شاهین پلاس در رسانه‌های روسیه

رسانه‌های روسی همچون اسپوتنیک، ریا نووستی، راشاتودی، کامرسانت و... به انعکاس اخبار مربوط به صادرات سایپا شاهین به روسیه یا بررسی این خودرو ایرانی پرداخته‌اند

چهارم اسفندماه سال گذشته بود که خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه خبر امضای قرارداد صادرات محصولات گروه خودروسازی سایپا به این کشور را منتشر و اعلام کرد: «با استناد به بیانیه‌ای از دفتر بازرگانی روسیه در ایران، گروه خودروسازی سایپا با شرکت روسی بست‌موتورز (BM) قرارداد همکاری برای عرضه سه نوع خودرو این گروه خودروسازی به بازار روسیه را امضا کرد.»

بنابراین اعلام، قرارداد سایپا و بست موتورز سه‌ساله است و در این مدت ۴۵هزار دستگاه از خودروهای سایپا به ارزش ۴۵۰میلیون دلار توسط این شرکت روسی خریداری خواهد شد.

پیش‌تر نیز آلکسی ددوف، سفیر روسیه در تهران در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ریا نووستی» خاطرنشان کرده بود که سایپا در حال مذاکره در مورد چشم‌انداز صادرات بیش از ۲۰هزار خودرو در سال به روسیه است. با این‌حال، وزارت صنعت و تجارت فدراسیون روسیه عرضه خودروهای ایرانی به بازار این کشور را منوط به صدور گواهینامه لازم در روسیه دانست.

حدود یک ماه پس از امضای این قرارداد، شبکه خبری «راشاتودی» به نقل از الکساندر استپانوف، مدیرعامل شرکت «بست موتورز» روسیه اعلام کرد: «فروش محصولات خودروسازی سایپا در این کشور از اول ژوئن (یازدهم خرداد) آغاز می‌شود.»

استپانوف با اشاره به برنامه‌ریزی برای ارسال محموله‌های یک‌هزار دستگاهی سایپا به روسیه، افزود: «بست موتورز در نظر دارد در سال اول قرارداد خود با سایپا، دستکم ۱۰هزار خودرو این شرکت را به فروش برساند.»

اوگنی چیژوف، مدیر توسعه راهبردی در شرکت بست موتورز نیز در همین زمینه گفت: «بحث‌هایی درباره مونتاژ خودروهای سایپا در منطقه صنعتی شوشاری در سنت‌پترزبورگ در جریان است.»

گفتنی است؛ قرارداد گروه خودروسازی سایپا و شرکت BM روسیه که در زمینه فروش خودرو فعالیت می‌کند، در راستای اجرایی شدن تفاهمات صورت‌گرفته در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو به امضا رسید.

براساس اطلاعات منابع روسی، سایپا قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی با همکاری شرکت روسی «بست موتورز» بیش از ۱۲۰ نمایندگی فروش در روسیه افتتاح کند و شرکت Lucky Carensi که در مینسک ثبت شده است، فروش و خدمات پس از فروش انحصاری محصولات سایپا در روسیه را بر عهده دارد

بازخوردهای مختلف خبر صادرات محصولات سایپا در رسانه‌های روسیه

موضوع صادرات محصولات گروه خودروسازی سایپا در رسانه‌های مختلف این کشور بازخوردهای مختلفی داشت. اغلب رسانه‌های روسیه در خبرهای خود نوشتند که «سایپا شاهین» نسخه ایرانی و شبیه‌سازی شده از تویوتا یاریس است. براساس اطلاعات منابع روسی، سایپا قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی بیش از ۱۲۰ نمایندگی فروش در روسیه افتتاح کند.

گارانتی محصولات این گروه خودروسازی در روسیه هم ۳ سال یا ۱۰۰هزار کیلومتر خواهد بود. نسخه‌ای از سایپا شاهین برای بازار روسیه در نظر گرفته شده،‌ خودرو «شاهین پلاس» است که فروردین‌ماه امسال رونمایی شد و قرار است در نیمه دوم سال جاری به بازار داخلی ایران نیز عرضه شود.

طبق بررسی رسانه‌های روسی، مراحل تست و بررسی برای صدور گواهینامه خودروهای ایرانی براساس قوانین فدراسیون روسیه و سایر کشورهای اوراسیا در حال انجام بوده و شرکت Lucky Carensi که در مینسک ثبت شده است، فروش و خدمات پس از فروش انحصاری محصولات سایپا در روسیه را بر عهده دارد.

این رسانه‌ها، از شاهین به‌عنوان مدرن‌ترین محصول شرکت سایپا نام برده‌اند که بن‌سازه‌ای مشابه پلت‌فرم B تویوتا دارد.

درمجموع، رسانه‌های روسی مشخصات فنی و امکانات شاهین پلاس را قابل قبول دانسته‌اند و حتی روزنامه «کامرسانت» نیز که انتقاداتی را متوجه دو محصول دیگر سایپا یعنی ساینا و کوییک به دلیل قدیمی بودن پلت‌فرم دانسته، اذعان داشته است که خودروهای سایپا امتحانشان را پس داده‌اند. این روزنامه همچنین خودروهای سایپا را رقیب محصولات شرکت AvtoVAZ روسیه دانسته و عنوان کرده است که خودروهای صادراتی باید در مقایسه با خودروهای سایپا در بازار ایران، سطح تریم بالاتری داشته باشند تا بتوانند مشتریان روسی را راضی کنند.

تولید محموله زمستانه برای استفاده در اقلیم سردسیر

گروه خودروسازی سایپا درخصوص زمان ارائه محصولاتش به بازار روسیه، اعلام کرده است: «بر اساس قوانین فدراسیون روسیه، برای اخذ مجوز واردات خودرو به آن کشور، باید یک مسیر پیچیده فنی و مهندسی به‌منظور اخذ تاییدیه‌های لازم طی شود که در شرایط عادی ممکن است بین ۶ ماه تا یک سال زمان نیاز داشته باشد. اما با رایزنی‌های انجام‌شده و پشتیبانی صورت‌گرفته، این فرایند طی ۳ ماه پیشرفت مناسبی داشته و قرار است به‌زودی اولین محموله از محصولات توافق‌شده که خودروهای کوییک دستی و اتوماتیک، ساینا و شاهین است به روسیه ارسال شود.»

این اطلاعیه افزوده است: «بر اساس بررسی‌ها و اعلام نیازی که از سوی شرکای سایپا در بازارهای روسیه و بلاروس مطرح شده، محموله زمستانه گروه سایپا برای استفاده در اقلیم سردسیر این مناطق در حال تولید است که این امر موجب عملکرد بهتر محصولات سایپا در بازارهای مذکور خواهد شد. بر این اساس، تغییرات لازم در سیالات این خودروها، با هدف انطباق با اقلیم مناطق سردسیر برنامه‌ریزی شده است.»

همچنین در این اطلاعیه درخصوص سرمایه‌گذاری در روسیه برای تولید، آمده است: «در قرارداد و تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین این موضوع به وضوح قید و سایت‌های تولیدی مناسبی توسط شریک روس برای تولید در آن کشور پیشنهاد شده که اقدامات و بررسی‌های فنی در این زمینه در دست اقدام است. اما بدیهی است در گام اول خودروها به‌صورت CBU به روسیه صادر خواهد شد.»

مشخصات فنی و امکانات نسخه صادراتی شاهین پلاس

به‌تازگی و در شبکه اجتماعی لینکدین، صفحه رسمی گروه خودروسازی سایپا که با زبان انگلیسی معرفی شده است و به نظر می‌رسد که بیشتر محلی برای اطلاع‌رسانی به خارج از کشور باشد، شاهین پلاس را معرفی کرده است.

شاهین پلاس اتوماتیک مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ME۱۶ است که با اتصال به گیربکس ششسرعته اتوماتیک AT ساخت DAE چین، طبق کاتالوگ منتشره توانایی تولید ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر، گشتاور را دارد. از امکانات مهم این خودرو می‌توان به این مواردی همچون سامانه ورود به خودرو بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سانروف، سیستم کروز کنترل و لیمیت کنترل، ۲ ایربگ ایمنی، آنتن کوسه‌ای، سامانه کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی، شیشه‌های دودی عقب، کف‌پوش سه‌بعدی، دستگیره‌های کرومی داخلی، تزئینات کرومی، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی همراه با نویگیشن، دوربین دنده‌عقب،به همراه سنسورهای هشداردهنده موانع در قسمت عقب خودرو، سنسور نور، سنسور پایش میزان فشار باد تایرها، رینگ‌های آلومینیومی، ترمزهای ABS، EBD و BA، ادوات کنترلی سیستم صوتی بر روی فرمان، صندلی‌های چرمی با تریم جدید، باز و بسته شدن برقی آینه‌های جانبی همراه با گرمکن و چراغ‌های راهنما، تهویه مطبوع اتوماتیک همراه با نمایشگر جداگانه، فرمان برقی، دی‌لایت (چراغ روز)، سامانه GSI(نمایشگر تعویض دنده) و... اشاره کرد که براساس استانداردهای بازار روسیه به گرم‌کن صندلی هم مجهز خواهد شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 2
    شرکت روسی می خواد خودروهای بنجل سایپا رو مونتاژ کنه 🤣🤣🤣🤣
  • امید IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    2 2
    ماامیدواریم که بتونیم به روسیه وحتی تمام دنیا صادرات داشته باشیم به امیدآن روز
    • Mahdi IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      1 0
      مشتی پیشرفت مردم ما می بایست خیلی بیشتر از این حرفا باشه ایران همچیش گند زدن 100سال از کل دنیا عقبه ایران کشوری شده که همه از دین حرف میزنند ولی کسی راه دین را نمیرود فقط میگن دلت پاک باشه زکی بابا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =