شرایط یکسان زنان و مردان برای دریافت مجوز تاکسیرانی

بانوان با دریافت مجوز از تاکسیرانی می‌توانند در شهر رشت فعالیت کنند و شرایط دریافت مجوز از تاکسیرانی نیز برای زنان دقیقا مانند مردان است

به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور، نزدیک‌به پنج هزار زن در کشور راننده تاکسی هستند و در ناوگان تاکسیرانی فعالیت می‌کنند. به گفته مرتضی ضامنی، دو هزار و ۹۰۰ نفر از بانوان فعال در حوزه تاکسیرانی کشور، در تهران فعالیت می‌کنند. وی همچنین اعلام کرد این آمادگی وجود دارد با همکاری علاقه‌مندان، سهم زنان در حوزه تاکسیرانی افزایش پیدا کند. در ادامه به بررسی برخی دشواری‌ها و مشکلات زنان تاکسیران می‌پردازیم.

ممنوعیتی وجود ندارد

اواخر سال گذشته، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شهری شورای رشت گفت: «شرایط دریافت مجوز از تاکسیرانی برای زنان دقیقا مانند مردان است.»

مسعود عباس‌نژاد درخصوص نحوه دریافت مجوز تاکسی برای رانندگان زن افزود: «رانندگان خانم جهت دریافت مجوز تاکسی محدودیتی ندارند.»

او افزود: «بانوان با دریافت مجوز از تاکسیرانی می‌توانند در شهر رشت فعالیت کنند و شرایط دریافت مجوز از تاکسیرانی نیز برای زنان دقیقا مانند مردان است.»

به گفته رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شهری شورای رشت، حدود ۱۰ تا ۱۵ راننده تاکسی زن در سطح این شهر فعالیت می‌کنند. عباس‌نژاد با بیان اینکه پیش از این هم بانوان می‌توانستند به عنوان راننده شهری تردد داشته باشند، تصریح کرد: «ممنوعیتی در این خصوص نبود، اما تقاضا و درخواستی در این زمینه وجود نداشت.»

او با اشاره به بروز مشکلات احتمالی برای بانوان راننده در هنگام فعالیت گفت: «بانوان در صورت بروز مسائل انضباطی و مشکلاتی از این دست می‌توانند شکایات خود را در کمیته انضباطی طرح کنند تا به شکایات‌شان رسیدگی شود.»

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی رشت به یکسان بودن شرایط برای رانندگان مرد و زن اشاره و تاکید کرد: «تمامی امکانات از قبیل پاداش، مزایا، دریافت مجوز و حق تردد در ایستگاه‌های مختلف در سطح شهر برای رانندگان زن و مرد یکسان است.»

به موفقیت این زنان می‌توان ایمان آورد

اما بانوان تاکسیران‌، حرف‌های زیادی درباره شرایط اجتماعی، اقتصادی و دشواری‌های شغل‌شان دارند. خانمی که در کرمانشاه راننده تاکسی است، در این باره می‌گوید: «فرهنگ بانوان تاکسیران هنوز بین مردم به‌خوبی جانیفتاده و بسیاری از افراد، به‌خصوص آقایان سوار تاکسی که راننده‌اش زن باشد، نمی‌شوند. برخی هم طور دیگری به ما نگاه می‌کنند و شاید هم دلشان برای ما بسوزد که مشغول این کار هستیم. اما تاکسیران‌های آقا رفتارهای متفاوتی دارند. برخی احترام خاصی برای ما قائل هستند و مثل یک برادر هرجا نیاز باشد کمک‌مان می‌کنند؛ اما بارها هم از برخی از آنها شنیده‌ام که می‌گویند زن را چه به این کارها! به نظرم، من بسیار قدرتمندم که این کار را انتخاب کردم.»

مدیر روابط‌عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران هم در این باره می‌گوید: «طی سال‌های گذشته هر زمان که صحبت به تاکسیران‌های خانم می‌رسید، عده‌ای مشقت‌ها را بهانه خوبی برای متوقف شدن کار آنها می‌دانستند، دلیلی که به‌هیچ عنوان قانع‌کننده نبود. در همان روزها و حتی حالا زنانی هستند که با خودروهای شخصی مسافر جابه‌جا می‌کنند، اگر ناتوانی دلیل خوبی بود، پس علت موفقیت این‌ بانوان چیست؟ بنابراین فراخوان‌های گوناگونی برگزار شد و تاکسی‌های زنان به وجود آمد.»

علیرضا صفری از نیازهایی می‌گوید که اساس تشکیل چنین تاکسی‌هایی هستند به‌عنوان‌مثال زنانی که تا دیروقت به شغل‌های گوناگون مشغولند و برای جابه‌جایی به خودروهایی مطمئن احتیاج دارند.

وی در ادامه می گوید: «کسانی که با چنین تاکسی‌هایی مخالفند، کافی است خود را لحظه‌ای جای پدر یا شوهری تصور کنند که آخر شب به انتظار همسر یا دختر خود نشسته‌ است، در آن صورت مطمئنا راه مخالفت را در پیش نمی‌گیرند. با بررسی‌های نمایندگان تاکسیرانی که در سازمان تاکسی بانوان مستقرند، می‌توان به موفقیت این زنان ایمان آورد.»

سختی کار بانوان تاکسیران

یک تاکسیران خانم درباره برخی مشکلات این شغل می‌گوید: «سختی کار تاکسیرانان خانم به بسیاری از مشکلات دیگر گره خورده است؛ اینکه شب‌ها امنیت زیادی برای مسافربری وجود ندارد. در طول روز هم با ایجاد مشکلی برای خودرو، باید چالش‌های بیشتری را تحمل کنیم. به‌عنوان‌مثال یک روز پس از پنچرشدن لاستیک خودرو، امکان تعویض آن را نداشتم و حدود دو ساعت در گرمای هوا معطل ماندم تا بالاخره آقایی به کمک من آمد و مشکلم حل شد.»

چندی پیش رئیس سازمان حمل‌ونقل شهرداری ساری، از پیگیری ویژه واحد صدور پروانه این سازمان در زمینه صدور مجوز فعالیت تاکسی شهری ساری به صورت مالک و راننده کمکی ویژه بانوان و صدور مجوز فعالیت 10 تاکسیران زن خبر داد.

سجاد اسدی‌ذغالچالی در این باره گفت: «باتوجه به پیگیری‌های به‌عمل‌آمده، محدودیت قانونی برای اشتغال بانوان به عنوان بهره‌بردار از تاکسی برای امرار معاش وجود نداشته و بانوان مرکز استان مازندران هم می‌توانند هم پای دیگر تاکسیرانان به شهروندان در امر جابه‌جایی و خدمات‌رسانی سرویس‌دهی کنند.» وی همچنین شرایط ورود بانوان به ناوگان تاکسیرانی را داشتن حداقل ۲۳سال، گواهینامه معتبر و بدون محدودیت، نداشتن شغل دیگر، عدم اعتیاد و سوءپیشینه و تاهل یا دارا بودن افراد تحت تکفل با ارائه گواهی ازسوی مراجع ذیصلاح اعلام کرد.

رئیس سازمان حمل‌ونقل شهرداری ساری تاکید کرد: «باتوجه به این که ورود بانوان به ناوگان تاکسیرانی تقاضای بسیاری از شهروندان بوده است، در صورت نیاز به تعداد آنها افزوده می‌شود.»

درحال‌حاضر ۱۰ تاکسیران خانم در سطح شهر مشغول به خدمات‌رسانی به شهروندان مرکز استان مازندران هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =