جلال رشیدی‌کوچی

جلال رشیدی‌کوچی *

مجلس یازدهم بحث واردات خودرو را قانونمند کرد و دیگر شاهد برخوردهای سلیقه‌ای در این حوزه نبوده و قطعا واردات خودرو نو و کارکرده انجام خواهد شد.

واردات خودرو در بازار آثار مثبت بسیاری خواهد داشت اگر برای آن تعرفه های متعارفی تعیین شود. یعنی در صورتی می‌توان آثار مثبت را بازار خودرو دید که دولت با پایین‌ترین ارقام تعرفه واردات خودروهای دست‌دوم را تصویب کند. پیرامون تعرفه‌هایی که اکنون دولت برای واردات خودرو تعیین کرده، سود بازرگانی در اختیار خود دولت است‌ اما مجلس نسبت به حق گمرکی می‌تواند ورود داشته باشد. تعریف سود بازرگانی کنونی مقداری کج‌سلیقگی بود. مجلس موافق پلکانی کردن تعرفه خودروهای وارداتی است.

به عبارت دیگر افرادی که می‌خواهند خودرو گران‌تری سوار شوند باید تعرفه بیشتری پرداخت کنند. افرادی هم که خودرو اقتصادی سوار می‌شوند باید تعرفه کمتری بپردازند.

در تعرفه‌های پیش‌بینی‌شده همه با یک نگاه دیده شده‌اند. حتی خودروهای ارزان نیز باید ۹۰درصد تعرفه بپردازند که رقم بالایی است. عملا با تعرفه‌های پیش‌بینی‌شده خودروهای صفر کیلومتر با قیمت‌های ۱۰ تا ۱۵هزار دلار به ۳۰ تا ۳۵هزار دلار رسیده که اکنون نیز موجود است و قیمت‌ها زیر یک و نیم میلیارد نمی‌آید. از نظر من دولت باید در تعرفه‌های پیش‌بینی‌شده تجدیدنظر کند.

تعرفه‌ها باید براساس قیمت خودرو و نه حجم موتور در نظر گرفته شوند. مثلا فردی که قصد واردات خودرو ۱۰۰هزار دلاری دارد باید ۱۰۰درصد تعرفه بپردازد اما فردی که می‌خواهد خودرو ۱۰هزار دلاری وارد کند، ۱۰درصد تعرفه بپردازد.

اگر براساس قیمت خودرو تعرفه تنظیم شود، قطعا واردات خودرو اثربخشی بیشتری در کاهش قیمت‌های بازار برجای خواهد گذاشت. تا امروز در حوزه واردات خودرو قانون نداشتیم.

این امر سبب می‌شد دولت‌ها سلیقه‌ای رفتار کنند. یک دولت واردات خودرو انجام می‌داد و دولت دیگر خودرو وارد نمی‌کرد. مهم‌ترین اقدامی که مجلس یازدهم انجام داد این بود که در حوزه واردات خودرو قانون گذاشت.

همه دولت‌ها نیز ملزم به اجرای قانون هستند و دیگر رفتارهای سلیقه‌ای در بحث واردات خودرو کنار می‌رود. حتما واردات خودرو انجام خواهد شد. دولت می‌تواند نقش تسهیل‌گری زیادی در انجام واردات خودرو داشته باشد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
    0 1
    خدا لعنتت کنه افرادی مثل شما باعث رشد قارچ گونه دلالان میشه به جای حمایت از تولید و سهامداری چند ماهیه داری تولید را می کوبی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =