تولید موتور سیکلت توسط سایپا

محمدعلی تیموری: گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته، اولین موتور سیکلت هیبرید را وارد کرده است

یکی از مواردی که محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سایپا مطرح کرد، بحث اضافه‌کردن موضوع تولید انواع موتورسیکلت به موضوع فعالیت شرکت در اساسنامه بود که درخصوص آن تصمیم‌گیری شد و مورد تایید و تصویب سهامداران قرار گرفت.

تیموری پیش از این و در فروردین‌ماه امسال نیز ورود این خودروساز به حوزه تولید موتورسیکلت را اعلام کرد و با بیان این‌که گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته، اولین موتور سیکلت هیبرید را وارد کرده است، گفت: «خط تولید موتورسیکلت در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه راه‌اندازی خواهد شد. از این رو، در آینده‌ای نزدیک گروه سایپا می‌تواند موتورسیکلت مورد نیاز کشور که موتور آن هیبرید خواهد بود را تولید کند.»

تولید موتورسیکلت‌های خودشارژ برقی

در شرایط کنونی که تغییرات اقلیمی به تهدید بزرگی برای جهان مبدل شده است، نیاز به تغییر مسیر استفاده از سوخت‌های فسیلی و جایگزین‌کردن انرژی‌های سالم و پاک برای حرکت، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. به‌همین‌دلیل بسیاری از کشورها مدت‌هاست به فکر استفاده بیشتر از انرژی الکتریکی برای خودروها، موتورسیکلت‌ها و سایر وسایل نقلیه هستند.

در همین راستا، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مهرماه سال گذشته، برای نخستین بار از تولید موتورسیکلت‌های سبز سخن گفت.

تیموری با اشاره به آغاز فعالیت مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا بر روی موتورسیکلت‌های الکتریکی، اظهار داشت: «در این مرکز، تولید موتورسیکلت‌های خودشارژ برقی در دست اجراست و درصورتی‌که این پروژه به نتیجه برسد، می‌تواند در صنعت حمل‌ونقل به‌ویژه موتورسیکلت تحول بزرگی ایجاد کند.»

برقی‌سازی وسایل نقلیه در دستور کار سایپا

بنا بر اعلام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا؛ در طراحی و تولید خودروهای برقی تمرکز و اولویت سایپا روی خودروهای کار مانند اتوبوس شهری و بین شهری است و اولویت دوم گروه سایپا که در مرکز تحقیقات و نوآوری این مجموعه کار بر روی آن ادامه دارد، تولید خودروهای برقی بدون وابستگی به سایر کشورها است. همان‌طور که اشاره شد؛ مرکز تحقیقات سایپا بحث تولید موتورسیکلت‌های خودشارژ برقی را نیز در دست اجرا دارد که خط تولید آن در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه راه‌اندازی خواهد شد.

تیموری همچنین با اشاره به تولید نسخه هیبرید شاهین با همکاری دانشگاه نوشیروانی بابل گفت: «این محصول نمونه‌ای از محصولات با تکنولوژی روز دنیاست که خوشبختانه با استفاده از توان متخصصان دانشگاهی صورت پذیرفته است.»

وی با بیان این‌که سیستم ناوبری ملی نیز در گروه سایپا طراحی و ساخته شده است، افزود: «در این محصول تحت هر شرایطی با همکاری سیستم مخابراتی، قابلیت رهگیری وجود دارد و از ویژگی مهم ناوبری ملی وصل بودن به سیستم برقی خودرو است که رهگیری را در هر شرایطی امکان‌پذیر می‌کند.»

مدیرعامل گروه سایپا گفت: «در آینده به سمت تولید محصولات مشترک با رویکرد تحقیق و توسعه می‌رویم که در این مسیر با حمایت وزارت صمت، اتحاد استراتژیک سایپا و ایران‌خودرو شکل گرفته است و همه برنامه‌ها به‌صورت مشترک جهت افزایش کیفیت، کاهش قیمت و تولید در زمان مناسب صورت می‌پذیرد.»

وی با اشاره به راه‌اندازی پروژه تست عابر پیاده در مرکز تحقیقات و نوآوری گروه سایپا گفت: «با راه‌اندازی و قابلیت تست خودرو در این مرکز، امکان استفاده و تست محصولات سایر شرکت‌های داخلی در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا مهیاست و همه شرکت‌ها می‌توانند از این پتانسیل استفاده کنند.»

تیموری خاطرنشان کرد: «باید در فرایند ساخت، ابتدا طراحی اصلاح شود تا ایرادات به حداقل برسد. هدف گروه سایپا نیز در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان این است که در فرایند طراحی، کیفیت را افزایش دهیم تا به سطح مطلوب در فرایند ساخت برسیم.»

وی تصریح کرد: «تلاش داریم تا از خودروهای روز الگوبرداری کنیم تا خودروهای آینده باکیفیت‌تر تولید و عرضه شوند و در این مسیر از تمامی ظرفیت‌های گروه سایپا و کشور در راستای بهبود فرایند ساخت و افزایش کیفیت بهره خواهیم برد.»

مزایای استفاده از موتورسیکلت‌های برقی

موتورسیکلت‌ها و اسکوترهای برقی مزایای متعددی دارند که مهم‌ترین آن‌ها سازگاری بیش‌تر با محیط‌زیست است. این وسایل نقلیه جمع‌وجور، نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمتری دارند.

علاوه بر این، هزینه سوخت سالانه برای هر موتورسیکلت بنزینی حدود ۶‌میلیون‌تومان است و هزینه برق مصرفی موتورهای برقی سالانه ۶۰۰‌هزارتومان تخمین زده می‌شود، بنابراین با توجه به قیمت بنزین، افراد بیشتری به فکر خرید موتور برقی هستند. این موتورها در کنار صرفه‌جویی در هزینه سوخت، کمترین میزان آلودگی را تولید می‌کنند، شتاب بیشتری دارند، وزن آن‌ها کمتر است و کمترین میزان آلودگی صوتی را ایجاد می‌کنند.

بر این اساس و از آن‌جا که آلایندگی موتورسیکلت‌ها 8 برابر بیشتر از خودروهای یورو2 به بالا عنوان شده است، انتظار می‌رود موتورسیکلت‌های برقی در سبد خرید سازمان‌های دولتی مانند اداره پست، اداره برق، شرکت گاز و همچنین ناوگان پیک‌های موتوری جایگاه درخوری پیدا کند.

موتورسیکلت‌ها و اسکوترهای برقی علاوه بر کاهش آلودگی هوا و آلودگی‌های صوتی، از بار ترافیکی و معضل کمبود جای پارک در کلان‌شهرها نیز خواهند کاست.

از این رو، امروزه دولت‌ها در جوامع پیشرفته، برای ترغیب افراد جامعه به استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و خرید وسایل جمع‌وجوری که از این انرژی‌ها بهره می‌برند، مشوق‌هایی را در نظر گرفته‌اند که شامل پرداخت مبالغی به‌عنوان کمک‌هزینه خرید، تقبل هزینه شارژ باتری، معافیت از پرداخت عوارض سالیانه، پایین آوردن تعرفه گمرکی برای واردات آن‌ها و... می‌شود.

ایجاد این مشوق‌ها در کشور ما که بیش از ۴میلیون موتورسیکلت فرسوده در آن تردد می‌کنند، از بسیاری کشورهای دیگری ضروری‌تر به نظر می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =