گفتگو با مدیرعامل شرکت دنا بهریز آلومینیوم

محمدعلی ترکاشوند: قطعه جدیدی را هم به سبد محصولاتمان اضافه کرده‌ایم؛ سرسیلندر موتور Z۲۴ (وانت‌نیسان) که برای پیشرانه‌های انژکتوری و نیز کاربراتوری است

شرکت دنا بهریز آلومینیوم (زیرمجموعه گروه فرزانگان) فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ در منطقه تاکستان قزوین و با هدف تولید انواع سرسیلندر خودرو به روش ریخته‌گری و ماشین‌کاری آغاز کرد. این شرکت در اولین گام، سرسیلندر پیشرانه پژو پارس ELX (موتور XUM) را به تولید رساند. این شرکت با استفاده از جدیدترین ماشین‌آلات در خطوط تولیدی و توان مهندسی کارکنان جوان خود توانسته است جایگاهش را در صنعت قطعه‌ کشور تثبیت کند. قطعات این شرکت در بازار لوازم یدکی کشور حضور چشمگیری دارند و توانسته‌اند به دلیل قیمت متناسب، کیفیت بالا و دوام مناسب، اعتماد مشتریان را به خود جلب کند.

دنا بهریز آلومینیوم علاوه‌بر تولید سرسیلندر پژو۴۰۵ در انواع تک‌سوز و دوگانه‌سوز، هم‌اکنون سرسیلندر خودروهای پراید، نیسان و TU۵ را نیز تولید کرده و به خطوط تولید خودروسازان و بازار قطعات یدکی عرضه می‌کند. ضمن آن‌که علاوه‌بر تنوع بخشی به محصولات خانواده سرسیلندر، در برنامه‌های خود تولید دیگر محصولات آلومینیومی خودرو را نیز در دستور کار قرار داده است و به‌زودی طیف محصولات این شرکت گسترش خواهد یافت. ضمن آن‌که هم‌اکنون بخشی از نیاز دیگر شرکت‌های تابعه گروه فرزانگان‌فارس ازجمله پوسته شیرفرمان برقی به سفارش شرکت شتابکار توسط این شرکت تامین می‌شود.

دنا بهریز آلومینیوم علاوه‌بر اخذ تاییدیه‌های خودروسازان، گواهینامه‌های ISO ۹۰۰۱ و ISO/TS ۱۶۹۴۹ را نیز اخذ کرده است. این شرکت به همراه دیگر شرکت‌های عضو هلدینگ فرزانگان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران حضور فعالی دارد. در همین زمینه، در حاشیه این نمایشگاه با محمدعلی ترکاشوند، مدیرعامل شرکت «دنا بهریز آلومینیوم» گفت‌وگویی داشته‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

وضعیت تولید در شرکت دنا بهریز آلومینیوم طی سال جاری به چه صورت بوده است؟‌

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون تولید چشمگیری داشتیم و قطعه جدیدی را نیز به سبد محصولمان اضافه کرده‌ایم؛ سرسیلندر موتور Z۲۴ (وانت‌نیسان) که برای پیشرانه‌های انژکتوری و نیز کاربراتوری است. بدین‌ترتیب، علاوه‌بر سرسیلندر پیشرانه XU۷، این قطعه را نیز ماشین‌کاری و تولید کرده‌ و برای اخذ تاییدیه‌های لازم به شرکت مگاموتور ارسال کرده‌ایم که در همین هفته مراحل پایانی آن طی می‌شود و احتمال عرضه این محصول به خط تولید مگاموتور نیز وجود دارد.

سهم «دنا بهریز آلومینیوم» از بازار سرسیلندر کشور ۲۰درصدی می‌شود

آیا کاهش تولید خودروسازان در مقاطعی از سال جاری، مانع رشد تیراژ دنا بهریز بوده است؟

از آن‌جا بیشترین تمرکز ما بر بازار افترمارکت و لوازم یدکی است، افت مقطعی تولید خودرو بر روند روبه‌رشد تیراژ ما تاثیر منفی نداشته است و همچنان مشتریان خود را در این بازار داریم. به‌ویژه آن‌که با توجه به کیفیت مطلوب و بالای محصولاتمان، موفق به جلب رضایت و وفاداری مشتریان شده‌ایم.

چه محصولاتی را با خود به نمایشگاه هجدهم قطعات آورده‌اید؟

سرسیلندر XU۷ و سرسیلندر نیسان را در دو ورژن مونتاژی و غیرمونتاژی در این نمایشگاه در معرض بازدید قرار داده‌ایم.

شرکت دنا بهریز انواع سرسیلندر خودرو را به روش ریخته‌گری و ماشین‌کاری برای پیشرانه‌های مختلف خودروهای ایران‌خودرو و سایپا اعم از تک‌سوز و دوگانه‌سوز تولید کرده و به خطوط تولید خودروسازان و بازار لوازم یدکی ارائه می‌کند. راه حل شما برای حفظ کیفیت و ارتقای این محصول چه بوده است و با چه سازوکاری بر کیفیت محصولات خود نظارت دارید؟

همواره تلاش کرده‌ایم روند اصلاح، بهبود و ارتقای کیفی محصولات خود را به‌طور مستمر ادامه دهیم و مشکلاتی مانند نشتی را که در ابتدای کار با آن مواجه بودیم، با افزودن ماشین‌آلات تست و واترتست به مجموعه خود برطرف کردیم، درحال‌حاضر حتی کمتر از نیم‌درصد هم در بازار محصول برگشتی نداریم. برای حفظ این سطح کیفی نیز باتوجه به تکمیل خط ماشین‌کاری و ماشین‌آلات جدیدی که در حال اضافه‌شدن به مجموعه است، در حال بررسی تولید سرسیلندر برای خودروهای پرتیراژ بازار مانند پراید و تیبا در قالب همکاری با شرکت مگاموتور هستیم.

درحال‌حاضر چه سهمی از بازار بزرگ سرسیلندر در اختیار شرکت دنا بهریز است؟

تا پیش از این، سهم بازار ما ۷درصد بود اما با برنامه‌هایی که تدوین و اجرا کردیم، این سهم را با افزایش بیش از دوبرابری در سال جاری به ۱۵ درصد رساندیم و سبد محصولمان نیز متنوع‌تر از قبل شده است.

بر این اساس برنامه‌ریزی‌ها برای کسب سهم بازار ۲۰درصدی را انجام داده‌ایم. البته اقدامات لازم در این زمینه در دست اجراست و در آینده نزدیک می‌توانیم سهم بازار خود را در بازار سرسیلندر کشور به ۲۰درصد برسانیم. در این راستا، علاوه‌بر مگاموتور، مذاکراتی را هم با شرکت ایساکو و ساپکو برای تولید سرسیلندر محصولات جدید ایران‌خودرو آغاز کرده‌ایم.

آیا برای تامین سرسیلندر برای خودروهای مونتاژی نیز برنامه‌ای داشته‌اید؟

ما در حوزه خودروهای چینی، مذاکراتی را با شرکت کرمان‌موتور برای تولید سرسیلندر خودروهای JAC داشتیم و نمونه‌هایی را برای بررسی و انجام فرآیند مهندسی محصول به این خودروساز بخش خصوصی ارائه کرده‌ایم و در انتظار اخذ تاییدیه‌های لازم برای ادامه کار هستیم.

باتوجه به برنامه جهانی برقی‌سازی خودروها و کنار گذاشتن موتورهای درون‌سوز که در دهه‌های بعد به ایران هم خواهد رسید، بازار قطعات موتورهای احتراقی را به بخش افترمارکت محدود خواهد کرد. در بلندمدت چه تغییراتی را در سبد محصول قطعه‌سازان داخلی همچون دنا بهریز آلومینیوم شاهد خواهیم بود؟

باتوجه به سطح بالای تولید خودروهای غیربرقی موجود در کشور که حدود ۲۴میلیون دستگاه برآورد می‌شود، دستکم تا هفت سال آینده ترکیب تقاضای بازار شاهد تغییری نخواهد بود. اما با این‌حال، براساس حیطه فعالیتمان که ریخته‌گری و محصولات آلومینیومی است،‌ راه ما برای ورود به دیگر محصولاتی که بازار در آینده متقاضی آن خواهد بود، باز است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =