کد خبر: 245099
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰

مهمترین علائم خرابی باتری خودرو و نحوه تشخیص آن

باتری خودرو یکی از مصرفی ترین قطعات خودرو است که در زیر کاپوت ماشین قرار دارد. خرابی باتری خودرو مشکل متداولی است زیرا باتری ها معمولا فقط چند سال عمر می کنند و بعد از آن باید تعویض شوند. این محتوا با هدف آشنایی با علائم خرابی باتری خودرو نگاشته شده است. با خواندن این مطلب شما می توانید بدون کمک گرفتن از مکانیک و تنها با بررسی علائم و نشانه ها متوجه شوید که آیا باتری اتومبیل شما سالم است یا خراب شده و باید تعویض شود.

نحوه تشخیص خرابی باتری خودرو

میانگین عمر مفید باتری های خودرو معمولا بین 2 تا 3 سال است. با این حال؛ شرایط نگهداری و نحوه رانندگی شما نقش تاثیرگذاری در زیاد یا کم شدن طول عمر باتری دارد. بهتر است هر چند وقت یکبار باتری اتومبیل را از نظر ظاهری بررسی کنید. بررسی فیزیکی خودرو یکی از روش های تشخیص خرابی باتری است. البته باتری خراب نشانه های دیگری نیز دارد که در ادامه به طور کامل به آن می پردازیم.

تمامی علائم و نشانه های خرابی باتری و بررسی برق خودرو در دوره " آموزش صفر تا صد برق خودرو" در کارگاه تخصصی آموزشگاه پایتخت فناوری به صورت 100 درصد عملی و بر روی خودروهای واقعی آموزش داده می شود. پس از اتمام دوره می توانید برای گرفتن مدرک فنی خرفه ای برق خودرو اقدام نمایید تا با استفاده از آن در شرکت های معتبر استخدام شوید یا کسب و کار خود را به صورت قانونی راه اندازی کنید.

1- چراغ چک خودرو روشن می شود

روشن شدن چراغ چک نوعی هشدار است که به شما می گوید مشکلی وجود دارد. البته روشن شدن چراغ چک همیشه به معنی خراب شدن باتری خودرو نیست. با این حال، این یکی از شایع ترین علائم بروز این مشکل است. بنابراین، به محض روشن شدن این چراغ ابتدا باطری خودرو را تست کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

مهمترین علائم خرابی باتری خودرو و نحوه تشخیص آن

2- موتور خودرو به آرامی استارت می خورد

موتور خودروی شما باید به محض استارت زدن فورا روشن شود. سنگین استارت خوردن خودرو یکی از نشانه های خرابی باتری است. ولتاژ باتری همیشه باید بالای 12 ولت باشد. اگر ولتاژ باتری کمتر از 12 ولت شد، موتور به سختی استارت می خورد. ولتاژ باتری را اندازه گیری کنید. چنانچه ولتاژ زیر 12 ولت است و دینام سالم است، قطعا باطری خراب شده است و باید تعویض گردد.

توجه داشته باشید که در روزهای بسیار سرد زمستان و دمای زیر صفر درجه طبیعی است که موتور ماشین سخت روشن شود زیرا درچنین هوایی بنزین سریع تبخیر می شود و باتری با نصف توان خود کار می کند. اما اگر در دیگر مواقع سال، موتور خودرو سنگین استارت می خورد باید به فکر خرید یک باتری سالم باشید.

3- صدای کلیک می شنوید

گاهی اوقات در زمان استارت زدن، موتور روشن نمی شود و تنها صدای کلیک به گوش می رسد. این صدا نشان می دهد که انرژی کافی از باتری تامین نمی شود. این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که باتری به طور کامل توسط دینام شارژ نشده باشد. البته رله استارت یا شیر برقی معیوب نیز می توانند از دلایل ایجاد صدای کلیک باشند. اتومبیل خود را به نزدیکترین تعمیرگاه ببرید تا سیستم شارژ و باتری به صورت تخصصی بررسی شوند.

4- چراغ های جلو کم نور هستند

اگر چراغ های جلوی خودرو کم نورتر از حد معمول هستند یا نور آن ها در حین رانندگی و حرکت ماشین، کمتر می شود، احتمالا ایرادی در دینام شما وجود دارد. ولتاژ باتری را بررسی کنید. اگر ولتاژ از 13.5 ولت کمتر باشد، احتمالا دینام با باتری سازگار نیست. چنانچه شارژ باتری بین 13.5 ولت و 15 ولت باشد، مشکل از باتری خودرو است.

5- سیستم برق خودرو ایراد پیدا کرده است

اگر در عملکرد رادیو و ضبط اتومبیل، چراغ های داشبورد، برف پاکن های جلو و عقب، کلیدهای شیشه برقی اختلالی به وجود آید، علت آن احتمالا مربوط به باتری است. به طور کلی، هر یک از قطعات الکتریکی اتومبیل که به درستی کار نمی کنند، می توانند نشانه هایی از پایان عمر مفید باتری اتومبیل شما باشند.

مهمترین علائم خرابی باتری خودرو و نحوه تشخیص آن

اگر مدل اتومبیل شما بسیار پایین است، مشکلات الکتریکی از این دست به چیزی بدتر از باتری معیوب مربوط می شوند. اگر اینطور است، پیشنهاد می کنیم به جای اینکه درگیر تعمیرات زمان بر و پرهزینه شوید، به فکر خرید یک ماشین جدید باشید.

6- باتری خورده شده است

یکی دیگر از علائم خرابی باتری خودرو خوردگی است. اسید باتری از کانکتورها نشت می کند. سپس سفت و سخت می شود و میزان تماس بین پایانه ها و نقاط اتصال را کاهش می دهد. این مسئله توان باتری برای شارژ مجدد از طریق دینام را کاهش می دهد.

خوشبختانه خوردگی باتری را می توان با چشم دید. در این حالت، پایانه ها با پودر سبز-آبیِ پوسته پوسته شده پوشیده می شوند. گاهی اوقات تمیز کردن پایانه های باتری با یک پارچه خشک یا مسواک می تواند عمر باتری را افزایش دهد. با این حال اگر متوجه خوردگی کانکتور باتری شدید، بهتر است به فکر تعویض باتری باشید.

7- هوای سرد

آن دسته از باتری های خودرو که مدت طولانی در هوای سرد قرار می گیرند، زودتر خراب می شوند. در دماهای زیر صفر درجه باتری های خودرو تا 35 درصد ضعیف تر از حالت عادی خود هستند اما سعی می کنند بازده 100 درصدی داشته باشند. این ویژگی باعث می شود تا باتری به تدریج ضعیف شود و در نهایت از کار بیفتد.

اگر باتری کاملا یخ بزند، احتمال دارد از نظر الکتریکی مُرده باشد. در این شرایط، باتری قابل تعمیر یا شارژ مجدد نخواهد بود و باید یک باتری جدید بخرید. با این حال، بد نیست بدانید که اکثر باتری های اتومبیل قابلیت تحمل دمای منفی 76 درجه فارنهایت را دارند. بنابراین، بعید است در ایران یخ زدن باتری را تجربه کنید.

8- بوی بد به مشام می رسد

اگر به هنگام بالازدن کاپوت بویی شبیه بوی تخم مرع گندیده یا گوگرد به مشام تان خورد، احتمالا باتری شما نشتی دارد. نشتی باتری معمولا نتیجه‌ ضربه دیدن باتری یا عمر زیاد آن است. در این شرایط، بهتر است یک تکنسین باتری خودروی شما را بررسی کند. نشت اسید باتری ممکن است باعث خوردگی قسمت های دیگر موتور شود و خساراتی از جمله هزینه تعمیر موتور را برای شما به دنبال داشته باشد.

9- باطری تغییر شکل می دهد

گرما یا سرمای شدید باعث تغییر شکل باتری خودرو می شوند. به عبارت دیگر، تجمع گاز هیدروژن ناشی از دمای شدید درون جعبه باتری باعث تورم و تغییر شکل باتری می شود. البته شارژ بیش از حد باتری توسط دینام نیز از دیگر دلایل متورم و بدشکل شدن باتری است. تغییر شکل باتری مشکل خطرناکی است و فورا باید برای تعویض آن اقدام نمود.

مهمترین علائم خرابی باتری خودرو و نحوه تشخیص آن

10- فشار دادن بیش از حد پدال گاز

اگر برای روشن کردن اتومبیل خود مجبور شدید فشار زیادی به پدال گاز وارد کنید، احتمال زیاد باتری خودرو در حال خراب شدن است و نیاز به تعویض دارد.

11- نشانگر باتری تغییر رنگ داده است

اگر باتری خودروی شما از نوع اتمی است، تشخیص خرابی آن کار ساده ای است. باتری های اتمی دارای یک چشمی هستند که بر روی باتری تعبیه شده است. تغییر رنگ چشمی باتری نشانه خراب بودن آن می باشد. اگر چشمی به رنگ سیاه تغییر رنگ دهد، به این معنا است که شارژ باتری خالی شده است و باتری باید شارژ شود. رنگ سفید چشمی باتری نیز نشانه معیوب بودن باتری است.

12- اتومبیل شما تصادف کرده باشد

شاید تعجب کنید اگر بگوییم تصادف یکی از علائم معیوب شدن باطری خودرو است. در واقع، حتی یک برخورد کوچک از جلو می تواند کابل های باتری شما را شل کند یا به باتری شما آسیب برساند. بیشتر افراد در زمان تصادف متوجه وجود این مشکل نمی شوند و باتری خودرو بعد از مدتی خراب می شود و از بین می رود. بنابراین، توصیه می کنیم همیشه بعد از تصادف حتما باتری و دیگر قطعات اصلی موتور را بازدید کنید.

13- تاریخ انقضای باتری به اتمام رسیده است

باتری خودرو معمولا بین 2 تا 3 سال عمر می کنند. بنابراین، اگر 2 سال از تعویض باتری اتومبیل تان می گذرد، بهتر است کم کم به فکر خرید یک باتری خودرو سالم باشید؛ زیرا امکان دارد در یک موقعیت حساس دینام قادر به شارژ باتری نباشد و ماشین روشن نشود.

سخن پایانی

تشخیص باطری در حال خراب شدن یا خراب برای افراد غیر فنی کار دشواری است و ممکن است باعث سردرگرمی آن ها شود. اینکه بدانید باتری خودرو شما تنها به دلیل روشن ماندن چراغ ها در طول شب، ضعیف شده است یا مشکل حادتر است، نیاز به مهارت و تجربه کافی دارد.

آموزش صفر تا صد مکانیک خودرو آموزشگاه پایتخت فناوری یک فرصت عالی برای کسب مهارت در زمینه مکانیک خودرو درجه 1 (موتور و گیربکس) و آموزش مکانیک درجه 2 ( تعلیق، ترمز و فرمان) است. صفر تا صد مهارت تخصصی مکانیک خودرو مانند عیب یابی و تعمیر گیربکس و عیب یابی و تعمیر سیستم تعلیق انواع خودروهای داخلی و خارجی زیر نظر اساتید برتر کشور تدریس می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =