پمپ‌بنزین‌

این روزها و با افزایش مصرف بنزین در کشور و فاصله گرفتن تقاضا از عرضه سوخت، کارشناسان هشدار می‌دهند در آینده نزدیک، احتمالا عرضه سوخت در کشور با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها و با افزایش مصرف بنزین در کشور و فاصله گرفتن تقاضا از عرضه سوخت، کارشناسان هشدار می‌دهند در آینده نزدیک، احتمالا عرضه سوخت در کشور با مشکل جدی مواجه خواهد شد. اما آیا تولید داخل جوابگوی مصرف کشور خواهد بود یا چاره‌ای جز واردات سوخت باقی نمانده است؟

دولت و مجلس نباید انتظار تولید بیشتر داشته باشند
روز گذشته دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت درباره وضعیت تولید بنزین در کشور گفت: «به دولت و کمیسیون انرژی مجلس اعلام کردیم ظرفیت پالایشگاه‌ها کامل است و انتظار تولید بیشتر نداشته باشند، بنابراین نمی‌توانیم ۱۱۵میلیون لیتر را به ۱۵۰ میلیون لیتر برسانیم، زیرا چنین ظرفیتی نداریم یا باید همین میزان بنزین مدیریت شود یا اینکه باید واردات داشته باشیم.»
ناصر عاشوری قلعه‌رودخانی در ادامه اظهار کرد: «درحال‌حاضر روزانه بین 105 تا 115میلیون لیتر روزانه تولید بنزین داریم. مسائل مختلفی ازجمله اورهال شدن واحدهای بنزین پالایشگاه‌های کشور یا تعمیرات جزئی در کاهش تولید دخیل هستند.»
عاشوری با بیان اینکه در کل با ظرفیت کامل و در سه شیفت تولید داریم و همه پالایشگاه‌ها در مدار تولید قرار دارند، افزود: «به لحاظ کیفی هم بنزین تولیدی کشور با کیفیت بوده و هم بخش عظیمی از تولیدات، یورو 4 است.» دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با تاکید بر اینکه یقینا واردات بنزین خواهیم داشت، گفت: «اکنون مصرف بسیار بالاست به طوری که در تعطیلات گذشته، رقم مصرف تا 145میلیون لیتر در روز رسید. وقتی مصرف از 100 میلیون لیتر بالاتر برود، معادلات بهم می‌ریزد. بنزین برای مصرف عموم مردم، امری ضروری و حیاتی است. بنابراین دولت ناچار است امسال تصمیم به واردات بگیرد، مگر آنکه مجلس و دولت پیش‌بینی و تمهیدات لازم را برای استفاده از سوخت جایگزین مثل ال‌ان‌جی و سی‌ان‌جی و یا اصلاح ساختاری خودروسازان و کاهش مصرف و سهمیه‌بندی را در دستور کار قرار دهند تا همین 100میلیون لیتر سوخت را مدیریت کنند در غیر این صورت حتما باید واردات داشته باشیم.» عاشوری در زمینه افزایش تولید و کاهش کیفیت بنزین نیز بیان کرد: «سازمان‌های ناظر مثل استاندارد و محیط‌زیست بر تولید نظارت می‌کنند. اینگونه نیست که پالایشگاه‌ها بتوانند از استاندارد تعیین‌شده عدول کنند.»
احداث پالایشگاه بزرگ، زمان می‌برد
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در ادامه و درباره ساخت پالایشگاه جدید برای پاسخگویی به رشد تقاضای بنزین گفت: «اگر امکانات و تکنولوژی موجود باشد، احداث پالایشگاه بزرگ 5 تا 6 سال زمان می‌برد، اکنون برنامه احداث پتروپالایشگاه هم در دست اجرا داریم و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. بنابراین ساخت پالایشگاه تا چند سال جواب نمی‌دهد که بتوانیم از این مسیر بنزین را تامین کنیم، در نتیجه برای افزایش تقاضا باید سیاست، برنامه‌ریزی‌ها و الگوی مصرف را تغییر دهیم. مثلا خودروسازان باید تکنولوژی را به کار بگیرند که 10لیتر بنزین را به 4 تا 5 لیتر برسانند.» عاشوری همچنین درباره اظهاراتی مبنی بر عرضه بنزین معمولی به جای سوپر گفت: «این موضوع عقلانی و قابل‌قبول نیست، می‌توان اکتان را اندازه گرفت، ضمن اینکه وقتی کیفیت بنزین معمولی بالا رفته ضرورتی برای تولید بنزین سوپر نیست.»

مسئولان می‌گویند اگر واردات هم باشد، بسیار کم است!
چند روز قبل، یک کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به واردات بنزین بالاتر از قیمت جهانی از روسیه به ایران بیان کرد: «ظاهرا ۳۰ هزار تن بنزین، حتی بالاتر از قیمت جهانی از روسیه خریداری و وارد ایران شده است، البته این اقدام شاید به دلیل اضطرار بوده و به خاطر مصرف بالای تعطیلات نوروز مجبور شدیم بنزین وارد و از ذخایر استراتژیک هم کم کنیم.» هاشم اورعی تاکید کرد: «مادامی‌که بنزین کم و همه در صف خریدند، پالایشگاه خصوصی انگیزه‌ای برای اینکه هزینه کند و کیفیت را بالا ببرد، ندارد. پالایشگاه دولتی نیز به همین نحو باید وقت و هزینه کند تا کیفیت را بالا ببرد. برای بالا بردن کیفیت باید تولید کم شود، وقتی کسری داریم، اولویت تامین بنزین و پاسخگویی به تقاضای زیاد است نه کیفیت.” همچنین معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره واردات بنزین از روسیه گفت: «اگر واردات هم باشد، بسیار کم است. غیر از موضوع مصرف، بحث بالا بردن و حفظ ذخایر استراتژیک هم مطرح است. کشور نمی‌تواند بدون ذخیره باشد. پالایشگاه‌ها نیاز به دوره‌های توقف تولید و تعمیرات اساسی دارند یا اینکه ممکن است حوادث غیرمترقبه پیش بیاید؛ بنابراین باید ذخیره استرتژیک داشته باشیم، اکنون که مصرف بالاست شاید به ما این امکان را ندهد که ذخیره را افزایش دهیم.» علی زیار ادامه داد: «علاوه‌بر موضوع حفظ ذخایر استراتژیک، سواپ همنام و غیرهمنام هم انجام می‌دهیم. یعنی در مناطقی که مسافت برای انتقال فرآورده زیاد است و هزینه زیادی برای انتقال صرف می‌شود، از کشوری که نزدیک‌تر است، فرآورده را وارد و مصرف کرده و در جای دیگر فرآورده را به صورت همنام و یا غیرهمنام، سواپ یا معاوضه می‌کنیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =