زمانی برای «سوخت هیدروژن» در «ب‌ام‌و»

ب‌ام‌و  اخیرا خودرو IX5 هیدروژنی را معرفی کرد و به این ترتیب ورود به مرحله تولید سری خودروهای سلول سوختی را جشن گرفت.

ژرمن‌ها برنامه‌های متعددی برای ارائه چنین محصول خلاقانه‌ای دارند تا به این ترتیب مشتریان بتوانند قوای محرکه مختلفی را در دسترس داشته باشند؛ اما بسیاری از شما دیگر خودرو هیدروژنی ب‌ام‌و یعنی H2R را به یاد دارید. این برند در ۲۰۰۴ از H2R به‌عنوان یک کانسپت آینده‌نگرانه که هدفش بررسی ظرفیت‌های استفاده از هیدروژن برای سوخت خودروهای پرفورمنس بود، رونمایی کرد.

اگرچه ب‌ام‌و H2R هرگز از مرحله پیش‌تولید جلوتر نرفت اما سنگ‌بنای محصولات آتی این برند را بنا نهاد. حال می‌خواهیم به برخی جزئیات کانسپت جذاب ب‌ام‌و اشاره کنیم. H2R ابتدا برای استفاده از سوخت بنزین طراحی شده بود اما ب‌ام‌و تصمیم گرفت برای نمایش تکنولوژی خود از هیدروژن استفاده کند.

در قلب کانسپت موردبحث پیشرانه ۱۲سیلندر ۶لیتری اصلاح‌شده قرار دارد تا بتواند با سوخت هیدروژن کار کند. همین پیشرانه در ب‌ام‌و 760I نیز دیده می‌شود. قدرت و گشتاور پیشرانه موردبحث به ۲۳۲اسب‌بخار و ۳۸۶نیوتون‌متر می‌رسد.

حداکثر سرعت H2R برابر با ۳۰۳ کیلومتر در ساعت بوده است. این کانسپت تنها ۱۵۶۰ کیلوگرم وزن داشت و دلیل آن نیز بهره گرفتن از بدنه‌ای فیبرکربنی و فریمی آلومینیومی بود. H2R از نظر آیرودینامیکی نیز در وضعیت بسیار خوبی قرار داشت و ضریب درگ آن به ۰.۲۱ می‌رسید.

به‌همین‌دلیل توانایی‌های عملکردی بسیار خوبی را شاهد بودیم به‌گونه‌ای H2R در ۶.۱ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت می‌رسید. طراحی نرم و آیرودینامیک خودرو نقشی حیاتی در رسیدن به چنین پرفورمنسی داشت.

با وجود بدنه‌ کم‌ارتفاع، کاکپیتی سرراست و بال عقب قابل‌تنظیم، H2R از حداقل درگ و حداکثر پایداری در سرعت‌های بالا سود می‌برد. برای حفاظت از راننده نیز تمهیدات ایمنی زیادی اندیشیده شده بود.

سلول ایمنی CFRP راننده را در برمی‌گرفت و حفاظت زیادی را هنگام تصادف ایجاد می‌کرد. هیدروژن مایع نیز در تانکی ویژه با محفظه‌ای از جنس پلاستیک تقویت‌شده با فیبر کربن قرار داشت.

این تانک هیدروژن را در دمای منفی ۲۵۳ درجه سانتی‌گراد نگه می‌داشت تا حالت مایع آن تضمین شود. برای کارکرد خودرو با هیدروژن نیز تغییرات در پیشرانه اعمال شد که ازجمله آن‌ها می‌توان به به‌کارگیری سوپاپ‌های ویژه اشاره کرد. همچنین فرآیند خنک کاری با هوا نیز برای هر سیلندر در نظر گرفته شد تا از احتراق زودتر از موعد مخلوط هیدروژن و هوا جلوگیری شود.

خودرو موردبحث با هدایت دکتر ریموند فریمن که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ مدیر بخش تحقیق و توسعه ب‌ام‌و بود تولید شد. فرآیند توسعه این خودرو مفهومی حدود ۱۰ماه طول کشید.

شعاع حرکتی کانسپت ژرمن‌ها به ۳۲۲ کیلومتر می‌رسد و در ۳ دقیقه می‌توان تانک هیدروژنی آن را پر کرد. درنهایت باید گفت ب‌ام‌و H2R برای ثبت رکوردهای جهانی ساخته شد و از این نظر موفق بود.

در سپتامبر ۲۰۰۴ ۹ رکورد جهانی در فرانسه به ثبت رسید. همچنین H2R نشان داد خودروهای هیدروژنی می‌توانند سریع و کارآ باشند و قطعا همین امر بر تصمیم ب‌ام‌و برای ادامه توسعه خودروهای هیدروژنی تاثیر گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =