آیین افتتاح خط تولید موتور ME16 و رونمایی از محصولات جدید سایپا با حضور وزیر صمت

آیین افتتاح خط تولید موتور ME16 و رونمایی از دو محصول جدید سایپا با حضور وزیر صمت برگزار شد. در این مراسم از خودرو شاهین جی با موتور ME16، شاهین‌پلاس و محصول کادیلا بر پایه پلت‌فرم P90 رونمایی شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،آیین افتتاح خط تولید موتور ME16 و رونمایی از دو محصول جدید سایپا با حضور وزیر صمت برگزار شد. در این مراسم از خودرو شاهین جی با موتور ME16، شاهین‌پلاس و محصول کادیلا بر پایه پلت‌فرم P90 رونمایی شد. این خودروها همگی مجهز به پیشرانه ME16 مجهز هستند. سایپا توانایی تولید روزانه بیش‌از 600 دستگاه از این موتور را دارد؛ پیشرانه‌ای که بسیاری از مشکلات سایپا در این بخش را حل کرده و شرکت را به سمت افزایش تولید و رضایت بیشتر مشتریان هدایت خواهد کرد.

نخستین موتور 16 سوپاپ سایپا بر پایه موتور EC5 سیتروئن
خشایار مشهدی، مدیر پروژه ME16 با اشاره به روند طراحی و تولید این محصول اظهار کرد: «پروژه ME16 از اردیبهشت‌ماه سال گذشته در سایپا آغاز و قرار بر این شد از آورده فنی همکاری با سیتروئن بهترین استفاده را ببریم؛ ما یک قرارداد با شرکت سیتروئن داشتیم برای تولید موتور EC5 که مشابه موتوری است که در دیگر گروه خودروسازی کشور تولید می‌شود. بر این اساس، پروژه را بررسی کارشناسی کردیم و متوجه شدیم که کفایت تولید موتور را داریم و این روند در نهایت منتج به تولید نخستین موتور 16سوپاپ سایپا شد.» وی افزود: «ما از قرارداد با رنو نیز خط تولید موتور ال90 را در اختیار داشتیم. خط ال90 کاملا اتوماتیک است و قابلیت تولید بدون خطا دارد. در نهایت با تغییراتی که اعمال شد، ما دارای خطی هستیم که می تواند روزانه 610 دستگاه موتور تولید کند. همچنین موتوری در اختیار داریم که به لحاظ هزینه نگهداری و مصرف سوخت در حد بسیار خوبی باشد.» مشهدی همچنین تصریح کرد: «در کنار تولید این موتور، خط تولید گیربکس پنج‌سرعته دستی را هم در اختیار داریم که به‌نوعی بهترین گیربکس پنج‌سرعته در کشور است. قرارگیری این موتور و گیربکس در کنار هم باعث بهینه شدن مصرف سوخت شده است.» وی درخصوص این‌که مصرف سوخت این خودرو چه میزان است، گفت: «فرآیند کالیبراسیون نهایی این موتور در حال طی شدن و در مصرف سوخت اولیه برای خودرو شاهین 7لیتر در 100 کیلومتر به دست آمده است که باید منتظر کالیبراسیون نهایی باشیم.»

خودروسازان برنامه تولید 2میلیون دستگاه خودرو را ارائه کرده‌اند
در حاشیه این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عرضه ۹ محصول جدید خودرویی در سال جاری، گفت: «تولید ساندرو ایرانی نیز در دستور کار قرار دارد.» وی با اشاره به عرضه ۹ محصول جدید، خاطرنشان کرد: «ساندرو ایرانی یکی از این تولیدات خواهد بود که در مرحله سفارش قطعات و تایید استاندارد قرار دارد و علاوه بر تولید کاملا ایرانی، مذاکراتی برای تولید در روسیه نیز انجام شده است. طبق اعلام سایپا، نام این خودرو در بازار روسیه «کادیلا» است، اما نام‌گذاری برای بازار ایران تا یک ماه دیگر انجام می‌شود.» فاطمی‌امین با بیان این که دولت در موضوع خودرو یک برنامه چهارساله تدوین کرده است، تصریح کرد: «در سال نخست تمرکز بر افزایش و ثبات تولید بود که به این هدف دست یافتیم و بر همین اساس، سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد رشد ۳۹ درصدی تولید بودیم.» وی افزود: «بعد از چهار سال که تولید کمتر از یک‌میلیون دستگاه با تولید ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار ناقصی هم داشتیم، سال ۱۴۰۱ بدون تولید خودرو ناقص، به تولید یک‌میلیون و ۳۵۰هزار دستگاه خودرو رسیدیم.» وزیر صمت با بیان این‌که خودروسازان امسال برنامه تولید را برای ۲میلیون دستگاه ارائه داده‌اند، تاکید کرد: «شرکت سایپا تولید ۸۰۰هزار خودرو را در برنامه تولید خود دارد و امیدواریم یک‌میلیون و ۷۰۰هزار خودرو تولید شود که کاملا نیازهای کشور را پوشش می‌دهد.» فاطمی‌امین اظهار کرد: «امیدواریم اولین مرحله برنامه چهارساله اصلاح و به‌نوعی بازیابی شود که در این زمینه به موفقیت‌های خوبی نیز دست یافته‌ایم و تمرکز امسال بر دو محور اساسی کیفیت و بهره‌وری است که در این بخش باید خودروسازان در حوزه ایمنی کارهای بیشتری انجام دهند.» وزیر صمت تصریح کرد: «خودروسازان باید در کاهش مصرف سوخت اتفاق بزرگی را رقم بزنند که این هدف به تولیدکنندگان ابلاغ شده است و از سوی دیگر رضایت مشتری نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که در این بخش ضعف بسیار و نگاه منفی از سوی مردم وجود دارد. زیرا در سال‌های گذشته تعامل مناسبی میان خودروسازان و مردم وجود نداشته است.» وی افزود: «باید به مساله کاهش هزینه‌ها توجه کرد که یکی از اقدامات در این راستا می‌تواند استفاده از بن‌سازه‌های مشترک باشد و تولید خودرو اطلس طی ماه‌های آینده در این راستا خواهد بود که پلت‌فرمی از سایر محصولات سایپا است و می‌تواند در کاهش هزینه موثر باشد.» وزیر صمت با بیان این‌که مردم نسبت به صنعت خودرو حساسیت بسیاری دارند، تاکید کرد: «التهاب فعلی در بازار این محصول کاملا کاذب است. زیرا از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، همزمان با توقف واردات، تولید به زیر یک‌میلیون دستگاه رسیده بود. به همین دلیل تقاضای انباشته در این بخش وجود دارد. همچنین در ماه‌های اخیر شاهد افزایش غیرمتعارف نرخ ارز بودیم و بنابراین بخشی از مردم به سمت خرید خودرو برای حفظ ارزش پول خود رفتند که تقاضای کاذبی در این بازار ایجاد کرد. از سوی دیگر واسطه‌گران و دلالان با سوءاستفاده از وضعیت موجود در بازار به التهابات دامن می‌زنند که امیدواریم با افزایش تولید و واردات، التهاب بازار از بین برود. اما من بیش از اینکه نگران تولید باشم، نگران کیفیت و بهره‌وری هستم.»

عرضه ساندرو ایرانی تا دی‌ماه امسال با نصف قیمت!
همچنین در این مراسم مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: «ساندروی ایرانی تا دی‌ماه امسال با نصف قیمت فعلی این محصول در بازار، عرضه خواهد شد.» محمدعلی تیموری در مراسم افتتاح خط تولید موتور ME16 و رونمایی محصولات مرتبط با اشاره به تولید محصولات جدید خودرویی، اظهار کرد: «تولید روزانه ۶۰۰ موتور جدید با راه‌اندازی خط تولید پیشرانه ME16 محقق خواهد شد.» وی با اشاره به رونمایی از سه خودرو شاهین G با موتور ME16، شاهین‌پلاس و P90 یا ساندرو ایرانی، تصریح کرد: «ساندرو ایرانی پس از ۶ سال مطالعات توسط مهندسان مرکز تحقیقات و شرکت پارس‌خودرو به مرحله تولید رسیده است و با موتور ME16 عرضه خواهد شد که از محصول اولیه اروپایی که به ایران آورده شده بود، باکیفیت‌تر است. زیرا علاوه بر این‌که زنجیره قطعه‌سازی ایران که در زمان حضور فرانسوی‌ها فعال بودند، با همان قالب‌ها و مواد، قطعات آن را تامین‌ می‌کنند، به‌روزرسانی شده و بهبود و ارتقا یافته است.» تیموری با بیان این‌که ۹۲ درصد موتور ME16 با فناوری داخلی به تولید رسیده است، تاکید کرد: ساندرو ایرانی با فناوری ذکرشده تا دی‌ماه امسال به بازار عرضه خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود ۵۰ درصد کمتر از قیمت این خودرو در بازار عرضه شود.» مدیرعامل گروه سایپا در پایان گفت: «این خط، مدرن‌ترین خط موتورسازی ایران با رباتیک بالای ۶۰درصد است و خطای قطعات، ایستگاه به ایستگاه توسط ربات کنترل شود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    1 1
    با سلام آفرین به این همت
  • مردم واقعی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    0 0
    سلام شما را به خدا جدی بحث خودرو را پیگیری کنید این بازی ها را برای مردم در نیاورید
  • رضا IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 0
    انشالله به امیدخدا تورم وکاستی خودرو تاپایان امسال حل میشود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =