اطلس

خودرو اطلس در نمای جلو و عقب طراحی زیبایی دارد و چراغ‌های اصلی آن با ظاهری کشیده و نسبتا باریک طراحی شده‌اند

گروه خودروسازی سایپا در سال‌های اخیر فعالیت‌های خود در بخش‌های مختلف را بیشتر کرده و سعی داشته است تا سبد محصولات خود را گسترده‌تر کند. اطلس نام جدیدترین هاچ‌بک کراس سایپا بوده که قرار است به‌زودی پا به جاده‌های کشور بگذارد. همچنین کوییک GX نیز عضو جدید از خانواده کوییک است که در همین سال جاری شاهد تردد آن در سطح شهر خواهیم بود.

خودرو جدید نارنجی‌پوشان جاده‌مخصوص در دسته هاچ‌بک‌کراس‌هاست که در اصل نسل جدید کوییک محسوب می‌شود. کوییک GX نیز نسخه جدید خودرو محبوب کوییک است که در برخی بخش‌ها به‌خصوص امکانات رفاهی نسبت‌به نسخه‌های قبلی کوییک تفاوت‌هایی پیدا کرده است.

باید اذعان داشت که اطلس نسبت‌به کوییک طراحی مدرن‌تر و بهتری پیدا کرده است. همان‌طور که کوییک نسخه هاچ‌بک‌کراس ساینا بود، اطلس نیز نسخه هاچ‌بک‌کراس سدان جدید سهند است و از این نظر شباهت‌هایی با سایپا سهند دارد. از طرفی کوییک GX نیز در اصل نسخه فول‌آپشن کوییک S محسوب می‌شود.

باتوجه سهم بالایی که سایپا پس از عرضه دو خودرو هاچ‌بک پراید 111 و تیبا2 از بازار هاچ‌بک‌های داخلی داشت و اوج‌گیری این سهم با عرضه خودرو کوییک به‌عنوان پرفروش‌ترین خودرو کشور، انتظار می‌رود حکم‌رانی سایپا در بازار هاچ‌بک‌ها و هاچ‌بک‌کراس‌های داخلی با عرضه اطلس و کوییک GX تضمین شود.

طراحی بدنه و کابین هاچ‌بک‌کراس‌های جدید سایپا

خودرو اطلس در نمای جلو طراحی زیبایی دارد و چراغ‌های اصلی با ظاهری کشیده و نسبتا باریک طراحی شده است. همچنین جلوپنجره خودرو هم به‌صورت شش‌ضلعی به همراه خطوط عمودی کرومی است. در دو طرف سپر جلو، چراغ‌ها مه‌شکن دایره‌ای‌شکل داخل یک قاب کرومی جانمایی شده و میان آن‌ها نیز یک ورودی دیگر قرار گرفته است. اطلس در نمای عقب نیز مانند جلو، طراحی ظاهری زیباتر و چشم‌نوازتری نسبت به کوییک GX دارد. این قسمت به فرم C شکل و به‌صورت دو تکه طراحی شده که نمای خوبی به این بخش خودرو بخشیده است.

همچنین درِ صندوق طراحی ساده‌ای دارد و برخلاف کوییک که محل نصب پلاک روی در صندوق بود، این قسمت در این اطلس بر روی سپر تعبیه شده است. اطلس همچنین از کابین جدید و زیبایی بهره می‌برد؛ داشبورد خودرو میزبان یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ بوده که به‌صورت بیرون‌زده از داشبورد طراحی شده است.

دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع هم به صورت دایره‌ای‌شکل طراحی شده و در انتهای داشبورد هم بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و برخی کلیدهای کنترلی خودرو جا خوش کرده‌اند. تغییر بعدی کابین این خودرو مربوط به صفحه‌کیلومتر خودرو می‌شود. غربیلک فرمان هم ظاهری اسپرت دارد و به‌صورت D کات طراحی شده است. متریال به کار رفته در داشبورد و کابین اطلس نسبت‌به کوییک کیفیت بالاتری دارد. از نظر فضای اتاق و کابین نیز این خودرو کاملا شبیه کوییک بوده و فضای پا و سر برای سرنشینان جلو مناسب ارزیابی می‌شود.

در مورد خودرو کوییک GX نیز که در اصل نسخه آپشنال کوییک S محسوب می‌شود، باید گفت که خودرو همان طراحی قابل قبول قبلی را داراست. البته کابین کوییک GX نسبت‌به سایر کوییک‌ها کمی دچار تغییر شده و این تغییرات بیشتر مربوط به آپشن‌های اضافه‌ای است که بر روی آن قرار گرفته است؛ این خودرو در بخش داشبورد میانی میزبان یک صفحه نمایش بزرگ ۷ اینچی برای سیستم مالتی‌مدیاست. همچنین صفحه‌کیلومتر نیز تغییر پیدا کرده و البته کلیدهای دیگری نیز به سمت چپ فرمان افزوده شده‌اند. بقیه اجزا اما تغییری نداشته و نسبت به دیگر تیپ‌های کوییک ثابت مانده‌اند.

شباهت‌های فنی دو هاچ‌بک‌کراس‌های جدید

اطلس و کوییک GX در بخش فنی از مشخصات یکسانی طبق اطلاعات منتشرشده، بهره‌مند هستند. قلب تپنده هر دو خودرو، نسل جدید پیشرانه معروف M15 با کد M15GSI بوده که یک پیشرانه چهارسیلندر هشت‌سوپاپ 1.5 لیتری است و توانایی تولید حدود 90اسب‌بخار قدرت و 137نیوتون‌متر گشتاور را دارد.

طبق گفته مهندسان سایپا تغییراتی که این پیشرانه با نسل قبلی خود کرده شامل تغییرات در سرسیلندر و هدرز و همچنین تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌هاست که تغییرات مثبتی محسوب می‌شود.

جعبه‌دنده نسخه‌های دستی هر دو خودرو از نوع پنجسرعته دستی است که نیروی پیشرانه را به محور جلو خودرو منتقل می‌کند. لازم به ذکر است؛ اطلس در نسخه اتوماتیک نیز تولید خواهد شد که گیربکس آن از نوع اتوماتیک CVT با شبیه‌ساز هفت‌سرعته خواهد بود. مصرف نسحه‌های دستی هر دو خودرو نیز حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

امکانات رفاهی و ایمنی اطلس و کوییک GX

خودرو اطلس در ۴ تیپ مختلف تولید می‌شود که دو تیپ آن با جعبه‌دنده دستی عرضه شده و دو تیپ دیگر آن مجهز به گیربکس اتوماتیک خواهد بود. نسخه فول دستی اطلس به امکاناتی نظیر فرمان هیدرولیک، رینگ 14 اینچی فولادی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کیسه هوای راننده سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ‌های بدرقه، کامپیوتر سفری، چراغ‌های روشنایی روز، رادیو پخش (AUX ،USB و بلوتوث)، سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS) و سنسور نور، صفحه نمایش 7اینچ مالتی‌مدیا، دوربین عقب، کنترل صدا از روی فرمان، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها، آیینه‌های تاشوی برقی، آنتن سقفی کوسه‌ای، تریم داخلی دو رنگ، سانروف برقی و سقف رنگی مجهز شده است. کوییک GX نیز امکاناتی نظیر دو کیسه هوای SRS، نمایشگر لمسی ۷ اینچی با قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه، بلوتوث، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، تریم داخلی چرم و پارچه، تهویه الکتریکی دستی، غربیلک فرمان چرمی، سنسور پارک دنده‌عقب، دوربین دنده‌عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور باد تایرها، رهیاب ماهواره‌ای، ترمز ABS و EBD، سامانه مالتی پلکس دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =