لامبورگینی رولتو

لامبورگینی از جدیدترین سوپراسپرت 12سیلندر قدرتمند خود با نام رولتو(Revuelto) پس از گذشت یک دهه و به عنوان جانشین لایق آونتادور، رونمایی کرده است.

لامبورگینی خوشنام‌ترین سوپراسپرت‌ساز در دنیای خودرو است که طراحی و مهندسی آن همواره زبان‌زد بوده است. این خودروساز به‌ویژه در ساخت سوپراسپرت‌های سریع و قدرتمند تنفس‌طبیعی، تبحر خاصی دارد.

لامبورگینی از میورا گرفته تا کانتاش، دیابلو و پس از آن مورسیه‌لاگو و در آخر با آونتادور، در دنیای سرعت و ذهن علاقه مندانش، جاودان می ماند. آونتادور از سال 2011 تا به امروز به عنوان محبوب‌ترین سوپراسپرت لامبورگینی شناخته می‌شود. این اسطوره جاودان بیش از یک دهه است که روی خط تولید این سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی قرار دارد. حال لامبورگینی از جدیدترین سوپراسپرت 12سیلندر قدرتمند خود با نام رولتو(Revuelto) پس از گذشت یک دهه و به عنوان جانشین لایق آونتادور، رونمایی کرده است.

لامبورگینی جانشین لایق آونتادور را معرفی کرد

رولتو در مسیر آینده گاو خشمگین ایتالیایی!

لامبورگینی تاکید ویژه ای بر ایجاد انقلاب و تحول گسترده و نوین با رولتو در ساخت محصولاتش دارد. در حقیقت رولتو، نخستین محصول هیبریدی این سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی است. علت نام‌گذاری رولتو مطابق گفته‌های لامبورگینی؛ گاو نر قوی و شکست‌ناپذیر اسپانیایی بوده که به منظور ایجاد تحولات وسیع این سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی در نظر گرفته شده است. آنچه که لامبورگینی از انقلاب و تحول گسترده می‌گوید در طراحی بدنه و بخش فنی این خودرو به خوبی مشخص است. رولتو از نظر طراحی، نخستین سوپراسپرت در مسیر نگاه آینده‌ نگرانه این گاو خشمگین ایتالیایی است.

با نگاهی به بدنه رولتو شاهد رشد ابعادی بدنه نسبت به آونتادور هستیم؛ با این تفاوت که این خودرو نسبت به آونتادور چابک‌تر به نظر می‌رسد. پروفیل بدنه این سوپراسپرت تازه نفس ایتالیایی از همان خطوط شارپ و تند و تیز همیشگی لامبورگینی بهره می‌برد.

لامبورگینی جانشین لایق آونتادور را معرفی کرد

پوزه کوتاه با زاویه نسبتا زیاد و متمایل به سمت پایین و همچنین پشت بلند و کشیده این سوپراسپرت با سقف کوتاه آن، بر هیجان بیشتر رانندگی با این خودرو تاکید دارد. در امتداد خط تیز زاویه‌دار افقی روی بدنه، یک ورودی هوا به شکل V بزرگ قرار دارد که بخش در را از گل‌گیر عقب جدا می کند. این خط تیز تا انتهای خودرو ادامه پیدا می کند تا حجمی ارگانیک را در کنار بدنه‌ای که از خطوط تند و تیز شکل گرفته، ایجاد کند.

طراحی رینگ‌های 20، 21 و 22 اینچی پرستیژ خاصی به رولتو می‌بخشد. در نمای جلو، چراغ‌های هالوژنی (که در بخش تورفته دماغه قرار گرفته اند) با LEDهای مشابه حرف Y افقی(یکی از المان‌های زبان جدید طراحی لامبورگینی) با خطوط تیز و سطوح تخت روی کاپوت، چهره فوق تهاجمی و خشنی به این سوپراسپرت هدیه می‌کنند.

میتجا بورکرت؛ رئیس طراحی لامبورگینی درباره رولتو می‌گوید: "طراحی این سوپراسپرت زیبا، مسیری را به روی‌ آینده زبان جدید طراحی ما باز می‌کند؛ زیرا در اولین ملاقات می‌توان به این نتیجه رسید که شما با یک لامبورگینی V12 روبه‌رو هستید. همچنین بخش شیشه‌ای عقب، به خوبی پیشرانه قدرتمند این سوپراسپرت را به نمایش می‌گذارد." البته تا پیش از آمدن رولتو، سنتاریو و سیان به خوبی زبان جدید طراحی لامبورگینی را به نمایش گذاشتند.

لامبورگینی جانشین لایق آونتادور را معرفی کرد

در نمای عقب خودرو، در اوج هیجان شاهد یک طراحی زیبا و چشم‌نواز به سبک لامبورگینی هستیم. در امتداد چراغ‌های Y شکل افقی، اگزوزهای ذوزنقه‌ای شکل دوتایی قرار گرفته است.

فرم طراحی M که از سقف با شیب ملایمی به سمت اسپویلر بزرگ فعال کشیده شده، زیبایی منحصربه‌فردی از این سوپراسپرت را به نمایش می‌گذارد. ناگفته نماند که طراحی دیفیوزرهای بزرگ سه‌تایی به منظور بهبود آیرودینامیک و کنترل نیروی دان‌فورس؛ هیجان بیشتری به رولتو می‌دهد.

با فعال‌سازی ورودی‌های هوا درون سپر در جلو خودرو و دیفیوزر و اسپویلر بزرگ فعال در عقب، ضریب درگ بهبود پیدا کرده و میزان مقاومت هوا روی بدنه نیز به صورت چشمگیری بهبود می یابد و همچنین پایداری و پرفورمنس بهتری را ایجاد می‌کند. بد نیست بدانید که 400 رنگ برای رولتو در نظر گرفته شده تا مشتریان خود را به خوبی راضی نگه دارد.

همچنین 10 طرح برای سفارش رینگ‌های 20، 21 و 22 اینچی با 10 رنگ مات، براق، دورنگ براق و مات دو رنگ وجود دارد. سوپراسپرت‌ها به دلیل توانایی در رسیدن به سرعت های بالا، از سیستم تعلیق خشک‌تری بهره می‌برند؛ اما لامبورگینی تمرکز خود را بر راحتی بیشتر سرنشینان گذاشته است. بر همین اساس سیستم تعلیق دابل‌ویشبون با دامپرهای هیدرولیکی قابل تنظیم در جلو و عقب تعبیه شده است.

همچنین وجود تایرهای 35/ 265با رینگ 20 اینچی در جلو (به صورت آپشنال 30/265 با رینگ‌ 21 اینچی در جلو) و تایرهای 30/345 با رینگ‌های 21 اینچی در عقب ( به صورت آپشنال 25/355 با رینگ 22 اینچی در عقب) سبب ایجاد سواری دلچسب‌تری می‌شوند.

لامبورگینی جانشین لایق آونتادور را معرفی کرد

کابین لوکس‌تر و مدرن‌تر

برخلاف سایر سوپراسپرت‌های لامبورگینی، رولتو به سمت لوکس‌گرایی، جذابیت و مدرن بودن تمایل بیشتر پیدا کرده است. حتی فضای داخلی از نظر مدرن بودن از بلندقامت این سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی یعنی اوروس در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. به عقیده لامبورگینی، فلسفه طراحی داخلی رولتو بر اصل تجربه رانندگی، حالت بصری زیبا ، یکپارچه ، متصل و سرگرم‌کننده شکل گرفته است.

در زمان قرارگیری در پشت فرمان رولتو ، استفاده از بالاترین کیفیت ساخت و متریال به خوبی قابل لمس است. البته طبق آنچه که لامبورگینی منتشر کرده، فضای داخلی این سوپراسپرت تازه نفس، همانند یک کابین خلبان جنگنده شکل گرفته که براساس آن، همه ادوات با بالاترین سطح راحتی در اختیار راننده قرار می گیرد. بر این اساس یک کلاستر 12.3 اینچی افقی در مقابل راننده قرار دارد.

لامبورگینی جانشین لایق آونتادور را معرفی کرد

همچنین کنسول میانی با شیب نسبتا ملایمی به سمت بخش میانی کابین متمایل شده است. دریچه‌های هوا V شکل، یک نمایشگر 8.4 لمسی عمودی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی را در بر می گیرند. همچنین طراحی یک نمایشگر 9.1 اینچی افقی عریض برای سرنشین جلو، فضای داخلی را کاملا مدرن جلوه می‌دهد. برخلاف سایر سوپراسپرت‌های لامبورگینی، چیدمان و نوع طراحی قطعات کمک زیادی به لوکس جلوه دادن فضای داخلی این خودرو می‌کند.

استفاده از باکیفیت‌ترین چرم ایتالیایی در کنار متریال جیر و تنها استفاده از دکوراتیو و پوشش فیبرکربنی روی دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع در طرفین داشبورد، حس لوکس‌گرایی به سبک لامبورگینی را دوچندان می‌کند. غربیلک فرمان رولتو با شکل جدید دی-کات، خوش دست‌تر به نظر می‌رسد. وجود دو پدال بزرگ شیفتر از جنس فیبرکربن، طراحی صندلی‌های اسپرت راحت نسل جدید به سبک لامبورگینی، قرارگیری دکمه‌های لوزی‌شکل در بخش میانی اتاق و دکمه بزرگ لوزی‌شکل قرمز رنگ برای استارت موتور، هیجان را در کابین رولتو به اوج خود می‌رسانند.

زاویه بیشتر ستون A و عرض بیشتر خودرو، منجر به نصب شیشه عریض در جلو شده است. طراحی نسل جدید صندلی‌های اسپرت لامبورگینی، ارگونومی و میدان دید راننده را نسبت به تمامی سوپراسپرت‌های قبلی لامبورگینی بهبود بخشیده است.

لامبورگینی جانشین لایق آونتادور را معرفی کرد

قلب‌تپنده ای که نماد جدید سنت‌آگاتاست!

بخش جذاب و هیجان‌انگیز رولتو، قلب تپنده قدرتمند آن است. رولتو نیز همانند سوپراسپرت‌های دیگر لامبورگینی، سنت دیرینه گاو خشمگین ایتالیایی را حفظ کرده و یک موتور 12 سیلندر وی‌شکل تنفس طبیعی را در بطن خود جا داده است.

یک موتور 12 سیلندر به حجم 6498.5سی‌سی تنفس طبیعی با زاویه 180 درجه‌ای، پیشرانه رولتو را تشکیل می‌دهد. هرچند که این موتور همان پیشرانه آونتادور است، اما این بار تغییراتی در سرسیلندر و محفظه احتراق به وجود آمده که ماحصل این تغییرات، ایجاد نسبت تراکم 12.6 به یک، نسبت قطر پیستون به کورس پیستون 95 میلی‌متر در 76.4 میلی‌متر و تغییرات نرم‌افزاری در پروگرامینگ ECM برای واحد جرقه‌زنی هوشمند است.

همچنین از نسل جدید ECM کمپانی بوش موسوم به PFI در این خودرو استفاده شده است. محصول جدید لامبورگینی با این تغییرات می‌‎تواند حداکثر 825 اسب‌بخار قدرت را در 9250آرپی‌ام(دور در دقیقه) و حداکثر 725 نیوتون‌متر گشتاور را در 6750آرپی‌ام فراهم آورد. باتوجه به اینکه رولتو نخستین خودرو هیبریدی لامبورگینی است، بنابراین سه موتورالکتریکی در این سوپراسپرت استفاده شده که دو موتور در محور عقب و یک موتور در محور جلو نصب شده است. هر سه موتور الکتریکی از نوع آهن‌ربای دائم هستند.

دو موتور الکتریکی محور عقب می‌توانند 147.5 اسب‌بخار (110 کیلووات) قدرت را در 10 هزار آرپی‌ام و تنها موتور الکتریکی محور جلو می‌تواند 295اسب‌بخار (220 کیلووات) قدرت را در 3500آرپی‌ام به ارمغان آورد. مجموع قدرت ترکیبی پیشرانه احتراق داخلی و موتورالکتریکی 1015 اسب‌بخار می‌شود. همچنین نسبت وزن به قدرت در رولتو به عدد 1.75 می‌رسد.

لامبورگینی جانشین لایق آونتادور را معرفی کرد

نکته بسیار جالب‌تر این است که گیربکس 8سرعته ISR دوکلاچه لامبورگینی ثبت اختراع شده است. این نوع گیربکس به خوبی با شفت خروجی هر سه پیشرانه الکتریکی و پیشرانه احتراق داخلی کوپل شده و باتوجه به گام دندانه‌های پینیون و کرانویل دیفرانسیل، در هر دور موتوری ضرایب انتقال قدرت را تغییر می دهد و بر این اساس، توانایی شتاب سریع‌تر را به رولتو می‌دهد. خبر خوش دیگر برای اسپرت‌دوستان این است که تمامی محصولات لامبورگینی از نظر صدای خروجی اگزوز جزو برترین خودروها شناخته می‌شوند، بنابراین یک سیستم فوق حرفه‌ای آکوستیک به منظور حفظ DNA لامبورگینی و ایجاد صدای مهیج برای رولتو تعبیه شده است.

لامبورگینی جانشین لایق آونتادور را معرفی کرد

چابک‌تر و سریع‌تر از آونتادور

اگر می‌خواهید بدانید که شتاب رولتو هیجان‌انگیز است یا خیر، باید گفت که اگر قصد داشته باشید پدال گاز را تا انتها فشار دهید، از حالت سکون تنها 2.5 ثانیه زمان نیاز است تا این سوپراسپرت به سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد. اگر همچنان پدال گاز را نگه دارید، حداکثر سرعت این گاو خشمگین تازه نفس به 350 کیلومتر برساعت می‌رسد.

راز سبک‌وزن بودن لامبورگینی چیست؟

سازه شاسی و بدنه رولتو از نوع فیبرکربن مونوکوک با ساختار CFRP است که وزن کلی شاسی را کاهش داده و استحکام آن را افزایش می‌دهد. باتوجه به آنچه که کمپانی لامبورگینی منتشر کرده، این نوع سازه بدنه می‌تواند حداکثر تا کمتر از 40هزار نیوتون‌ بر رادیان نیروی وارده را تحمل کرده و از ورود تنش پیچشی به سازه بدنه و کابین جلوگیری کند. اما وجود پک باتری 3.8 کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی با ظرفیت ولتاژ بالا به افزایش وزن این سوپراسپرت منتهی شده است؛ هر چند که سیستم ترمز کربن-سرامیکی تا حد زیادی وزن را در این بخش کاهش داده است.

قیمت

در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره قیمت رولتو در دست نیست، اما این خودرو قرار است اواخر سال جاری میلادی به بازار عرضه شود و براساس آنچه که نشریات معتبر اروپایی خبر می‌دهند، پیش‌بینی می‌شود این خودرو قیمتی در حدود 600 هزار دلار داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =