گک‌ موتور

شرکت گک‌موتور چین مدعی است اولین پیشرانه آمونیاکی دنیا را برای خودروهای سواری تولید کرده است. پیشرانه موردبحث می‌تواند میزان آلایندگی‌های تولیدی را تا ۹۰درصد کاهش دهد. 

آمونیاک یکی از سوخت‌های پاک پیشنهادی برای کشتی‌ها، هواپیماها، کامیون‌ها و قطارهاست اما چینی‌ها معتقدند می‌توان از این سوخت برای خودروهای سواری نیز استفاده کرد.

آمونیاک با فرمول شیمیایی NH3 هیدروژن را بهتر حمل می‌کند و از برخی جهات کار با آن راحت‌تر است زیرا در دمای معمولی مایع بوده، بنابراین نیازمند فشرده‌سازی با انرژی بالا یا حمل با مخازن ویژه نیست.

همچنین می‌توان آمونیاک را به شیوه‌ای پاک‌تر تولید کرد. البته در کنار تمام جنبه‌های مثبت استفاده از آمونیاک باید به این نکته نیز اشاره کرد که ماده‌ای سمی و برای انسان و بسیاری از حیوانات بسیار خطرناک است. به همین‌دلیل آمونیاک نیز مانند سوخت‌های فسیلی مشکلات خاص خود را دارد. اگرچه هدف بسیاری از پروژه‌های تولید خودروهای آمونیاک‌سوز تبدیل آن به هیدروژن و آزاد شدن نیتروژن در هوا و استفاده از سلول سوخت برای ایجاد برق است اما برخی پروژه‌ها از آمونیاک برای پیشرانه‌های درون‌سوز اصلاح شده استفاده می‌کنند و گک نیز چنین کاری را انجام می‌دهد.

نخستین تلاش‌ ها برای استفاده از آمونیاک

این گروه خودروسازی اعلام کرد پیشرانه ۲لیتری با توانایی سوزاندن ایمن و موثر آمونیاک مایع را تولید کرده است. چینی‌ها مدعی هستند قدرت پیشرانه موردبحث به ۱۶۱‌اسب‌بخار می‌رسد و با استفاده از آمونیاک شاهد کاهش ۹۰درصدی آلایندگی نسبت‌به سوخت‌های فسیلی بوده‌اند. اما آیا برای اولین‌بار در دنیا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ شاید این‌گونه باشد.

محققان موسسه کره‌ای تحقیقات انرژی حدود ۱۰سال پیش خودرویی با نام AMVEH را ساختند که از ۷۰درصد آمونیاک و ۳۰درصد بنزین استفاده می‌کرد. این سوخت باعث کاهش ۷۰درصدی آلایندگی‌ها می‌شد و تیم کره‌ای در آن زمان قطعا بر ایده استفاده از آمونیاک کامل در پیشرانه تمرکز داشته است.

باتوجه به اینکه پیشرانه گک‌موتور چین هنوز آلایندگی کربن دی‌اکسید دارد بنابراین احتمال استفاده از برخی سوخت‌های دیگر نیز وجود خواهد داشت.

البته چنین کاری منطقی است زیرا روند کند احتراق آمونیاک باعث می‌شود پیشرانه در دورهای پایین و بالا دچار مشکل شود. گک اگر بخواهد چنین پیشرانه‌ای را واقعا تولید کند با چالش‌های دیگری نیز مواجه خواهد بود که ازجمله آن‌ها می‌توان به نبود زیرساخت‌های سوختگیری اشاره کرد.

مشکل دیگر تولید آلایندگی‌های نیتروژن اکسید خواهد بود که باید فکری به حال آن کرد. درنهایت باید گفت بخش اعظم آمونیاک در شرایط کنونی از طریق فرآیند هابر بوش به دست می‌آید که آلایندگی بالایی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =