کد خبر: 244589
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳

در این صفحه قصد داریم نگاهی کوتاه به شیشه خودرو داشته باشیم و اطلاعات مفیدی را ، در این مورد، در اختیار شما مخاطبین عزیز قرار دهیم.

یکی از قطعات مهم و حساس اتومبیل ، شیشه آن است که کمک زیادی به امنیت سرنشینان خودرو داشته و کیفیت آن اهمیت ویژه ای دارد لذا در چند سال اخیر پیشرفت زیادی را در این قطعه حساس شاهد بوده ایم.

وظیفه اصلی شیشه خودرو، ایجاد یک عایق مناسب بین کابین خودرو با فضای خارج اتومبیل است. این عایق سرنشینان خودرو را در برابر گرما و سرما ، باد و طوفان، باران ، تگرگ و برف و در صورت سولار بودن شیشه ، حتی در برابر تابش مستقیم نور خورشید ( اشعه مضر یو وی) محافظت می‌کند. شیشه سولار ، به خاطر خواصیت آنتی uv که دارد ، می تواند سرنشینان و قطعات داخل کابین را در برابر اشعه مضر ماورا بنفش خورشید کاملا محافظت کرده و باعث افزایش طول عمر قطعات داخل کابین شود.

شیشه اتومبیل

بحث شفافیت شیشه خودرو نیز در هنگام رانندگی اهمیت دارد. شیشه ای که شفافیت لازم را ندارد و یا به اصطلاح موج داشته باشد ، باعث اختلال در دید راننده خواهد شد و حتی باعث خستگی چشم ، لذا این موارد می تواند باعث ایجاد حادثه در رانندگی شود. شیشه جلو اتومبیل که مهمترین شیشه در خودرو محسوب می شود از جنس لمینت ساخته می شود و بهتر است از نوع سولار تهیه شود. شیشه های سولار ، حتی در هنگام تابش مستقیم خورشید ، باعث کاهش خستگی در چشم راننده می شوند و همین باعث امنیت در رانندگی می شود. قیمت شیشه اتومبیل سولار بالاتر از شیشه های معمولی می باشد.

نگاهی گذرا به تاریخچه شیشه خودرو

در اوایل صنعت ساخت خودرو، شیشه اتومبیل و حتی شیشه جلو ، از جنس شیشه‌های معمولی ساختمانی استفاده می‌شد . یکی از معایب اصلی این نوع شیشه ، الگوی شکست آن است که در هنگام شکست شیشه ( بعلت ضربه یا تصادف خودرو) ، لبه های تیز و برنده شیشه خرد شده، باعث آسیب جدی به سرنشینان می شد و در بسیاری موارد بریدگی‌های عمیق را به وجود آورد. از این رو ، متخصصین به فکر تولید نوعی از شیشه افتادند که ضریب امینت بالایی را داشته باشد.

در ادامه به معرفی انواع شیشه اتومبیل می پردازیم.

انواع شیشه خودرو

  • شیشه لمینت

با پیشرفت تکنولوژی، دانشمندان موفق شدند تا با استفاده از پی وی بی P. V. B که نوعی فیلم پلیمری است، شیشه‌ای از جنس طلقی یا لمینت تولید کنند که ضریب امنیت بسیار بالایی دارد. شیشه جلو ماشین windshield از همین نوع شیشه است . این لایه پلیمری با دو لایه شیشه معمولی از دو طرف پوشش داده می‌شود. کل این قطعات با تحت فشار قرار گرفتن و حرارت ، به صورت یکپارچه در کنار هم، شیشه لمینت یا طلقی را تشکیل می‌دهند. البته این لایه ها می تواند بیشتر باشد ولی برای شیشه جلو خودرو معمولا سه لایه است یعنی دو لایه شیشه و یک لایه پلیمر بین شیشه ها .

طلق وسط شیشه با ضخامتهای مختلف که کاربردی ترین آنها 0.38 و 0.76 و 1.52 میلیمتر می باشد.

این نوع شیشه در صورت وارد شدن ضربات شدید به دلیل یکپارچگی که بین سطح آن برقرار است، فرونمی‌ریزد و از وارد شدن آسیب به سرنشینان جلوگیری می‌کند. به زبان دیگر ، تکه های شکسته شیشه به لایه پلیمری چسبیده و یکپارچگی خود را از دست نمی دهند و شیشه های خرد شده به اطراف پخش نمی شوند.

شیشه جلو تمامی خودروها ، از جنس لمینت می باشد . البته در برخی خودروهای لوکس مانند ولوو xc90 و یا هیوندای جنسیس سدان، شیشه های درب خودرو نیز از جنس لمینت تولید می شوند که نسبت به شیشه های سکوریت ، امنیت و البته قیمت بالاتری دارند.

قیمت شیشه جلو خودرو

از دیگر مزایای شیشه لمینت می توان به :

  • کاهش انتقال صدا با فرکانس بالا
  • جلوگیری از ورود اشعه مضر ماورا فرابنفش یو وی تا ۹۵ درصد
  • قابلیت ترمیم ترک شیشه جلو خودرو در اثر سنگ خوردگی

اشاره کرد.

با پیشرفت صنعت شیشه خودرو ، شیشه های جلو از لحاظ امکانات نیز متنوع می باشند. سنسور باران و نور، دوربین رادار، خط هیتر ، خط آنتن، ، هداپ HUD و حتی خاصیت سولار ( آنتی یو وی ) از جمله امکاناتی هستند که روی شیشه جلو قرار می گیرند . برخی خودرو ها هیچ آپشنی ندارند مانند پراید ، برخی خودروها قسمتی از این امکانات را دارند مانند شیشه جلو سانتافه ۲۰۱۷ .

  • شیشه سکوریت

در ادامه به سراغ آشنایی با نحوه ی تولید شیشه سکوریت ( نشکن) می رویم. شیشه‌های معمولی پس از انجام برشکاری و شکل ‌پذیری لازم در دمای 700 الی 800 درجه سانتی‌گراد، حرارت داده شده و به سرعت سرد می‌شوند. همین امر موجب می‌شود تا یک استحکام سطحی در آن‌ها به وجود آید و مقاومتش تا هفت برابر بالا رود و به این شیشه ها اصطلاحا نشکن نیز می گویند.

شیشه سکوریت براثر ضربه شدید ، به تکه های خیلی ریز تبدیل می شوند که لبه های غیر برنده دارند. این شیشه ها تا سیصد درجه سانتیگراد حرارت را تحمل می کنند در حالی که شیشه های معمولی تا 60 درجه حرارت را تحمل می کنند. معمولا شیشه های جانبی و شیشه عقب خودروها از همین نوع شیشه تولید می شوند.

در تصویر زیر ، مقایسه الگوی شکست هر سه مدل شیشه به نمایش در آمده است.

انواع شیشه اتومبیل

ترمیم شیشه اتومبیل

شیشه جلو خودرو یا همان شیشه لمینت ، خاصیت ترمیم نیز دارند. البته در موارد خاص. ترمیم شیشه اتومبیل به معنای ترمیم سنگ خوردگی یا ترمیم ترک شیشه اتومبیل است که با هدف پیشگیری از گسترش ترک و شکستگی و بهبود وضعیت شیشه لمینت انجام می‌شود. در اولین اقدام برای جلوگیری از پیشروی شکستگی یا ترک نباید خودرو را جابجا کنید تا ترمیم کار متخصص در محل حاضر شود. ترمیم شیشه از طریق تزریق مواد رزین و اشعه یو وی انجام می شود.هر ترک شیشه ای یا سنگ خوردگی قابل ترمیم نیست لذا قبل از هر اقدامی ، با متخصصین این امر مشورت کنید.

در صورتی که ترک شیشه و یا سنگ خوردگی قابل ترمیم باشد ، نسبت به تعویض شیشه ، در اولویت قرار می گیرد زیرا هم هزینه ی کمتری دارد و هم نگرانی بابت آب بندی شیشه وجود نخواهد داشت. حتما قبل از هر اقدامی با منتخصصین این امر مشورت کنید.

نقش گرم‌کن در شیشه‌عقب خودرو

به منظور افزایش دید راننده در مواقع بارش باران و برف، خطوط مشکی رنگی بر روی شیشه به عنوان گرم‌کن به کار رفته است. بیشترین کاربرد این خطوط در مواقعی است که شیشه خودرو در اثر شرایط جوی نامساعد دچار یخ‌زدگی یا بخار شده باشد. هم‌زمان با روشن شدن سیستم برق اتومبیل، جریان برق وارد این خطوط شده و با ایجاد گرما موجب می‌شود تا قطرات شبنم و باران محو شوند و دید راننده افزایش پیدا کند. البته برخی شیشه های روگلگیری خودروها ( مانند تویوتا پرادو و یا هایما اس 7 ) نیز دارای خط گرمکن هستند.

دودی کردن شیشه های خودرو

دودی کردن شیشه‌ خودرو به دلیل زیبایی و هم‌چنین جلوگیری از تابش مضر نور خورشید به قطعات داخلی کابین انجام می‌شود . این کار به دو صورت انجام می شود. اولین روش ، استفاده از برچسب دودی سولار روی شیشه های خودرو است و روش دوم استفاده از شیشه دودی فابریک و جایگزینی شیشه دودی با شیشه های قبلی خودرو.

توجه داشته باشید که خرید شیشه های فابریک دودی سولار هزینه اولیه بالایی دارد و ماندگار است ولی استفاده از برچسب های دودی سولار ، هزینه اولیه پایینی دارد ولی طول عمر کمتری دارد و به مرور کمرنگ شده و خاصیت خود را از دست می دهد.

شیشه دودی

کلام آخر

کاربرد شیشه اتومبیل در صنعت خودروسازی به منظور ایجاد حفاظ ایمنی بین فضای داخلی کابین و محیط بیرون دارای اهمیت ویژه است. این قطعه مهم در بدنه خودرو به عنوان یک عایق می‌تواند از جان سرنشینان و هم‌چنین وارد شدن آسیب به قطعات داخلی خودرو در اثر بارش باران، برف، گرما و سرما و... کارایی مناسبی داشته باشد.

خدمات شیشه اتومبیل پرشین با عرضه و فروش انواع مختلف شیشه خودرو در اندازه و شکل‌های مختلف توانسته رضایت تعداد زیادی از مشتریان خود را جلب کند. از طرفی خدمات ارائه شده از جانب شیشه اتومبیل پرشین مانند دودی کردن، ترمیم شیشه اتومبیل در محل و... موجب می‌شود تا شما به آسانی تنها با یک تماس به صورت حضوری و سیار از آن‌ها بهره‌مند شوید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =