سایپا

سیاست‌گذاری گروه خودروسازی سایپا بر این است که تا سال 1410 خودروهای پاک و سبز را روانه بازار کند و از مصرف سوخت بنزین بکاهد.

به گزارش «اخبار خودرو»،مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: «سیاست‌گذاری گروه خودروسازی سایپا بر این است که تا سال 1410 خودروهای پاک و سبز را روانه بازار کند و از مصرف سوخت بنزین بکاهد؛ ما در برهه‌ای صادرکننده بنزین بودیم؛ اما اکنون واردکننده بنزین شده‌ایم و قطعا این موضوع به‌تبلیغات اشتباه برمی‌گردد که خودرو بنزینی تبدیل به‌سرمایه شده است.» محمدعلی تیموری با تاکید بر اینکه ضرورت دارد تا 5 سال آینده حداقل 30 تا 40 درصد خودروهایی که در شهرهای بزرگ تردد می‌کنند، سبز شوند تا از میزان آلایندگی شهرها کاسته شود، اظهار داشت: «تمام سعی ما بر این است که با استفاده از توان مهندسی کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌سمتی برویم که محصولات گروه خودروسازی سایپا در رده محصولات سبز و کم‌آلاینده قرار گیرد.» وی با بیان اینکه گروه خودروسازی سایپا سال گذشته نخستین موتورسیکلت هیبرید را وارد کرد، گفت: «خط‌تولید موتورسیکلت در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه راه‌اندازی خواهد شد. از این رو، در آینده‌ای نزدیک گروه سایپا می‌تواند موتورسیکلت مورد نیاز کشور را که موتور آن هیبرید خواهد بود، تولید کند.»

ضرورت ورود تکنولوژی جدید و مدرن به خطوط تولید
تیموری با تاکید بر اینکه در دهه 1400 به‌سمت استفاده از تکنولوژی های نوین حرکت خواهیم کرد تا به‌واسطه آن به‌اهدافی همچون کاهش آلایندگی و مصرف بنزین دست پیدا کنیم، گفت: «باید با برنامه‌ریزی دقیق به‌سمتی برویم که تکنولوژی جدید و مدرن وارد خطوط تولید شود.» وی درباره انتقادهایی که از صنعت‌خودرو درمورد شاخص بهره‌وری در این صنعت می‌شود، گفت: «منتقدان به‌درستی از پایین ‌بودن میزان بهره‌وری در صنعت‌خودرو انتقاد می‌کنند؛ چراکه تکنولوژی قطعات در خطوط تولید به‌دهه‌های 70 و 80 برمی‌گردد.» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان این‌که در تلاشیم تا کیفیت خودروهای این مجموعه را افزایش دهیم و طی این مدت نیز اقدامات متعددی صورت گرفته است، افزود: «سال گذشته 6 هزار میلیاردتومان فروش لوازم‌یدکی داشتیم و سهم گارانتی از این عدد کمتر از یک‌هزار و 500 میلیارد تومان بوده است. این مهم نشان می‌دهد کیفیت محصولات گروه سایپا رو به‌افزایش است.»

برنامه‌ریزی برای سهم‌بخشی به خودروهای هیبرید از تولید
تیموری اعلام کرد: «برای جبران گذشته، پروژه‌های متعددی تعریف کرده‌ایم که یکی از آن‌ها ایجاد خط جدید تولید موتور است. این مجموعه 80 پرسنل دارد که 40 نفر آن‌ها مهندس هستند. بنابراین زمانی ‌که تکنولوژی وارد شود، بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت و تولید با شرایط بهتری انجام می‌شود.» وی با تاکید بر اینکه سیاست خودرویی باید به‌نفع جامعه باشد، گفت: «تمام شرکت‌های خودروسازی دنیا به‌سمت حذف آلودگی خودروها حرکت کردند. از همین رو، شرکت‌های خودروسازی ایران هم نباید از این قاعده مستثنی شوند. بنابراین می‌توان با هدف‌گذاری شهرهای پرجمعیت، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا سهم خودروهای هیبرید در آن بیشتر شود.» تیموری خاطرنشان کرد: «برای کاهش آلایندگی در شهرهای پرجمعیت چندین راه توصیه می‌شود که یکی از آن‌ها واردات خودرو است؛ همان‌طور که قول داده بودیم، نخستین واردکننده خودرو در سال گذشته بودیم و اکنون بخشی از خودروها در گمرک، بخشی دیگر در مرحله بارگیری و بخشی هم درحال تولید است. با آن‌که در شرایط سخت ارزی هستیم، یک ریال از پول محصولات جاری را صرف واردات خودرو نکردیم و پول واردات خودرو از محلی غیر از محصولات جاری هزینه شده است. چراکه نمی‌خواستیم با واردات خودرو زنجیره تامین با مشکل نقدینگی روبه‌رو شود.»

عرضه نخستین خودرو وارداتی پلاگین-هیبرید در نیمه دوم امسال
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: «در راستای کمک به‌کاهش آلایندگی شهرهای پرجمعیت هدف‌گذاری شده است و در 6 ‌ماهه دوم سال جاری، نخستین خودرو پلاگین-هیبرید سایپا به‌صورت وارداتی به‌بازار عرضه خواهد شد و در گام بعدی خودروهای جدید این گروه خودروسازی از جمله آریا به‌صورت پلاگین-هیبرید عرضه خواهد شد.»
او با اشاره به‌قیمت بالای خودروهای پلاگین-هیبرید گفت: «پولی که از فروش خودروهای اینچنینی حاصل می‌شود، صرف توسعه و افزایش تولید محصولات تجاری و حمل‌ونقل عمومی خواهد شد.»
وی با اشاره به‌این‌که واردات خودرو به‌ترکیه به‌شرط ارائه خدمات پس از فروش آزاد است، افزود: «بدین جهت ترکیه از واردات خودرو 95 درصد تعرفه گمرکی دریافت می‌کند و پول یادشده براساس سیاست‌گذاری این کشور صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌شود. این درحالی است که ترکیه خودروساز نیست و مونتاژکار خودروهای فیات و رنو است. بنابراین ضرورت دارد ایران هم چنین سیاستی را اتخاذ کند.»
وی با اشاره به‌رشد 80 درصدی تولید خودروهای تجاری گروه سایپا در سال گذشته ادامه داد: «سعی بر این است که امسال اکثر خودروهای تجاری را هم به‌سمت سی‌ان‌جی ببریم تا ضمن کاهش مصرف بنزین به‌کاهش آلایندگی هم کمک کنیم.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

آخرین اخبار