شدن قدم بردارید به این دو نکته توجه کنید. پیشنهاد می‌شود قبل از ورود به این کار، مکانیکی را تجربه کرده باشید. این کار ضرورت دارد تا شما بتوانید برای مهارت کار با ابزارهای عمومی و تخصصی مکانیکی خودرو ها را کسب کنید. تجربه شش ماه الی دوساله در مکانیکی‌ها، شما را با رویه کلی باز کردن و بستن و دقت در فرایند تعمیر آشنا خواهد کرد. اگر بخواهید می‌توانید در دوره‌های کوتاه‌مدت تعمیر موتور و گیربکس معمولی هم شرکت کنید تا با دانش روز برای فرایند تعمیرات آشنا شوید. در حین آن دو سال در مورد تعداد خودرو های دارای گیربکس اتومات در منطقه خود نیز می‌توانید کسب اطلاعات کنید. فراموش نکنید که آن بازار هدف شماست.

گیربکس AL4

برای شروع کار تعمیرات گیربکس‌اتوماتیک، مدل Al4 می‌تواند بهترین گزینه باشد. این مدل گیربکس اتومات در خودرو های موجود در ایران است این گیربکس در محصولات پژو، رنو و برخی خودروسازان چینی قابل‌مشاهده است. باتوجه‌به مطالب گفته شده، گزینه مناسبی برای شروع است. کلاس‌های آموزشی ایمگ زیر نظر اساتید برجسته و فعال در بازار کار می‌توانید هم‌زمان با دریافت اطلاعات فنی تخصصی با کار عملی روی این گیربکس معروف در ایران، کات مهم باز کردن و بستن و تعمیرات آن را آموزش ببینید. برخی از این موارد عبارت‌اند از: بررسی عملکرد عمومی گیربکس روی خودرو قبل از باز کردن و تشخیص مشکلات احتمال، بررسی عملکرد و وظیفه تورک کانورتور و روش تشخیص عیوب آن قبل از باز کردن، روش باز کردن بررسی و عیب‌یابی ساعت گیربکس، روش بررسی اویل پمپ گیربکس و تشخیص عیوب آن، روش بررسی، باز کردن و بستن شیر برقی‌ها و نحوه عیب‌یابی و تست آنها، روش بررسی اهرم دسته‌دنده و بررسی خرابی‌های مختلف وضعیت آن، بررسی مدار الکتریکی از روی نقشه و عیب‌یابی آن با کمک نقشه، بررسی انواع روغن گیربکس اتومات و تفاوت‌های آن در استفاده آن، اینها فقط بخشی از مواردی هستند که در کارگاه تخصصی مکانیک خودرو دانشگاه شریف در دوره تعمیر گیربکس AL4 انجام می‌شود و در پایان دوره شما گواهی موفقیت پایان دوره دوزبانه را با تأیید دانشگاه شریف دریافت خواهید کرد. با این اطلاعات می‌توانید در بازار کار شروع به فعالیت کنید. عموماً گیربکس‌های متداول در ایران شبیه گیربکس AL4 هستند این نوع گیربکس‌ها به‌صورت کلی با نام AT شناخته می‌شوند که از نظر تعمیرات نزدیک به این مدل گیربکس هستند. اما هنوز شما جای رشد در این بخش دارید.

دوره های تخصصی گیربکس اتومات

گیربکس‌ها هیوندا و کیا

در ادامه توسعه شغلی می‌توانید خودرو های جدیدتری را تعمیر کنید. اگر فراوانی خودرو های خارجی در منطقه شما زیاد است می‌توانید روی تعمیر گیربکس‌های دیگر نیز سرمایه‌گذاری کنید. قطعه دستمزد تعمیرات این گیربکس‌ها بیشتر خواهد بود. دوره تخصصی تعمیرات گیربکس‌های ۴سرعته، ۵سرعته و ۶سرعته خودروهای هیوندا و کیا می‌تواند مسیر خوبی برای رشد شما در این زمینه باشد. در دوره 4 روزه تعمیر گیربکس‌های هیوندا و کیا با این موارد به‌صورت عملی آشنا شده و تعمیرات را روی گیربکس واقعی انجام خواهید داد. تفاوت‌های گیربکس‌های مختلف هیوندا کیا چیست و چه تأثیری در عیب‌یابی دارد. نکات مهم در مورد واشرها و بلبرینگ‌های کف گرد و روش تعویض آنها، نکات مهم در عملکرد، باز کردن و بستن کلاچ‌ها و ترمزها، بررسی مدار هیدرولیک و عیب‌یابی با کمک مدار، بررسی مدارهای الکتریکی این نوع گیربکس‌ها هیوندا و کیا توسط اساتید کارکشته انجام می‌شود و شما می‌توانید با کسب مهارت‌های اولیه برای ورود به بازار کار آماده شوید.

دوره های تخصصی گیربکس اتومات

جاده بی انتها پیشرفت

اگر فکر می‌کنید با دانستن تعمیرات گیربکس‌های AT می‌توانید تمامی گیربکس‌های اتومات را تعمیر کنید باید بگویم در اشتباه هستید. گیربکس‌های اتومات تنوع بسیاری دارند. نوع دیگری از گیربکس‌های اتومات به نام گیربکس‌های CVT شناخته می‌شوند. نحوه کار و عملکرد آنها با گیربکس‌های AT کاملاً متفاوت است، بنابراین عجیب نیست که عیب‌یابی و تعمیرات آن نیز نیاز به دانش و مهارت خاص خود باشد. بسیاری از خودرو های چینی و ژاپنی در بازار از این نوع گیربکس استفاده می‌کنند، خودروسازان داخلی نیز علاقه‌مند هستند بیشتر از این نوع گیربکس استفاده کنند. به‌عنوان نمونه خودرو شاهین اتومات از این گیربکس استفاده کرده است. دوره تخصصی گیربکس CVT (گیربکس خودورهای چینی) شما را با روش کار، عیب‌یابی و روش تعمیر در این نوع گیربکس‌ها آشنا می‌کند. بررسی دیسک‌ها و ترمزها و شیر برقی‌ها، عیب‌یابی بدون باز کردن گیربکس CVT ، نحوه عملکرد تسمه‌ها و زنجیرهای انتقال توان، کدهای خطا مرتبط با گیربکس CVT ، باز کردن ، بستن گیربکس و کنترل نهایی گیربکس، هم‌زمان با کار ملی روی نمونه‌های مختلف این گیربکس آشنا می‌شوید و می‌توانید وارد بازار کار تعمیرات این نوع گیربکس‌ها شوید. فراموش نکنید تمامی دورهای ایمگ در کارگاه مکانیک دانشگاه شریف برگزار می‌شود و مدرک اتمام دوره توسط دانشگاه شریف تأیید خواهد شد. اینجا انتهای رشد نیست گیربکس‌های دو کلاچه، گیربکس‌های AMT دروازه‌های برای مطالب تخصصی دیگر و درآمدهای بیشتر خواهد بود. اما شما راه را پیدا کردید. در مسیر رشد موفق باشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =