جشنواره پیکاپ‌های چینی و ژاپنی در شش‌وبش تست و تیون آمریکایی‌ها!

هیاهویی که خودروسازان چینی در راسته پیکاپ‌ها به راه انداخته‌اند، ژاپنی‌ها را هم مانند آمریکایی‌ها به‌صرافت خانه‌تکانی اساسی در این سگمنت انداخته است

اگر اخبار بازار پیکاپ را در ماه‌های گذشته مرور کنیم، درمی‌یابیم غول‌های این بازار یعنی آمریکایی‌ها عمدتا سرگرم معرفی تریم‌های جدید از محصولات موجود هستند که تعداد زیادی از آن‌ها محصول رسمی خودروسازانی مانند فورد نبوده و توسط شرکت‌های جانبی اسپرت‌سازی و تیونینگ شده است و همراه با پکیج تازه‌ای از امکانات رفاهی و تغییرات فنی ارائه می‌شود. در این میان از سایبرتراک (پیکاپ تمام‌الکتریکی تسلا) هم اخبار و حواشی زیادی شنیده می‌شود. درمجموع نیز به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها چندان قصد توسعه پیکاپ‌های فعلی را جز در نسخه‌های برقی مانند فورد F-۱۵۰ لایتنینگ ندارند. البته پیکاپ‌های برقی آمریکایی در وهله نخست، بازار ایالات متحده را هدف گرفته و قصد دارند این بازار را در قرق محصولات داخلی نگه دارند. با همین رویکرد، فورد اخیرا از کاهش عمده قیمت لایتنینگ در ایالات‌متحده خبر داده است که این کاهش قیمت به ۱۰هزار دلار یا ۱۶.۶درصد می‌رسد. اما در مقابل، خودروسازان چینی که بازار بزرگی در بخش پیکاپ‌های الکتریکی در چین ندارند، جشنواره‌ای از پیکاپ‌های جدید با اهداف صادراتی راه انداخته‌اند که در میان آن‌ها هم نسخه‌های بنزینی و هم نسخه‌های الکتریکال دیده می‌شود و گویا در این مرحله از رقابت،‌ خودروسازان قدرتمند ژاپنی همچون تویوتا، میتسوبیشی و نیسان را پیش روی خود می‌بینند.

ورود فوتون به سگمنت پیکاپ‌های فول‌سایز

فوتون در بهار امسال به‌صورت رسمی از پیکاپ تونلند V۹ یا مارس ۹ در نمایشگاه خودرو شانگهای پرده برداشت. پیکاپ جدید فوتون علاوه‌بر ظاهر آمریکایی و جذاب خود، نکته‌ای مهم‌تر را هم نشان می‌دهد و آن هم ورود فوتون به‌دسته پیکاپ‌های فول‌سایز با استفاده از پلت‌فرمی جدید و آفرودی است. پیکاپ فوتون تونلند V۹ دارای طول، عرض و فاصله محوری به ترتیب برابر با ۵۶۱۷، ۲۰۰۰ و ۳۳۵۵میلی‌متر است. فوتون برای پیکاپ جدید خود از یک سیستم هیبرید خفیف متشکل از یک پیشرانه توربودیزل ۲.۵لیتری با کد JE۴D۲۵Q۶A و قدرت حدودی ۱۵۰اسب‌بخار و یک موتور برقی ۴۸ولتی استفاده کرده است. استفاده از سیستم هیبرید خفیف با بهره‌گیری از موتور احتراق داخلی توربو دیزل، یک پدیده نوین نه‌تنها در چین بلکه در جهان به حساب می‌آید. گفته شده است نسخه‌های متفاوت این پیکاپ تا سقف ۳۶۷اسب‌بخار قدرت و ۴۵۰نیوتون‌متر گشتاور تولید می کنند.

جشنواره پیکاپ‌های چینی و ژاپنی در شش‌وبش تست و تیون آمریکایی‌ها!

الکتروپیکاپ جیلی «رادار RD۶»

جیلی سال گذشته از برند رادار رونمایی کرد. رادار RD۶ از سال گذشته میلادی در بازار چین به فروش می‌رسد و به گفته جیلی، سهم آن از بازار پیکاپ‌های الکتریکی به بیش‌از ۵۰درصد رسیده است. نسخه فعلی جیلی رادار RD۶ یک پیکاپ چهارچرخ محرک نیست، بنابراین برخلاف گفته‌های تبلیغاتی برای بیراهه‌نوردی مناسب به نظر نمی‌رسد. قدرت این پیکاپ توسط تک‌موتور الکتریکی محور عقب تامین می‌شود که ۲۷۲اسب‌بخار قدرت و ۳۸۴ نیوتون‌متر گشتاور آزاد می‌کند. پکیج باتری ۶۳، ۸۶ یا ۱۰۰ کیلووات ساعتی برای این خودرو قابل انتخاب هستند که مطابق چرخه چینی CLTC، ۴۰۰، ۵۵۰ و ۶۳۲ کیلومتر برد را در اختیار راننده قرار می‌دهند. سیستم تعلیق پیکاپ جیلی نیز در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع مولتی‌لینک است. بنابراین رادار RD۶ در واقع یک کراس‌اوور با بدنه پیکاپ است. اما ازسوی‌دیگر، شتاب رادار RD۶ شما را شگفت‌زده می‌کند؛ شتاب صفر تا صد این پیکاپ کمتر از ۷ ثانیه است و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

میتسوبیشی «تریتون ۲۰۲۴» با ظرفیت کشش ۳.۵ تنی

هیاهویی که خودروسازان چینی در راسته پیکاپ‌ها به راه انداخته‌اند، ژاپنی‌ها را هم مانند آمریکایی‌ها به‌صرافت خانه‌تکانی اساسی در این سگمنت انداخته است. تا جایی که میتسوبیشی پیکاپ تریتون خود را پس از ده سال به روزرسانی و با عنوان تریتون ۲۰۲۴ معرفی کرد. بنا بر اعلام میتسوبیشی، پلت‌فرم توسعه‌یافته‌ جدید این خودرو از ثبات بیشتری برخوردار است و تغییرات به‌وجودآمده در سیستم تعلیقی کیفیت و دوام سواری را بهبود بخشیده و این موضوع به افزایش ظرفیت ۴۰۰ کیلوگرمی کشش بار این خودرو منجر شده است و حالا میتسوبیشی تریتون ۲۰۲۴ ظرفیت کشش کلی ۳۵۰۰کیلوگرمی را پشتیبانی می‌کند. ابعاد این خودرو بلند قامت نیز افزایش یافته و اکنون به طول ۵۳۲۰میلی‌متر، عرض ۱۸۶۵میلی‌متر و ارتفاع ۱۸۵۰میلی‌متر رسیده و فاصله دو محور خودرو میتسوبیشی تریتون طول ۳۵میلی‌متر افزایش یافته است. موتور چهارسیلندر ۲.۴ لیتری این پیکاپ نیز با یک سیستم توربو دوگانه عرضه شده و میتسوبیشی خروجی‌های قدرت آن را از ۱۷۸ اسب‌بخار/۴۳۰نیوتون‌متر به حداکثر جدید ۲۰۱ اسب‌بخار/۴۷۰ نیوتون‌متر ارتقا داده است که از هر دو مدل نیسان ناوارا و ایسوزو D-Max قدرتمندتر است و تقریبا با تویوتا هایلوکس فعلی هم‌ردیف است.

تویوتا «تاکوما هیبرید» با گشتاور ۶۳۰ نیوتون‌متری

تویوتا نیز مانند میتسوبیشی اقدام به معرفی نسل جدید پیکاپ تاکوما با پیشرانه هیبرید و تریم آفرود جدید کرده است تا هم رقیبی برای محصول هم‌وطنش یعنی نیسان فرانتیر باشد و هم جلو محصولات آمریکایی همچون شورولت کلورادو، جی‌ام‌سی کانیون و فورد رنجر عرض‌اندام کند. تویوتا ۴خروجی متفاوت برای این پیکاپ در نظر گرفته است که دو نسخه نخست آن شامل تریم پایه SR و تریم SR۵ می‌شود. این تریم‌ها از پیشرانه چهارسیلندر ۲.۴ لیتر توربو بهره می‌برند که در محدوده قدرت ۲۲۸ تا ۲۷۰ اسب‌بخار قدرت و گشتاور ۳۲۹ تا ۴۲۹ نیوتون‌متر گشتاور تغییر می‌کند. در تریم‌های بالاتر، تاکوما برای اولین با از پیشرانه هیبرید استفاده می‌کند که از ترکیب پیشرانه ۲.۴ لیتر توربو و موتور الکتریکی با باتری ۱.۹ کیلووات ساعت تشکیل شده است.

مجموع خروجی این پیشرانه ۳۲۶اسب‌بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتون‌متر گشتاور عنوان شده است که از خروجی پیشرانه V۶ دوبرابر قدرت بیشتری تولید می‌کند. این نسخه در مقابل رقبا گشتاور بیشتری دارد، اما از نظر اسب‌بخار پس از رنجر رپتور با ۴۰۵ اسب‌بخار قدرت قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =