قاچاق سوخت

هر روز خبرهای تازه‌ای از توقیف محموله‌های مختلف قاچاق سوخت در مرزهای خشکی و آبی کشور منتشر می‌شود. در ادامه به بررسی برخی روش‌های قاچاق سوخت می‌پردازیم.

فضاسازی‌های حامیان قاچاقچیان سوخت

اواخر تیرماه، رئیس کل دادگستری هرمزگان در سخنانی با اشاره به اینکه قاچاق سوخت بحران امروز استان است، گفت: «روزانه ده‌ها میلیارد تومان از اموال بیت‌المال از طریق قاچاق سوخت تاراج می‌شود که این موضوع عواقب ناگواری را در حوزه‌های مختلف ازجمله ایجاد فاصله طبقاتی کاذب، کمبود نیروی کار تحصیل‌کرده، قانون‌گریزی برخی جوانان و آسیب‌ها و بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به همراه داشته است.»

وی با بیان اینکه بزرگان منطقه، مردم و مسئولان نباید به فضاسازی‌های صاحبان زر و زور و حامیان قاچاقچیان سوخت توجهی داشته باشند، تاکید کرد: «در حوزه مقابله با قاچاق سوخت طی روزهای اخیر، اقدامات بسیار خوبی در خصوص کشف مخازن غیرقانونی، دستگیری اتباع بیگانه غیرمجاز و جمع‌آوری سلاح‌های فاقد مجوز انجام شده است.»

رئیس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به اینکه اقدامات قاطعی به منظور مقابله با قاچاق سوخت در دریا انجام خواهد شد، به قاچاقچیان سوخت هشدار داد لایه‌های مختلف این طرح تا دستیابی به نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت. وی با بیان اینکه قاچاق سوخت معیشت نیست، بیان کرد: «باید جلوی سودآوری قاچاق سوخت گرفته شود!»

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تصریح کرد: «اگر بخواهیم در این خصوص مسامحه‌ای داشته باشیم، دیگر حتی تردد در جاده‌های استان نیز برای مردم غیرممکن خواهد شد.»

مجازات شرکت‌های حمل‌ونقل دخیل در قاچاق سوخت

دادستان مرکز استان هرمزگان نیز چندی پیش و در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «۵شرکت حمل‌ونقل به اتهام قاچاق سازمان‌یافته سوخت، استفاده از سند مجعول و تحصیل مال از طریق نامشروع، ممنوع‌الخدمات شده‌اند و مجوز آنها باطل شد.»

وی اظهار کرد: «این شرکت‌ها در حالی که کامیون‌های خدمات‌گیرنده از ایشان در مسیرهای غیربارنامه‌ای تردد داشته یا برای ماه‌های متمادی در یک جا متوقف بوده‌اند با صدور بارنامه‌های صوری، ثبت پیمایش‌های غیرواقعی و شارژ کارت‌سوخت‌های این وسایل‌نقلیه، اقدام به دریافت سهمیه گازوئیل و قاچاق آن می‌کردند.»

علیرضا احمدی‌منش بیان کرد: «با انجام کار فنی و اقدامات کارشناسی، مشخص شد این وسایل‌نقلیه در ماه‌های اخیر، ترددی در مسیرهای اعلامی نداشته و خدماتی نیز ارائه نکرده‌اند، بلکه با استقرار در جایگاه‌های سوختگیری و دریافت پی‌درپی سوخت سهمیه‌ای، در قاچاق سوخت مشارکت داشته‌اند.»

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان بیان کرد: «بر این اساس، ضمن تشکیل پرونده قضایی برای مدیران این ۵ شرکت متخلف، دستور ابطال مجوز و ممنوع‌الخدمات شدن آنها به اتهام قاچاق سازمان یافته سوخت، استفاده از سند مجعول و تحصیل مال از طریق نامشروع، صادر شد.»

کشف محموله سوخت قاچاق به ارزش ۱۰میلیارد ریال

فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی نیز از کشف محموله سوخت قاچاق به ارزش ۱۰میلیارد ریال با تلاش ماموران پلیس امنیت اقتصادی این استان در گمرک بازرگان خبر داد. سردار رحیم جهانبخش در این خصوص افزود: «ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان‌غربی در راستای طرح مقابله با کالای قاچاق و درپی کسب خبری مبنی‌بر اینکه شخصی اقدام به انباشت و نگهداری فرآورده‌های نفتی غیرمجاز در گمرک بازرگان کرده است، بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند.»

وی اضافه کرد: «با هماهنگی مقام قضایی و دعوت از ماموران شرکت نفت، اکیپ گشت خودرویی به محل انباشت سوخت اعزام و در بازرسی از این محل، بیش‌از ۳۶ هزار و ۲۰۰ لیتر گازوئیل قاچاق و فاقد مجوز به ارزش ۱۰ میلیارد ریال کشف شد.»

فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی ادامه داد: «در این زمینه، یک نفر متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.»

روش‌های مختلف قاچاق سوخت

در پایان، به صورت خلاصه به برخی روش‌های قاچاق سوخت از کشور اشاره می‌کنیم. یکی از راه‌های قاچاق سوخت، بالا بردن ظرفیت باک تانکرها یا باک‌های مخفی است.

بررسی دستگاه‌های نظارتی و بازرسی نشان می‌دهد در برخی اتوبوس‌های برون‌شهری باک‌های سه تا پنج هزار لیتری قرار داده شده است به طوری که 50 درصد از کل حجم این اتوبوس‌ها را باک تشکیل می‌دهد!
یکی دیگر از راهکارهای قاچاق سوخت، استفاده از لوله‌های چندکیلومتری برای انتقال سوخت به شناورهای کوچک دریایی است که در جنوب کشور گسترش دارد.

شگرد بعدی، ترکیب برخی سوخت‌ها با روغن است. در واقع بخشی از قاچاق گازوئیل توسط بعضی صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و با ترکیب این حامل با انواع روغن‌ها و دیگر فرآورده‌ها انجام می‌شود. محموله‌های روغن یا دیگر فرآورده‌ها به صورت رسمی از کشور خارج شده و با یک پالایش بسیار ساده حامل‌های با ارزشی مانند نفت‌گاز و نفت سفید از آن جدا می‌شود.

استفاده از بطری‌های خالی نوشابه و آب معدنی در حجم زیاد برای انتقال سوخت به خارج از مرزها هم شگرد دیگری برای قاچاق سوخت است. مورد عجیب دیگر، استفاده از اسب یا قاطرهایی است که مسیر قاچاق را می شناسند و به عبارتی حتی به هدایت‌کننده هم نیازی ندارند!

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =