کد خبر: 245119
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۵
صادرات محصولات زامیاد

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه 19 تیرماه ۱۴۰۲) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع «مخالفت سازمان استاندارد با صادرات محصولات زامیاد به‌رغم عدم‌تامین نیاز ارزی این خودروساز از سوی دولت» پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو ارشد شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

آیا صادرات خودرویی که برخی مشتریان خارجی به‌رغم اطلاع کامل از کاستی‌های آن همچنان متقاضی خریدش هستند، باید متوقف شود؟ آیا در شرایط تحریم که مشکل نبود ارز گریبانگیر بسیاری از صنایع تولیدی کشور شده است، اگر شرکتی توان صادراتی داشت؛ نباید اجازه داد از محل صادرات، ارز مورد نیاز خود را تامین کند؟ آیا به‌قول برخی مسئولان؛ صادرات محصولی که استاندارد ایران را ندارد، افت دارد؟! آیا آقایان نمی‌دانند شرکت ایسوزو ژاپن برخی محصولات خود در حوزه تجاری را با استاندارد یورو2 به آفریقا صادر می‌کند؟ همان آقایانی که ترمز صادرات وانت زامیاد را با استاندارد یورو5 به بازارهایی همچون پاکستان، افغانستان، روسیه، کنیا و... کشیده‌اند.

حضرات در نظر ندارند که راه‌اندازی بزرگ‌ترین خط رنگ خودروهای تجاری کشور که تجهیزات و ماشین‌آلات آن از یک کمپانی تراز اول جهانی خریداری شده و هم‌اکنون در حال نصب در شرکت زامیاد است، معطل واریز ارز به حساب کمپانی خارجی مانده و صادرات وانت‌نیسان حتی به یکی از بازارهای همسایه و واریز مستقیم ارز حاصل از آن به حساب آن کمپانی توسط کشور همسایه، می‌تواند حلال این مشکل باشد.

مقابله با ارزآوری در اثنای بحران ارزی!

آیا عرضه خودرو سوزوکی سیاز با سطحی پایین‌تر از استانداردهای کشور سازنده برای موسسه استاندارد ژاپن افت دارد؟! آیا فروش رنو کویید در هند با سطحی پایین‌تر از استانداردهای کشور مبدأ برای اداره استاندارد فرانسه مایه سرافکندگی است؟! به‌راستی این حرف‌های غیرمنطقی و غیرکارشناسی، چه معنا و مفهومی جز از دست رفتن فرصت‌های محدود صادراتی کشور آن‌هم در وضعیت نابسامان صنعت و اقتصاد دارد؟ کجای دنیا در مقوله صادرات، استاندارد کشور مبدأ را به‌جای استاندارد کشور مقصد شرط خروج کالا از کشور قرار می‌دهند؟

آیا آقایان می‌دانند کشور همسایه شمالی ما روسیه که گرفتار تحریم است و صنعت و اقتصاد بسیار قوی‌تری از ما داشته، چگونه بازارهایش را مدیریت کرده که حتی در زمان شورش فرمانده نیروی شبه‌نظامی واگنر تا سه روز ارزش پول ملی‌اش افت نکرد و آن افت اندکِ بعدی هم به‌سرعت جبران شد؟

محض اطلاع آقایان سطح استاندارد شماره‌گذاری خودرو در روسیه برای ایجاد امکان واردات خودرو ارزان اعم از نو ایرانی و کارکرده ژاپنی به سال 1986 (مصادف با قهرمانی آرژانتین با مارادونا در جام جهانی فوتبال مکزیک) رسیده و درخصوص تولید داخل هم تولید خودرو به شرط حفظ کیفیت بدون استانداردهایی مثل کولر، ایربگ، ABS و... مجاز است. بد نیست این را هم گوشزد کنیم که ‌پای نیسان‌وانت خودمان هم طبق قرارداد شرکت BM روسیه با گروه سایپا، به بازار این کشور باز شده است؛ خودرویی که در کشور تحریم‌زده خودمان نه امکان شماره‌گذاری دارد، نه اجازه صاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =